Nici nu a trecut bine iureșul de Ziua Îndrăgostiților, că trebuie să îți pregătești localul pentru Ziua Femeii! Februarie și martie aduc câteva zile de foc pentru restaurante. Iar asta presupune organizare ca la carte și mai multă atenție la strategia de marketing.
Anul acesta, ziua de 8 martie este duminica. Asta înseamnă că vei avea de planificat nu doar o zi specială, ci un weekend întreg. Ba chiar și o zi de luni! Chiar dacă majoritatea oaspeților va ieși la restaurant chiar de Ziua Femeii, unii vor opta, în schimb, pentru seara de sâmbătă (pentru că a doua zi nu merg la serviciu). Pe de altă parte, multe femei sărbătoresc 8 Martie în compania colegelor de serviciu. Așa că este posibil ca luni seara, după program, să ai rezervări de grupuri din partea lor. Cu alte cuvinte, trebuie să fii pregătit pentru 3 zile și 3 nopți de… sărbătoare. Ca-n poveste! De tine depinde dacă e cu happy end sau nu.
Planul de bătaie: organizare și idei de marketing
Pentru a culege roadele unei seri care îți poate aduce profituri serioase, sunt două aspecte esențiale de care trebuie să te ocupi.
- Marketingul. Majoritatea restaurantelor organizează evenimente speciale pentru 8 martie. Competiția este mare și fiecare încearcă să atragă cât mai mulți oaspeți la el în restaurant. Așa că va trebui să gândești o campanie de marketing puternică pentru a-i face să te aleagă pe tine în detrimentul competiției. Promoții, evenimente speciale, promovare intensă în social media (pentru a numi doar câteva aspecte) – toate trebuie trecute pe listă.
- Organizarea în restaurant. Dacă marketingul a funcționat cum trebuie, vei avea o mulțime de oaspeți. Și pentru că vorbim de o ocazie specială, se vor aștepta la o servire impecabilă! Practic, tot mecanismul trebuie să meargă ca „uns” – rezervări online, oaspeți de tip walk-in, meniuri speciale, personal suficient, rulajul meselor bine gândit etc.
Dar să le luăm pe rând…
Organizare în „bucătăria internă”
Așa cum îți spuneam la început, pentru ca ziua să decurgă bine și la final fiecare oaspete să se ridice de la masă mulțumit, va trebui să te organizezi foarte bine.
Meniul
Indiferent dacă vrei să incluzi în meniu anumite preparate speciale, sau dacă optezi pentru un meniu fix, el trebuie gândit atent dinainte. Alcătuiește împreună cu chef-ul o listă de propuneri. Apoi luați în considerare ce tip de preparate s-a bucurat de mai mult succes de-a lungul timpului în local. Calculați să vedeți care din propuneri este mai profitabilă, dar și care aduce un plus de originalitate și creativitate. Ce presupune realizarea unui nou fel de mâncare? Ai de unde să-ți faci aprovizionarea pentru toate ingredientele necesare? Câtă experiență are echipa în prepararea lor? Cât timp durează? Odată ajunși la o listă scurtă, degustați preparatele și faceți ajustările necesare, acolo unde este nevoie.
Rezervările
Pe cât posibil, îndeamnă-ți oaspeții să rezerve o masă din timp. Astfel te vei putea organiza mult mai bine! Cu sistemul de management al rezervărilor din Restograf manager este foarte simplu să ții evidența oaspeților și a meselor. Vei ști câte rezervări (mai) poți accepta – în funcție de gradul de ocupare, orele de rezervare și timpul petrecut la masă de oaspeți. Indiferent că primești rezervări din online, de pe aplicații mobile, rețele sociale, walk-in sau telefonice. Practic, poți gestiona în timp real rezervările, în funcție de hărțile personalizate ale meselor. (Ține cont că, de 8 Martie, timpul petrecut de oaspeți la masă este aproape dublu decât în cazul unei cine obișnuite).
Acest lucru îți va fi util din mai multe puncte de vedere. Spre exemplu, vei ști din timp cum să faci așezarea meselor. Este adevărat că cele mai multe rezervări (aproape 80%) sunt pentru grupuri de femei, însă vei primi și rezevări pentru cupluri sau familii de 3-4 persoane. Cu harta personalizată a meselor din Restograf manager lucrurile sunt foarte simple, iar tu poți profita la maxim de spațiul de care dispui.
În al doilea rând, pe baza numărului de rezervări, îți poți da seama de cât personal vei avea nevoie în restaurant și poți organiza turele în funcție de orele care au gradul cel mai mare de ocupare.
E important însă să reții un lucru! În cazul în care restaurantul este fully booked pe anumite segmente orare, nu uita să blochezi și în aplicație intervalele orare respective, pentru rezervări (practic, ele nu mai apar apoi ca opțiune pentru utilizatori). Altfel riști să te afli în situația în care mesele sunt overbooked, ceea ce înseamnă automat clienți nemulțumit și oaspeți pierduți.
Decorațiunile
Suntem la început de primăvară și totul în jur trebuie să aibă un aer cât mai proaspăt! Este clar că, în primul rând, trebuie să mizezi pe aranjamentele florale. Cât mai multe, mai colorate și mai… parfumate! Alege florile de sezon și, în funcție de bugetul disponibil, contractează un designer floral. Preferi să economisești acei bani? De efect sunt și mici vaze cu flori așezate la fiecare masă, sau decorațiuni cumpărate de-a gata. Foarte important însă este să discuți din timp cu florăria care îți va furniza buchetele!
