Ai un super restaurant! Așa că începe să dai sfoară-n țară, prin e-mail. Învață cum să faci un newsletter care nu e trimis în spam ba, mai mult, te ajută să crești afacerea.
Imaginează-ți că ești la birou și ai o zi plină. E aproape prânzul și stomacul îți dă semne de nerăbdare, dar mai ai o ședință înainte de a putea merge la masă. Așa că începi să te gândești cam ce-ai vrea să mănânci (iar asta îți face și mai foame!). Ca să-ți distragi atenția, mai verifici odată e-mailurile. Iar printre ele, găsești fix răspunsul pe care îl căutai: un restaurant pe care îl cunoști îți oferă mâncare bună și un discount. Mesajul acesta de marketing a ajuns la tine exact la momentul potrivit, iar dacă comanzi acum, mâncarea ajunge până termini ședința.
Revenim la realitate, dar păstrăm ideea: restaurantul a trimis un e-mail la momentul potrivit, cu o ofertă tentantă. Practic, aceasta este regula de aur a unui newsletter – să ajungă la destinatar fix când trebuie și să-i ofere imboldul, stimulentul potrivit. În egală măsură, contează și ca respectivul client să știe cine ești, să deschidă e-mailul și apoi să acționeze în consecință.
3 pași de urmat pentru un newsletter de restaurant
Fie că trimiți un newsletter săptămânal sau lunar clienților, este o metodă foarte bună de a ți-i apropia. Abonații sunt la curent cu toate noutățile din restaurantul tău și ești acolo, prezent în mintea lor. Așa că data viitoare când le trimiți oferte limitate sau discount-uri, cresc șansele ca ei să răspundă pozitiv.
Dar hai să stabilim exact care sunt pașii pentru a crea un newsletter de succes – planifică, construiește, creează.
Pasul 1: planifică-ți newsletter-ul
Indiferent dacă te afli la prima experiență de acest gen sau vrei să îmbunătățești un model de newsletter deja existent, pune-ți următoarele 3 întrebări înainte de a da startul procesului de creație.
Care este scopul newsletter-ului?
Desigur, vrei să rămâi conectat la clienții tăi și să obții un anumit engagement din partea lor, dar ce anume le oferă newsletter-ul pe care îl primesc? Este informativ (schimbări în meniu, evenimente speciale etc), educativ (rețete, ghiduri, ponturi, videoclipuri) sau distractiv (testimoniale de-ale clienților, profilul angajaților etc.)? Sau poate are câte un pic din toate acestea! Stabilește clar ce anume dorești să obții și ce ai vrea ca abonații tăi să facă după ce citesc e-mailul.
Care este targetul tău?
Gândește-te la ce tip de oameni vrei să ajungi și ce anume îi motivează. Care sunt interesele lor? Ai o clientelă preocupată de un stil de viață sănătos? Sau mai degrabă sunt interesați de experiențe culinare noi și interesante? Creează un profil care să întruchipeze clienții cărora te adresezi și compune newsletter-ul având mereu în minte profilul respectiv.
Cu ce frecevență îl vei trimite?
Fii realist. Ia în calcul cât conținut ai. E suficient cât să trimiți un newsletter pe săptămână, sau ar fi mai bine să te rezumi la un e-mail pe lună? Gândește-te la scopul, audiența și cantitatea de informații pe care vrei să le transmiți, apoi decide frecvența.
Pasul 2: creează un template specific restaurantului
Pentru ca newsletter-ul să fie recunoscut instantaneu de cititor, elementele de design au cel mai mare impact. Template-ul trebuie să fie în concordanță cu brandul restaurantului, așa încât cel care primește e-mailul să știe de la cine e fără ca măcar să-l citească. Cea mai bună metodă de a construi identitatea de brand este de a concepe un master template pe care să-l folosești în toate e-mailurile trimise. Iată care sunt cele 5 elemente pe care e musai să le incluzi de fiecare dată.
- Branding
Culorile pe care le folosești în newsletter trebuie să se regăsească pe site-ul restaurantului și pe orice alte canale de comunicare folosești. Logo-ul trebuie să fie poziționat mereu în partea de sus a e-mailului, așa încât destinatarul să știe instant cine i l-a trimis. Acestea sunt principalele două elemente pe care se bazează identitatea de brand. - Layout
Alege un layout care să dea un plus de valoare și să atragă atenția asupra multiplelor bucăți de text și de imagini incorporate. Stilurile de template care funcționează cel mai bine pentru newslettere presupun folosirea a mai multe secțiuni, așa încât să poți scoate în evidență informațiile importante. Practic, grupezi pe segmente un text cu o imagine reprezentativă și, eventual, un element grafic, vizual.
