Deși nu există o metodă magică, simplă și rapidă, de a crește profitul unui restaurant, există însă câteva măsuri pe care le poți lua dacă pui la punct o strategie în acest sens.
În ziua de astăzi, restaurantele trebuie să facă față la tot felul de provocări, de la creșterea prețurilor la alimente, la costuri mai mari cu forța de muncă, până la competiția mare de pe piață. Dacă iei în calcul și influența rețelelor sociale și a review-urilor online – care impun servicii fără cusur – e lesne de înțeles de ce este nevoie de multă muncă pentru a asigura succesul unui local.
Pentru asta ar trebui să lucrezi constant la îmbunătățirea câtorva aspecte precum creșterea eficienței, sporirea vânzărilor și reducerea costurilor. Pentru fiecare dintre ele, luând în calcul două mari domenii principale care oferă oportunități pentru a crește profitul:
- Produse – adică tot ce comanzi așa încât să funcționeze restaurantul și să-ți poți servi oaspeții.
- Forța de muncă – scopul echipei tale este să ofere servicii de calitate, să genereze vânzări și vizite recurente. În acest segment intră atât managerii și ospătarii, cât și personalul auxiliar.
Primul pas ar fi să-ți stabilești obiectivele și care sunt aspectele care trebuie îmbunătățite. Iar noi îți oferim un scurt ghid după care te poți orienta – de la gestionarea inventarului și alcătuirea meniului, până la fidelizarea angajaților și optimizarea programului de lucru.
Oportunități de a crește profitul, legate de produse
Există câteva metode pe care le poți pune în practică pentru a eficientiza și a reduce costurile pentru produsele achiziționate în restaurnat.
1. Redu risipa alimentară
Aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale lumii moderne. La nivelul unui restaurant, risipa alimentară apare din mai multe motive – de la produse care au expirat și trebuie aruncate, la ingrediente care se varsă sau sunt risipte, până la resturile de mâncare lăsate de oaspeți în farfurie.
- Urmărește ce se risipește cel mai mult, pentru a face economii. Spre exemplu, poate un anume preparat nu este niciodată terminat de cei care îl comandă – ceea ce înseamnă că porția e prea mare. Sau arunci frecvent un anumit ingredient, pentru că expiră înainte de a-l folosi – caz în care comanzi o cantitate prea mare. Încearcă să determini exact cauzele risipei, pentru ca apoi să găsești soluții și să faci schimbările care se impun.
- Determină care preparate se vând și care nu. Cu alte cuvinte, stabilește care sunt cele mai populare preparate, comandate frecvent, care aduc cel mai mare profit. În funcție de asta, stabilește stocurile.
2. Construiește atent meniul și preparatele
Pe lângă gustul bun pe care trebuie să-l aibă, preparatele pe care le incluzi în meniu trebuie să fie și profitabile. Alcătuirea meniului este un proces de creare a unei colecții de rețete pentru restaurantul tău, ținând totodată cont de potențialele costuri, risipă, vânzări și profit.
- Asigură-te că meniul este profitabil. E important să știi care preparate sunt best sellers și îți aduc cel mai mare profit, dar și să determini ce impact ar avea o eventuală creștere a prețului la ingredientele folosite. Analizând meniul și modul în care performează, poți identifica oportunități de a face economii sau îmbunătățiri. Scopul final este de a-ți mulțumi clienții, dar și de a face profit în același timp.
- Determină ce impact are schimbarea ingredientelor. Cu un sistem bine pus la punct, chef-ii vor putea stabili ușor măsura în care anumite schimbări la rețetele lor influențează costul unui preparat. Astfel vor putea găti o mâncare delicioasă, care să se înscrie, totodată, în limitele de profit. O greșeală ar fi să folosești un ingredient doar la un singur preparat din meniu – cu siguranță nu îl vei putea folosi pe tot, ceea ce duce la risipă.
- Oferă acces ușor la meniu oaspeților tăi. Odată ce totul e pus la punct, asigură-te că meniul conține cât mai multe detalii – de la informații nutriționale, la alergeni. Pune meniul pe site-ul restaurantului, dar și pe patformele partenerilor tăi, așa încât să poți atrage oaspeți noi și să le câștigi încrederea. Spre exemplu, odată listat în Restograf, cei care vizitează pagina dedicată restaurantului tău au acces online și la meniul pe care-l propui.
