Cu tot mai multe cazuri de coronavirus confirmate în România și un număr în creștere al celor aflați în carantină, starea de panică se răspândește rapid în rândul populației. Ceea ce, evident, ridică îngrijorări pentru toți cei aflați în industria ospitalității.
Restaurantele și barurile sunt spații aglomerate, în care un număr mare de oameni vin să ia masa, să servească un pahar și să socializeze. În contextul actual, acest lucru poate ridica mari semne de întrebare în rândul oaspeților, dar și al angajaților. Pentru a putea controla lucrurile, trebuie să abordezi situația cu multă atenție.
Ce măsuri trebuie să ia chiar AZI restaurantele în fața coronavirusului
În Statele Unite, National Restaurant Association a emis un ghid cu recomandări destinate restaurantelor așa încât să-și poată proteja oaspeții și angajații de coronavirus. Același lucru l-a făcut CDC (Centers for Diseas Control and Prevention) și Organizația Mondială a Sănătății, printr-un document care include măsuri punctuale ce ar trebui urmate și implementate la locul de muncă. Practic, la nivel mondial se vorbește de bune practici în fața răspândirii virusului.
Cel mai important lucru este să-ți faci un plan și să iei în calcul mai multe scenarii, în funcție de cum evoluează situația. Stabilești exact ce măsuri concrete trebuie să iei! Dă dovadă de flexibilitate și anunță și instruiește personalul cu privire la deciziile luate.
Măsuri de igienizare și dezinfecție
Este o mare diferență între a curăța și a dezinfecta. Dacă simpla spălare a suprafețelor îndepărtează doar urmele de mâncare și grăsime, dezinfectarea acestora reduce numărul de agenți patogeni care ar putea fi prezenți pe respectivele suprafețe. Pentru a fi eficiente, curățarea și dezinfectarea ar trebui făcute în 5 pași: se curăță și se îndepărtează urmele de mâncare de pe suprafețe; se spală bine; se clătesc; se dezinfectează; se lasă să se usuce la aer. Totul în restaurant trebuie să fie curat, dar în special suprafețele folosite la prepararea alimentelor trebuie dezinfectate frecvent (o dată la cel mult patru ore).
În plus, toate suprafețele din restaurant care sunt atinse frecvent de mai multe persoane trebuie, de asemenea dezinfectate de cât mai multe ori pe zi – fie că vorbim de bar, mânerele ușii de la intrare sau de la toalete etc. Ce poți face este să furnizezi angajaților soluții dezinfectante, pe care să le folosească pentru a curăța astfel de suprafețe, precum și tastatura, tableta, telecomenzile, birourile etc., înainte de a le atinge.
Măsuri de siguranță a personalului
În primul rând, și cel mai important, orice angajat manifestă semne de boală ar trebui să stea acasă. Acesta poate reveni la muncă doar în cazul în care nu a mai avut febră sau stare subfebrilă de cel puțin 24 de ore, în absența medicamentelor antitermice. Ideal ar fi să prezinte un aviz medical în momentul în care revine la serviciu, însă ține cont că în aceste zile cabinetele medicale sunt extrem de aglomerate!
Deși, probabil, nu e ceva ce vrei să auzi, ia în calcul că unii dintre angajați pot fi nevoiți să stea acasă pentru a îngriji un membru al familiei sau dacă nu au cu cine lăsa copilul cât școlile sunt închise.
În cazul în care unul dintre angajații veniți la muncă prezintă simptome acute ale unei boli respiratorii (tușește, respiră greu etc.), sau dacă astfel de simptome apar în timpul programului, trimite-l acasă imediat. Până părăsește restaurantul, ar trebui să-și acopere nasul și gura cu un șervețel atunci când strănută sau tușește, ori să strănute în cot.
În cazul în care unul dintre angajați este diagnosticat cu COVID-19, trebuie anunțat de îndată întreg personalul și îndreptat către autoritățile sanitare.
Asigură-te că nu lipsesc săpunul și soluțiile dezinfectante pe bază de alcool (care să conțină 60-95% alcool) și amplasează-le în cât mai multe puncte din restaurant. Reamintește-le angajaților cât de importante sunt măsurile de igienă și că trebuie să se spele frecvent pe mâini, cu săpun, timp de cel puțin 20 de secunde. Deși pare exagerat, poți afișa chiar și postere cu astfel de mesaje. De asemenea, pune-le la dispoziție șervețele umede dezinfectante (dar asigură-te că acestea nu sunt șervețele antibacteriene, ci unele pe bază de alcool).
Măsuri de siguranță a oaspeților
Răspândirea coronavirusului se face prin picăturile de salivă – fie că o persoană intră în contact direct cu acestea sau atinge suprafețe contaminate și apoi duce mâinile la față. Tocmai de aceea, măsurile de prevenție rămân cea mai bună apărare. Ce poți face este să le oferi oaspeților tăi șervețele dezinfectante (pe bază de alcool, minim 60%) și acces la soluții de dezinfectare a mâinilor. Asigură-te că igienizezi masa și obiectele pe care le-au atins oaspeții, după ce aceștia părăsesc restaurantul.
La ce te poți aștepta
Cea mai mare temere este legată de modul în care panica va modifica comportamentul oaspeților. Și oricât am vrea, trebuie să luăm în calcul că mulți oameni vor evita ieșirile la restaurant și, în general, aglomerările de persoane. Ce se poate întâmpla este să apeleze mai mult la serviciile de livrare, așa că o variantă ar fi să te asiguri că le pui la dispoziție și acest serviciu.
De asemenea, oaspeții pot fi mult mai circumspecți în această perioadă. O idee bună este să păstrezi deschise canalele de comunicare pe care le folosești de obicei (cum sunt rețelele sociale). Sau să le trimiți un e-mail clienților fideli prin care să îi asiguri că iei toate măsurile necesare pentru siguranța celor care te vizitează (în acest sens îți va fi de folos Cartea de oaspeți din Restograf manager, baza ta de date cu informații la zi despre toți oaspeții tăi).
Cel mai important este însă, așa cum am spus deja, să îți faci un plan și o strategie în care să iei în calcul toate scenariile posibile!
Paza bună…
Poate anumite idei îți par exagerate, dar e mai bine să fii pregătit de ce-i mai rău, decât să fii prins într-o situație care pare fără rezolvare.
- Verifică dacă totul este în regulă la furnizori (în special dacă anumite produse îți sunt livrate din afara țării) și găsește soluții pentru cazurile în care lanțul de distribuție ar putea fi întrerupt.
- Revizuiește politica de personal și gândește-te ce poți face în cazul în care vei avea angajați aflați în concediu medical.
- Fă-ți o strategie în eventualitatea în care înregistrezi o scădere accentuată a numărului de oaspeți.
- Monitorizează atent orice informație venită din surse oficiale.
- Micșorează intervalul dintre orele de curățenie și verifică rigoarea cu care se respectă normele de igienă impuse. Spre exemplu, în Statele Unite, la Starbucks personalul trebuie să se spele pe mâini la fiecare 30 de minute, iar anumite zone din cafenea sunt igienizate la fiecare 8 minute.
- Pune la punct un serviciu de livrări la domiciliu.
- Dacă există posibilitatea, mărește spațiul dintre mesele din restaurant.
- Bancnotele sunt murdare, așa că încurajează, pe cât posibil, folosirea cardurilor bancare.