Bunicile care insufla dragostea pentru bucatarie puteau foarte usor sa devina un mit urban. Din fericire, mai apar oameni care transforma mitul in realitate, declarandu-se inspirati de “bunica” si dand nastere unui proiect in zona culinara datorita povestilor din familie. Acesta este si cazul lui Vlad si al Alexandrei, manageri la Brutaresti Artizanal, brutarie unde painea e facuta ca pe vremuri, iar prajiturile asijderea.
Am fost si noi in vizita la brutaria din cartierul Tineretului, ocazie cu care am descoperit un loc mic si cochet, cu rafturi pline de paini diverse, dar si vitrine de unde te ademenesc de la prima vedere prajituri tip cofetarie (amandine, ecleruri, tarte), dar si prajituri de casa cu aspectul celor pe care le scot mamele si bunicile din cuptor: prajitura cu mere, galusti cu prune, chec, cozonac, fursecuri si multe altele.
Painea buna: o mostenire fara sfarsit
Povestea Brutaresti, la baza, e atat de simpla incat te enervezi ca nu te-ai gandit tu sa deschizi acest loc, dar are toate etapele si complicatiile deschiderii unui “ceva” in Romania, astfel incat iti dai seama ca doar cei care isi doresc cu adevarat acest business, il vor si face.
Pe scurt, Alexandra, odata ce a devenit mama, si-a dorit sa aiba un loc de unde sa poata cumpara produse cat mai sanatoase si “neaditivate” pentru copilul ei. Asa ca cea mai buna varianta a fost sa isi deschida ea un loc unde sa fie sigura 100% de calitatea produselor. Nu s-a aventurat singura la drum, l-a invitat si pe Vlad, finul ei, un mare pasionat de bucatarie, s-o insoteasca in acest demers. “Visul meu este sa am un restaurant. Initial am zis ca-l voi deschide la 50 de ani, apoi la 40, acum deja ma gandesc sa-l lansez la 30“, spune Vlad la cei 24 de ani ai sai. Pana atunci, a inceput cu brutaria de care are grija si care e cea mai buna scoala pentru urmatoarea etapa.
Stiau zona in care voiau sa deschida brutaria, dar le-a fost foarte greu sa gaseasca spatiul. Un lucru era sigur: voiau sa aduca painea buna si sanatoasa in cartier, cat mai aproape de oameni care sa nu mai fie nevoiti sa cumpere franzela de la chiosc. Dupa lungi cautari au gasit acest spatiu, pe un teren ceva mai inalt decat nivelul strazii si aici au decorat cu mult bun simt ceea ce urma sa devina Brutaresti.
Eu brutaresc, tu brutaresti, noi brutarim
De ce Brutaresti? Pentru ca e o brutarie in Bucuresti, dar si pentru ca au vrut sa exprime cat mai clar ideea ca TU brutaresti, ca produsele de aici sunt de casa, exact ca si cand le-ai face in cuptorul tau. Pentru ca miza cea mare a produselor de aici este sa fie cat mai de casa si cat mai potrivite pentru acasa.
“Noi ne dorim ca oamenii care vin sa cumpere prajituri de aici, sa le serveasca familiei sau musafirilor si sa para ca sunt dulciuri facute de ei, in casa, cu acel gust specific prajiturilor homemade“, spune Vlad.
Cand au fost gata cu totul, a urmat partea cu adevarat importanta: confruntarea realitatii si parerile la cald din partea publicului. Ca sa nu se urce pe cai inalti din prima, au inceput sa iasa cu tavile pline pe strada, sa ofere oamenilor prajituri si paine si sa le ceara parerea pe loc, dar sa le si vada reactiile. Tot de la publicul lor au aflat si cand ceva a fost in neregula. De exemplu, Dobrogena, placinta cu branza sarata, avea o reteta anume si o mare priza la public. Doar ca la un moment dat, patiserul nu mai facea lucrurile ca la carte, lucru care a fost imediat sesizat de fanii placintei. Asa au ajuns la o regula de aur pentru buna functionare a lucrurilor: nu exista deviatii de la reteta nici macar cu un pas in stanga sau dreapta. Iar partea si mai frumoasa e ca retetarul e un caiet vechi din familie, de prin 1900, genul acela de carnetel cu urme ale timpului in care retetele erau scrise dupa multe testari de la petrecerile in familie.
Daca unele lucruri le stiau din copilarie de cand stateau agatati de sortul bunicilor si erau asistenti in bucatarie, unele lucruri au fost nevoiti sa le ia de la zero. Cum ar fi amenjarea laboratorului si tot ce inseamna dotarea acestuia. Pentru asta au apelat la specialisti, pentru ca nu e ceva ce inveti din carti sau din filmuletele de pe Youtube.
Apoi au aflat pe baza experientei ca intr-un business de servicii, omul e baza: “Prefer ca oamenii sa nu vina la munca daca nu isi pot lasa problemele la intrare si le lasa sa iasa la iveala in interactiunea cu clientul. Pot sa sa inteleg mai degraba ca suni sa-mi spui ca ramai acasa, decat sa vii si sa te porti urat cu clientul. Pentru ca un client pierdut ramane un client pierdut. Asa ca prefer sa servesc eu si sa dorm aici decat sa existe o experienta proasta intre client si omul care serveste“, explica Vlad din filozofia lui de business.
Ingredientele unei retete de succes
Cu lectiile invatate si produsele testate, Brutaresti a iesit din zona de dospit si deja si-a format o clientela a lui. Dintre mandriile locului, cateva ar fi:
– incearca sa faca produse cu cat mai putin zahar. Si-au propus sa nu arunce cu zahar in produsele lor pentru ca asta nu ajuta pe nimeni. Folosesc si miere acolo unde e posibil, mai ales la biscuitii potriviti pentru copii, gustari cu faina neagra, smochine si ovaz.
– painea cu maia e paine facuta traditional, fara sa fie grabit procesul sau fara sa foloseasca “praf de maia” pe care il iei si gata-i painea. Nu, la ei maiaua e maia iar painea are acel gust un pic acrisor specific acestui preparat (datorat fermentarii indelungate la care este supusa maiaua), coaja-i tare iar miezul e un pic umed.
– sursa fainii e una de calitate si de origine garantata. Folosesc faina de la o moara de langa Bucuresti care nu modifica graul in vreun fel; iau graul, il baga in moara si aia-i faina adevarata care ajunge piesa de rezistenta de la painile de la Brutaresti. Pentru ca, de fapt, secretul produselor de brutarie si panificatie de aici vine, de la faina care e baza oricarui produs. Iar faina trebuie sa fie pura.
– esenta de romanesc autentic: “daca alte brutarii se mandresc cu brutari celebri adusi de prin stiu eu ce tari si folosesc ingrediente importate, noi am incercat sa facem totul cat mai local si mai autentic romanesc“.
– generozitatea ca filozofie de business: “noua ne place sa oferim lucruri din partea casei. Preferam sa dam cate un pic la degustat oamenilor si sa se decida ei ce la place si ce nu decat sa cumpere mult dintr-o chestie care poate nu e neaparat pe placul lor”.
– ateliere pentru copii: au facut un atelier de brutarit cu copii, eveniment la care cei mici s-au distrat si au avut si curiozitatea de a afla cum se face painea si de a se implica in proces. Si planuiesc sa mai repete astfel de evenimente.
Bine de stiut:
Noua ne-a placut mult povestea Brutarest Artizanal si va invitam s-o descoperiti in profunzime chiar la ei in brutarie. Mai jos puteti vedea intreaga galerie foto de la vizita noastra.