3. Ține o evidență clară a stocurilor
Pe lângă forța de muncă, cheltuielile cu mâncarea și băutura sunt cele mai mari într-un restaurant. De aceea este esențial să ai o evidență foarte clară a stocurilor – ce ai cumpărat, ce ai consumat, ce ai returnat și ce s-a vândut. În funcție de asta poți determina și profitul pe care-l faci.
- Cumpără doar ce-ți trebuie. Fă un forecast cât mai realist, bazat pe inventar, și asigură-te că sistemul POS îți permite să integrezi evidența stocurilor. Atunci când faci acest forecast, nu e suficient să analizezi trendurile recente și perioada similară din anii trecuți. Ar trebui să ții cont și de condițiile meteo, sau de diverse evenimente naționale ori locale. Un sistem integrat complet îți poate furniza date importante de care să ții cont.
- Elimină evidența pe hârtie. Evidența ținută clasic, bazată pe un proces manual, poate fi deseori greșită. Folosește, în schimb, soft-uri de gestiune care permit o analiză mult mai precisă.
4. Optimizează achizițiile
Ca restaurant, produsele pe care le achiziționezi reflectă bunul mers al afacerii tale. Ideal ar fi să cumperi numai produse de bună calitate, livrate la timp, în cantitatea potrivită – totul în limitele de preț pe care le-ai negociat.
- Stabilește parteneriate cu furnizori de încredere. Nu este ceva ieșit din comun ca într-un restaurant să se facă achiziții ad-hoc, de la diferiți furnizori locali, în loc de comenzi săptămânale de la un număr mai mic de furnizori testați. În prima variantă costurile implicate vor fi mai mari și ratezi diverse reduceri pe care le-ai putea obține altfel de la un furnizor de care te leagă o colaborare bună, de durată. În plus, există riscul ca unele comenzi să fie dublate, ceea ce duce (din nou) la risipă.
Cel mai bine este să lucrezi cu un număr limitat de furnizori, cu care să închei parteneriate de durată, așa încât să și poți negocia prețurile practicate.
Oportunități legate de forța de muncă
Cheltuielile cu forța de muncă reprezintă unul din cele mai mari costuri asociate industriei ospitalității. Este, însă, un domeniu care îți oferă multiple oportunități, iar engagement-ul angajaților poate avea un impact semnificativ asupra profitabilității restaurantului.
5. Externalizează serviciul de HR
Reducând din timpul alocat organizării administrative, câștigi mai mult pe partea de productivitate. Mai ales în ziua de astăzi, când fluctuația de personal este extrem de mare. Astfel, timpul pe care l-ai aloca procesului de recrutare, poate fi redistribuit către alte activități de management. Totodată externalizarea serviciilor de resurse umane te poate ajuta să ții costurile sub control, să reduci din sarcinile legate de gestionarea angajaților și te eliberează de o povară.
6. Pune la dispoziția angajaților tăi metode moderne
Dacă angajații tăi se bazează pe manager sau pe șeful de sală pentru a coordona o multitudine de sarcini, poți redistribui o parte din ele în sarcina lor. Spre exemplu, Restograf oferă oricărui utilizator posibilitatea de a face rezervări online, atât din site-ul și aplicațiile Restograf, cât și direct de pe site-ul sau pagina ta de Facebook. Asta înseamnă că, pe lângă faptul că vei primi mai multe rezervări, scapi de grija unei persoane care să stea să răspundă la telefon.
În plus, folosind Restograf manager, poți gestiona în timp real rezervările, în funcție de hărțile personalizate ale meselor. Prin gestionarea lor automată, ușurezi munca managerilor de local și ai acces la statistici clare cu privire la oaspeții care îți vizitează localul, în funcție de criteriile relevante pentru tine.
