Orice manager de restaurant s-a lovit de problema fluctuației de personal. Ți-ai format o echipă, ai găsit oamenii potriviți și i-ai instruit. Iar acum vrei să-i păstrezi. Cum? Ei bine, secretul îl vei găsi în ceea ce se numește engagement-ul angajaților. Știi ce îți dorești pentru restaurantul tău. Ai stabilit obiectivele pentru vânzări, profitabilitate, rata de fluctuație a personalului și ROI-ul din marketing. Chiar dacă pentru fiecare departament trebuie să apelezi la strategii diferite, toate au un numitor în comun: nivelul de implicare a personalului, adică tocmai acel engagement de care îți vorbeam.
Atunci când angajații sunt dedicați muncii lor, când sunt motivați, ei sunt cei pe care te sprijini pentru a-ți atinge obictivele. Le pasă de locul lor de muncă și, mai important, le pasă de modul în care contribuie la dezvoltarea businessului.
De ce ai nevoie de angajați motivați?
Într-un articol pentru Forbes SUA, expertul în leadership Kevin Kruse explică: „Atunci când angajaților le pasă – când sunt cu adevărat implicați – depun efort discreționar”. Cu alte cuvinte, sunt dispuși să facă eforturi suplimentare pentru echipa lor, pentru manager, pentru clienți.
Potrivit unui sondaj Gallup (companie de analiză și consultață americană, cunoscută pentru sondajele de opinie și studiile desfășurate în întreaga lume), doar 33% din angajați sunt dedicați organizației din care fac parte. Dacă ești manager, acest lucru ar trebui să te îngrijoreze. Desigur, poate îți spui „Deja le plătesc un salariu – de ce ar trebui să-mi pese dacă îmi sunt dedicați sau nu?”. Se dovedește însă că există câteva motive serioase pentru care să-ți dorești angajați implicați în ceea ce fac. Potrivit tot celor de la Gallup, studiile efectuate de ei arată că cei care sunt motivați la locul de muncă atrag:
- o creștere de 70% în satisfacția clienților
- cu 24% mai multe vânzări
- o creștere de 16% în profit.
Dacă iei în calcul astfel de cifre, devine evident motivul pentru care ar trebui să investești într-o strategie eficientă de engagement a personalului și în mijloacele necesare pentru a o implementa. Însă cel mai important lucru pe care trebuie să-l reții, ca manager, este acesta: nu contează atât de mult ce zici, cât mai ales ceea ce faci. Iată și câteva idei de măsuri pe care le poți lua.
Angajează oamenii potriviți
Personalul poate fi instruit pentru a deprinde sarcini și abilități noi, însă nu se poate face mare lucru pentru a schimba caracterul unui om. De aceea, când faci angajari, asigură-te că personalitatea lui se potrivește ideii tale de business. Este adevărat că unele persoane caută strict un job și atât – care să le ofere o activitate zilnică și un salariu pentru a-și plăti facturile. Însă alții vor ceva mai mult: o carieră. Vor să aibă un scop, caută satisfacția la locul de muncă, vor să învețe și să avanseze. Iar dacă știi să îi stimulezi, sunt șanse mari ca ei să îți fie loiali, dedicați.
Așadar, nu angaja oameni noi luând în considerare strict experiența și abilitățile lor. Caută, în schimb, persoane entuziaste, focusate pe client, dispuse să învețe și să fie membri activi ai echipei, cu o mentalitate deschisă și, de ce nu, cu simțul umorului. O bună metodă de a testa aceste lucruri este să-i descrii candidatului exact ce presupune postul, care sunt provocările la care va trebui să facă față și ce așteptări ai. Apoi dă-i un deadline în care să-ți trimită un rezumat de o pagină a celor discutate. Poți afla o mulțime de lucruri din asta!
Ține cont de părerea lor
Feedback-ul este un element deosebit de important pentru creșterea unei companii. Dacă managerul nu înțelege ce-și dorește angajatul de la job-ul său, cum ar putea să aibă un angajat fericit? Așadar, cere-le tuturor părerea și ascultă, la modul real. Organizează ședințe de personal și discutați despre îmbunătățirile care se pot face. Pune întrebări specifice și cere răspunsuri clare. Sau faceți sesiuni scurte de brainstorming, fără a judeca pe nimeni, așa încât fiecare să își poată spune liber opinia – spre exemplu cu puțin timp înainte de orele prânzului sau ca o scurtă recapitulare a zilei la încheierea turei de noapte. Iar dacă cineva vine cu o idee bună, ajută-l să o pună în practică. Important este ca angajații să știe că părerea lor contează.
Și încă ceva: poți afla informații importante de la cei care își dau demisia. Majoritatea managerilor cred că anagajații pleacă din motive financiare. În realitate, în cele mai multe cazuri este vorba de altceva. Companii de succes au creat chestionare pentru angajații care părăsesc compania – o serie de întrebări pentru a afla motivul deciziei lor, dar și pentru a depista eventuale probleme operaționale care pot fi soluționate.
Răsplătește-le eforturile
Un alt sondaj Gallup arată că 57% din anagajații neimplicați în job-ul lor spun că se simt ignorați la locul de muncă. Păi, nu asta-și dorește oricine – să fie lăsat în pace să-și facă treabă, fără a primii comentarii de la șeful lor? Ei bine, nu. Nu chiar. Deși nimănui nu-i place să primească constant critici de la superior, oricine vrea să știe că face o treabă bună. Un simplu „Mulțumesc!” poate fi deseori trecut cu vederea. Dar a-ți arăta, din când în când, aprecierea pentru efortul depus, nu numai că va motiva angajatul să continue în același fel, dar îi va motiva și pe colegii săi să își dea silința. Astfel demonstrezi că ești atent la munca pe care ei o depun. 7 din 10 angajați spun că ar munci mai mult dacă ar ști că managementul le recunoaște eforturile. Poți crea chiar și un sistem de recompansare a performanței, cu mențiunea că trebuie să specifici clar criteriile pe baza cărora se acordă – pornind de la recompense bănești, până la o pauză mai mare de prânz sau chiar o zi liberă. Sau, și mai bine, ia-ți timpul necesar să îți cunoști fiecare angajat în parte – ce îi place, ce pasiuni are, ce face în timpul liber – și oferă-i un premiu personalizat (bilete la un concert, o carte, un voucher la spa etc.).
Pune accent pe colaborare
Regele Arthur l-a avut pe Merlin. Harry Potter l-a avut pe Profesorul Dumbledore. Iar Luke Skywalker l-a avut pe Obi-Wan Kenobi. Deși restaurantul tău este într-o lume cât se poate de reală și nu într-una fantastică, poți învăța o lecție importantă de la aceste perechi: este important să ai un mentor. Când aduci un nou membru în echipă, încearcă să îl lași în grija unui angajat cu experiență, care să-l sfătuiască, să-l învețe, să-l provoace și să-l încurajeze. Astfel învață mai ușor și mai repede, face mai puține greșeli și, în plus, îi arăți că-ți pasă de el. În plus, așa sunt șanse mari ca între angajații tăi să se lege amiciții – și ar trebui să știi că cei care au un prieten bun la muncă, sunt de șapte ori mai implicați în activitatea lor.