Ca la fiecare început de an, pasionații de gastronomie încearcă să facă previziuni cu privire la viitoarele tendințe culinare. Însă 2021 pare a fi mai greu de „citit” în lumina pandemiei care continuă să pună sub semnul întrebării planurile pe termen lung. Chiar și așa, se conturează destul de clar câteva trenduri principale.
Cine ar fi zis la sfârșitul lui 2019, că în 2020 se vor închide restaurantele, că nu se va mai găsi drojdie în magazine și că izolarea ne va face să gătim mult mai mult decât de obicei?! Nicio predicție gastronomică nu lua în calcul așa ceva! Ce am învățat din asta? Că în mod clar nu putem prezice viitorul. Ce putem face, însă, e să luăm în calcul felul în care s-a schimbat lumea și obiceiurile tuturor și să dibuim câteva food trends care se conturează pentru 2021.
Imaginea de ansamblu
Trecută printr-un an extrem de greu, industria ospitalității a trebuit să iasă din zona de confort și să găsească metode noi de a rămâne în viață și de a atrage oaspeți. Restaurantele au venit cu produse adaptate și au oferit și alt tip de serviciu decât cel cu care erau obișnuite. Iar asta va continua și în 2021. Ne putem aștepta la tot mai multă creativitate și oferte care mai de care mai interesante – de la meniuri de degustare, la kituri de mâncare livrată acasă, de la vloguri ale unor chefi cu experiență la cursuri de gătit online etc. În plus, mulți bucătari pasionați (unii poate chiar rămași fără loc de muncă) vor găsi metode noi de a ajunge la oaspeții lor – fie că vorbim de restaurante pop-up, ghost-kitchens sau chiar cine private.
Cei mai puțin optimiști văd însă o tranziție mai lentă, dictată de precauție – mulți oameni vor prefera în continuare să gătească mai mult acasă, decât să iasă în oraș. Să gătească sau… să comande – zona de delivery a luat avânt în ultimul an și pentru mulți a devenit un obicei să-și comande acasă mâncarea de la restaurant. Un obicei care le-a devenit familiar și la care nu vor renunța prea curând.
Pe de altă parte, numărul celor care sunt dornici să-și reia viața normală e mare. Și odată redeschise restaurantele la interior (chiar și așa, la capacitate redusă), nu au dus lipsă de clienți. E de așteptat ca odată cu venirea lunilor călduroase terasele să se umple din nou de oaspeți nerăbdători să iasă din casă, mai ales că spațiile în aer liber par a fi un mediu mai sigur de socializare.
Obiceiuri din pandemie, care se păstrează
Odată cu izolarea și statul acasă, s-au născut și noi obiceiuri legate de modul în care mâncăm și ne procurăm hrana. Iar unele dintre ele se vor păstra încă mult timp de acum încolo: cumpărăturile online de la hipermarket, creșterea interesului față de alimentația sănătoasă, ghost kitchens, comenzile directe de la producători locali și băcănii, ba chiar și deprinderea unor noi obiceiuri (ne facem singuri pâinea, punem murături, ne creștem propriile ierburi aromatice sau legume etc.).
Iar oamenii vor continua să gătească acasă mai mult ca înainte, chiar dacă restaurantele sunt deschise.
Principalele tendințe culinare în 2021
Mai mult accent pe hrana sănătoasă și pe consumul de legume
Un lucru e clar: suntem mai interesați de un stil de viață sănătos, care să întărească organismul – 28% din oameni spun că au consumat mai multe proteine vegetale în timpul pandemiei. Este una din tendințele culinare care a apărut deja de câțiva ani și care va continua să fie unul din trendurile principale și în 2021. Tot mai multe persoane vor cocheta cu ideea de vegetarianism și veganism, așa încât și restaurantele vor veni cu rețete tot mai diversificate și mai variate, folosindu-se de ingredientele noi care apar pe piață.
Cu siguranță ai auzit deja de faimosul „Impossible burger”, care reușește să imite aproape la perfecție un burger de vită, dar folosind carne pe bază de vegetale. La fel cum nu mai sunt o noutate nici brânza sau lactatele din plante. Dar unele predicții sugerează că lucrurile vor merge chiar mai departe și că vor apărea noi produse precum „pește” vegetal!