7. Optimizează programul de lucru
Asta înseamnă să ai numărul de oameni potrivit, la momentul potrivit, așa încât să reduci din costuri dar și să-ți poți mulțumi clienții în același timp. Folosind Restograf manager ai acces la informații și date importante, statistici actualizate care îți permit să cunoști nivelul de încărcare al localului, cât timp petrec oaspeții la masă și multe altele. Pe baza acestor date poți face rapoarte și statistici, așa încât să distribui personalul în funcție de perioadele mai mult sau mai puțin aglomerate din restaurant.
8. Fidelizează-ți angajații
Dacă iei în calcul timpul și efortul pe care îl presupun recrutarea și instruirea unui nou membru al echipei, este ușor să-ți dai seama de impactul financiar pe care fluctuația de personal îl are. De aceea devine cu atât mai important să îți păstrezi angajații buni, iar aici intervine discuția despre fidelizare.
În cel mai bun caz, un angajat nemulțumit va veni la serviciu, își va face treaba lipsit de chef și va pleca acasă. În cel mai rău caz, îi va influența și pe ceilalți din echipă, ba chiar își va pune amprenta (la modul negativ) asupra experienței de care au parte oaspeții care vin în restaurant.
Un angajat mulțumit va fi mai productiv, nu va absenta așa mult și, bineînțeles, vor fi mai mici șanse să-și dea demisia. Ba chiar va face tot ce poate pentru a mulțumi clienții, poate veni cu idei bune care să crească afacerea și să devină un ambasador de brand. Companiile care depun eforturi pentru a-și fideliza angajații spun că, drept urmare, observă o creștere de 10% în satisfacția oaspeților și de 20% în vânzări. Și pentru că sunt mulțumiți de servicii, clienții au tendința de a cheltui mai mult la o masă, dar și de a reveni în restaurantul respectiv.
Modernizează-te și crește profitul restaurantului!
În ziua de astăzi ai la dispoziție tot felul de „unelte” care să te ajute să-ți gestionezi afacerea mai bine și mai ușor. De la sisteme POS care facilitează operațiunile din restaurant, până la aplicații care îți aduc mai mulți oaspeți și te ajută să-ți gestionezi mai bine afacerea.
9. Cu Restograf faci următorul pas pentru a-ți crește businessul
- În primul rând, atragi mai mulți oaspeți, ceea ce înseamnă o creștere în cifra de afaceri și profit. Ești promovat la nivel național, ai acces la pachete avansate și eficiente de promovare și îmbunătățești vizibilitatea și reputația localului tău.
- Totodată, obții mai multe rezervări. Și asta pentru că oricine are posibilitatea să facă oricând o rezervare online, atât din site-ul și aplicațiile Restograf, cât și direct de pe site-ul sau pagina ta de Facebook. 24h din 24h! Oaspeții primesc confirmare pe loc, iar tu folosești astfel o metodă modernă și îți iei adio de la grija unei persoane care să răspundă la telefon. Odată listat în Restograf, profilul localului tău va conține toate informațiile de care oaspeții tăi au nevoie pentru a-și planifica o ieșire în oraș, iar tu vei avea întotdeauna o evidență clară, în timp real, a numărului de rezervări.
- Ești mai organizat. Toate rezervările vor fi stocate în același sistem și le vei putea accesa oricând ai nevoie, de oriunde, fără a-ți face griji că vei uita sau rătăci vreuna. Practic, ai un instrument modern de management al rezervărilor: le gestionezi rapid în funcție de hărțile personalizate ale meselor (indiferent că rezervările vin din online, aplicații mobile, e-mail, rețele sociale, telefonic sau walk-in), știi în orice moment nivelul de încărcare a localului tău și ai acces la statistici clare cu privire la oaspeții care îți vizitează localul, în funcție de criteriile relevante pentru tine.
- Și pentru că tot vorbeam de statistici… Ai acces în timp real, 24h din 24h la o serie de informații cruciale în dezvoltarea afacerii tale, oricând și de oriunde – ca de exemplu numărul de rezervări onorate, anulate sau neprezentate, perioada petrecută la masă, nivelul de încărcare al localului sau statistici despre oaspeți. Astfel, vei avea o bază de date ce te va ajuta să-ți fidelizezi oaspeții.