În plus, mizează pe mici accente decorative feminine – șervețele sau veselă în culori pastelate, un plating cu detalii primăvăratice, lumânări parfumate etc.
Distracția
Am stabilit că majoritatea rezervărilor sunt făcute pentru grupuri de prietene/colege care vor să iasă în oraș și să se simtă bină. Asta înseamnă că va trebui să te ocupi și de entertainment. Desigur, depinde mult și de tipul localului și de spațiul de care dispui. Și da, va trebui să găsești o soluție care să respecte imaginea de brad. Însă oricum ar fi, pregătește un moment special!
8 idei de marketing pentru 8 Martie
Ziua Femeii poate fi o zi la fel de aglomerată pentru restaurante ca Revelionul sau Ziua Îndrăgostiților. Așa că dacă nu ți-ai pus încă la punct un plan de marketing, e timpul să o faci! Noi îți venim în ajutor cu câteva idei.
1. Promovează-te pe rețelele sociale
Toată lumea stă mereu cu ochii pe Instagram și Facebook. Așa că folosirea rețelelor sociale drept unealtă de marketing nu mai intră demult la categoria de „nice to have”, ci la „must have”! Pornește o campanie în online targetată pe femei prin care să-ți promovezi restaurantul pentru 8 Martie – promoțiile speciale sau evenimentul pe care îl organizezi. Nu ar fi o idee rea nici să targetezi audiența masculină cu o săptămână înainte, pentru a le reaminti să facă un gest special pentru iubita lor și să o scoată la restaurant de Ziua Femeii. Important este să țintești corect audiența, în funcție de grupă de vârstă, locație, interese etc.
2. Trimite un e-mail doamnelor din baza ta de date
Pentru orice oaspete este important să se simtă apreciat, valoros. Așa că folosește-te de baza de date cu oaspeții care te-au mai vizitat în trecut și trimite un mesaj frumos doamnelor, prin care să le urezi „La mulți ani!”. Poți chiar să le oferi un discount special pentru a le face să revină în local, sau desertul ori o băutură din partea casei. Prin Restograf manager ai acces la Cartea de oaspeți, așa încât să ai o bază de date actualizată, cu toate informațiile despre clienții tăi.
3. Promovează-te în online
Dacă ai un meniu special sau oferi un anumit discount celor care fac rezervare la restaurant pentru 8 Martie, te poți folosi de ad-uri pe Google. Desigur, asta implică și o anume investiție pentru ca mesajul tău să ajungă la cât mai mulți oaspeți.
O altă variantă este să îți promovezi oferta prin Restograf. Odată listat în platformă, poți anunța utilizatorii de promoțiile, meniurile speciale și discount-urile pe care le oferi. Astfel ai ocazia de a te adresa unui număr mai mare de oaspeți care să-ți descopere restaurantul.
4. Invită o formație live
De 8 martie, girls just wanna have fun! Și nimic nu face atmosfera mai plăcută ca un band live. Dacă scopul tău este să atragi grupuri de prietene în căutare de distracție, în primul rând, iar spațiul îți permite, invită o formație de coveruri și… fă loc de dans. Dacă mizezi, în schimb, pe o cină romantică, invită o formație de jazz, un pianist sau un violonist.
5. Răsfață doamnele cu un tratament special
Oricărei femei îi place să se simtă specială și să primească mici atenții. Vei face o impresie bună dacă oferi doamnelor de 8 Martie desertul din partea casei, o băutură gratuită, ciocolată, sau chiar vouchere cadou. Ți se pare prea costisitor? O idee ar fi să le acorzi un discount pentru următoarea masă pe care o vor servi în restaurantul tău (în felul acesta te asiguri că revin).
6. Oferă-le flori
Dacă tratamentul special de care vorbeam mai sus este opțional (deși foarte important pentru a-ți fideliza oaspeții), a oferi câte o floare doamnelor din restaurant este un gest pe care trebuie să-l faci! Ține cont de faptul că florăriile vor fi foarte solicitate în această perioadă, așa că ar trebui să închei din timp un contract cu furnizorul pe care l-ai ales.
7. Mizează pe un meniu fix
Tot mai multe restaurante profită de avantajul pe care un astfel de meniu îl oferă. În primul rând, oaspeții au sentimentul că profită de o ofertă specială, limitată, și au șansa de a servi niște preparate deosebite. Pe de altă parte, te ajută și din punct de vedere organizare. Având mai puține feluri de gătit, bucătarii vor fi mai eficienți – un aspect important de care să ții cont într-o zi în care ai restaurantul plin.
8. Nu uita de familii
E adevărat că majoritatea oaspeților vor fi grupuri de prietene și cupluri. Însă nu trebuie să uiți nici de femeile care au copii, vor să iasă la restaurant, dar nu au cu cine lăsa juniorii acasă. În special dacă restaurantul tău este child friendly (are loc de joacă, un meniu pentru copii etc.) te poți folosi de acest avantaj pentru a-ți marketiza localul pentru Ziua Femeii.
Succes!