Studiu Unilever Food Solutions
Trendurile verii 2011 sunt de a manca sanatos, in oras, exotic si de a cere cat mai multe informatii despre mancarea pe care o comandam la restaurant, dupa cum arata studiile realizate de Unilever Food Solutions la nivel global si in Romania.
Studiile realizate de Unilever Food Solutions la nivel global si in Romania arata ca cei care obisnuiesc sa manance in oras vor sa fie cat mai bine informati in special cu privire la locul din care vin ingredientele continute de mancarea pe care o comanda si despre modul de preparare al mancarii. Doresc, apoi, sa evalueze intr-un mod cat mai riguros aportul nutritiv al ingredientelor din mancarea pe care o comanda.
Raportul Global cu privire la meniuri, realizat in aprilie 2011 de Unilever Food Solutions, divizia specializata de solutii gastronomice a companiei Unilever, arata ca avem de-a face cu un trend mondial in ceea ce priveste interesul pentru mancarea sanatoasa.*
Studiile Unilever Food Solutions arata ca oamenii iau decizii bune si reusesc sa gaseasca alternative sanatoase si gustoase atunci cand vine vorba de gatitul acasa, insa, in cazul meselor servite in oras, se petrece un blocaj, pus pe seama faptului ca oamenii nu-si pot da seama din meniu daca preparatele au fost gatite sau nu sanatos. Solutia ar fi aceea ca cei care mananca in oras sa indrazneasca sa ceara chelnerilor informatii despre ce urmeaza sa comande.
„O masa sanatoasa inseamna in primul rand echilibru. In functie de masa din zi pe care o luam in oras, putem alege unul sau mai multe feluri de mancare: traditia romaneasca, care inseamna o supa sau o ciorba la felul 1 si o combinatie intre carne, amidonoase si legume la felul 2, este buna, cu conditia sa alegem echilibrat felurile de mancare. O ciorba de vacuta grasa, eventual cu smantana, se completeaza bine cu un gratar de pui slab sau de peste, orez si o portie de salata verde sau de varza.” spune Rodica Tenu, nutritionist Unilever Food Solutions.
Unul dintre studiile realizate in Romania in martie de Unilever Food Solutions, legat de obiceiurile de consum ale romanilor** arata ca femeile sunt mai interesate decat barbatii de mancarea sanatoasa. Ei mananca la shaormerii si cantine si prefera carnea de porc, pe cand ele mananca in oras mai degraba salate si deserturi si prefera pastele, salata bulgareasca, prajiturile si salata de fructe.
Cum arata o masa apropiată de ideal? Legume in stare cruda sau preparate in asa fel incat sa ramana putin crocante; uleiuri vegetale in locul grasimilor animale; peste sau carne slaba in loc de carne grasa; garnitura (cartofi, orez, paste), preparata preferabil prin fierbere sau la cuptor, nu prin prajire” precizeaza nutritionistul.
“Pentru o alimentatie echilibrata, masa de pranz ar trebui sa se incadreze intre 700 si 1.000 kilocalorii, iar cina sa nu depaseasca 400 de kilocalorii. Nu e bine ca desertul sa nu treaca de 100 de kilocalorii, o alegere potrivita in acest sens e inghetata, in special cea pe baza de lapte. In rest, e bine sa-l intrebi pe chelner cum sunt preparati cartofii din garnitura (la cuptor sau la tigaie, in ulei) sau daca tipul de carne preferat e facut la gratar sau in tigaie. Dupa aceea, mingea e la tine.” mai adauga nutritionistul Unilever Food Solutions.
Potrivit acelorasi studii ale Unilever Food Solutions, vara lui 2011 este una a poftelor exotice. Unul din patru britanici prefera mancarea indiana, o treime din americani aleg sa comande mancare mexicana atunci cand iau masa in oras, iar mancarea chinezeasca se afla in topul preferintelor a 23% dintre germani.* In Romania, potrivit studiului realizat in martie** in sud-estul si nord-vestul tarii este preferata mancarea exotica, in mod special mancarea chinezeasca si mancarea din restaurantele mixte.
„Un meniu exotic sanatos trebuie sa contina cat mai multe legume, preferabil doar usor preparate, verdeturi, peste sau fructe de mare, carne slaba (preparata la gratar sau innabusita – nu prajita). Mancarurile exotice sunt, in general, pline de culori, care provin dintr-un univers de legume, verdeturi, ierburi aromatice si mirodenii care stimuleaza secretiile gastrice si ajuta digestia. Legumele colorate sunt bogate in antioxidanti, vitamine, minerale si fitonutrienti.
Foarte atente trebuie sa fie persoanele cu alergii alimentare, cand comandă un meniu exotic, sa se asigure ca preparatul pe care il comanda nu contine ingrediente cu efect alergogen.” adauga Rodica Tenu.
Nutritionistii si bucatarii Unilever Food Solutions precizeaza ca un meniu comandat la restaurant este o alegere sanatoasa, daca are: o sursa de vitamine si minerale: legume; o sursa de grasimi bune sau chiar grasimi esentiale Omega 3 si 6: peste gras, ulei vegetal, margarina de calitate sau seminte oleaginoase; o sursa de proteine cu valoare biologica ridicata: peste, pui, vita, muschi de porc, proteine vegetale (mazare, linte, soia); carbohidrati cu eliberare lenta: orez, cartofi, paste, paine integrala. In loc de sucuri indulcite sunt recomandate apa, limonada sau ceaiul, iar daca se foloseste miere pentru a indulci ceaiul, trebuie stiut ca aceasta se adauga in ceai dupa ce acesta se raceste (de preferintă sub 40 grade Celsius).
* Raportul Global Unilever Food Solutions “Ce contine mancarea dumneavoastra?”- au fost intervievate 3.500 de persoane care servesc masa in oras cel putin o data pe saptamana. 87% dintre ei spun ca ar alege preparate mai sanatoase atunci cand mananca in oras, daca ar cunoaste valorile nutritionale ale acestora – 49% dintre germani, 72% dintre rusi, 77% dintre respondentii turci.
**Studiul Out of home consumption habits, realizat de Synovate pentru Unilever Food Solutions, in martie 2011.
Despre Unilever Food Solutions
Unilever Food Solutions (UFS) este sursa de inspiraţie şi consultantul de încredere al bucătarilor profesionişti. Unilever Food Solutions (UFS), divizia specializată de soluţii gastronomice a companiei Unilever se adresează bucătarilor din 74 de ţări, oferind ingrediente şi servicii profesionale. Ingredientele pot salva timp preţios în bucătărie, fără să compromită gustul şi calitatea preparatelor. Portofoliul din România cuprinde câteva dintre cele mai cunoscute branduri globale, precum Knorr, Lipton şi Hellmann’s.
Unilever Food Solutions este în industria gastronomică încă din 1880. La nivel global, compania are 4700 de angajaţi, cât şi cea mai mare echipă internă de bucătari din întreaga industrie.