Dacă vrei, poți apela la templateuri deja făcute. (Cei de la Constant Contact, spre exemplu, au o mulțime de template-uri pentru restaurante. La fel și cei de la Template.net – exemplul de newsletter de la finalul articolului este pe baza unui template de-al lor). - Optimizarea pentru mobil
Majoritatea oamenilor își citește e-mailurile de pe mobil, așadar optimizarea newsletter-ului pentru un astfel de suport este obligatorie dacă vrei să te asiguri nu doar că oricine îl poate vizualiza cum trebuie, dar și acționează în consecință. - Numărul de secțiuni
Stabilește cam câte calupuri de text + imagine vrei să integrezi în newsletter apoi alege un template care să-ți permită să plasezi cu ușurință toate informațiile, în mod ordonat. În teorie, trei secțiuni sunt ideale pentru un newsletter. - Simplu și convingător
Nu aglomera prea mult spațiul ci, mai degrabă, mergi pe un stil simplu, dar de impact. Nu pune prea multe imagini, culori sau fonturi. Ideea este ca e-mailul să fie simplu de citit și de urmărit, eficient și convingător.
Pasul 3: adaugă conținut
Odată ce ai definitivat template-ul, e timpul să compui newsletter-ul. Iar pentru asta, ai de bifat câteva arii.
Subiect
Subject line-ul este primul lucru pe care abonații tăi îl citesc, așa că trebuie să fie interesant dacă vrei ca omul să deschidă e-mailul. Va trebui să surprinzi cam în 7-10 cuvinte ideea principală și să-i stârnești curiozitatea de a afla mai multe – spre exemplu: A venit toamna, am schimbat meniul; N-ai planuri pentru cină? Ți-ar plăcea să ai?; Mulțumim că ai luat masa la noi! Ai 5% discount data viitoare; Comandă on-line și bucură-te cum vrei de timpul câștigat! etc. Și încă ceva. Include emoji-uri. Sunt la modă, atrag atenția și dau culoare subiectului. Spre exemplu:
Preheader
Este acea bucățică de text (nu mai mare de 5-8 cuvinte), chiar sub subject line, în care mai poți adăuga câteva cuvinte explicative sau da mai multe detalii despre ce anunți în subiect. Spre exemplu, dacă scopul tău este de a anunța noutățile de pe blog sau social media, în preheader ai putea pune numele unuia din articolele de pe blog.
Imagine și vizualuri
Imaginile reale, puternice, atrag imediat atenția. De îndată ce subiectul l-a determinat pe cititor să deschidă e-mailul, imaginea este cea de impact. Folosește fotografii relevante, reale (nu de stock), așa încât clientul să aibă încredere în ce-i comunici – bucătarii la lucru, specialitățile restaurantului sau aspectul deosebit.
Titlu
Este ca un titlu de blog sau ca unul de știri – interesant, informativ și explicativ. Trebuie să fie scurt și simplu, să-i facă pe oameni să citească restul textului. Poate fi ceva precum „Salut, ne-am întors!”, sau ceva mai distractiv precum „Ia-ți doza de distracție și savoare”
Corpul mesajului
Practic, conținutul newsletter-ului. Completează segmentele din template cu imaginile și textele alese. Fii concis și nu te pierde în detalii plictisitoare. Și ai grijă la ton: dacă targetul tău e de millenials, poți folosi un limbaj prietenos, folosi abrevieri sau emoji. Dar dacă publicul tău e mai matur, și abordarea poate fi mai profi.
Nu știi ce să inluzi în newsletter? Poți distribui povești de la clienți sau personal; testimoniale; rețete, ghiduri și tutoriale; evenimente speciale și oferte; update-uri de pe blog sau de pe social media. Și, musai, un call to action! Adaugă un buton în newsletter care să scoată în evidență acțiunea pe care vrei să o facă cititorul – de exemplu: Citește mai multe; Vizitează-ne site-ul; Rezervă o masă; Comandă online, etc.
Nu uita de datele de contact! La finalul newsletterului, spune-le oamenilor cum pot lua legătura cu tine – website, adresă, numere de telefon, rețele sociale și tot așa.
Cam acestea ar fi cele mai importante elemente ale unui newsletter. Nu uita că această metodă este una dintre cele mai bune pentru a intra în contact cu clienții tăi, și de a valorifica relația cu ei, dincolo de experiența din restaurant. Cu elementele potrivite de design și informații persuasive, vei reuși să le captezi atenția și să-i faci să revină la tine.