De asemenea, va crește interesul pentru preparate care contribuie la starea de sănătate fizică și psihică – ingrediente care conțin vitamina C, alimente îmbogățite cu vitamine sau probiotice, melatonină etc.
Kituri de mâncare pentru acasă
Pe lângă preparatele gata de a fi livrate acasă la clienți, unele restaurante au venit și cu propuneri noi pentru pasionați de gastronomie, care doreau să experimenteze ceva deosebit și să se distreze: kituri de mâncare livrate la ușă. Pachetele includ toate ingredientele necesare și rețeta pentru cei care vor să-și prepare singuri mâncarea, acasă. O astfel de ofertă se adresează celor care găsesc plăcere în a găti, ca de altfel și celor care au luat masa într-un anumit local, le-a plăcut mâncarea și vor să învețe cum să o facă și ei. Și cum în continuare vom încerca să limităm riscul și vom petrece mai mult timp acasă, restaurantele vor ține cont de această tendință culinare și vor continua să inoveze oferind astfel de opțiuni.
Pot fi kituri „gata preparate” – mese de-a gata pentru întreaga familie, care includ mâncare deja gătită și care mai trebuie doar reîncălzită, pe baza unor instrucțiuni rapide (de obicei includ aperitive, feluri principale, 2-3 garnituri și desert). Sau pot fi kituri „gata de a fi preparate”, care includ rețeta și toate ingredientele necesare, gata măsurate și cântărite, perfect porționate.
Experiențe personalizate
Acum mai mult ca niciodată, atunci când oamenii ies în oraș vor să simtă că este o ocazie specială, că au parte de o experiență cu totul deosebită. Astfel își va face loc tot mai mult un mod mai exclusivist de a lua masa – fie că vorbim de meniuri de degustare, cine private, preparate pe bază de ingrediente deosebite, asocieri inedite de vin la preparate etc. Sătui de gătit și de stat acasă, odată ce ies din nou la restaurant oamenii se simt ca și cum celebrează un moment special, care trebuie marcat ca atare. Ca o evadare din rutină, care le permite să se răsfețe.
De asemenea, mesele private, în grup restrâns, vor câștiga popularitate. Iar restaurantele care pot oferi un spațiu sigur, intim, pentru grupuri restrânse de persoane, vor fi tot mai căutate.
Cursuri virtuale de gătit
Ne place sau nu, Zoom-ul nu pleacă nicăieri nici în 2021. Ba mai mult, își face loc în bucătărie. Cu evenimentele și adunările încă puse pe pauză, clasele virtuale de gătit (care au câștigat popularitate în 2020) vor continua să atragă doritori și să devină astfel o tendință culinară de luat în seamă. Și asta din mai multe motive. O dată pentru că este o activitate distractivă, perfectă să rupă monotonia și să te implice în ceva diferit, la care poți participa împreună cu prietenii (online, evident). În al doilea rând pentru că, stând acasă, tot mai mulți oameni au vrut să învețe cum să-și gătească ceva care să nu fie doar comestibil, ci și gustos. Și în al treilea rând, pentru că tot mai multe restaurante și Chefi renumiți au început să-și împărtășească rețetele pe rețelele sociale și pe YouTube, iar mulți dintre ei sunt implicați în astfel de cursuri pentru gătit.
Delivery 2.0
Pe măsură ce restaurantele s-au orientat tot mai mult către zona de livrări în pandemie, au ieșit la iveală și procentele mari pe care unele platforme de livrări le percep localurilor pentru serviciul lor. Din această cauză, tot mai multe restaurante au dezvoltat propriul sistem de delivery, iar acest lucru va continua și în 2021. Mai mult, a devenit popular sistemul de take away și localurile se vor baza tot mai mult pe un mix între tehnologie (precum aplicații care urmăresc timpul estimat de preluare a comenzii și nivelul de satisfacție al clienților) și accente de ospitalitate care să personalizeze întreaga experiență și să îmbunătățească calitatea preparatelor.
În plus, pe lângă comenzile clasice de mâncare, au fost incluse în ofertă și alte tipuri de servicii precum: kiturile de mâncare, kiturile de cocktailuri (care îți oferă ingredientele și rețeta pentru a-ți pregăti acasă băutura preferată), experiențe gourmet „ambalate” (pachete cu bunătăți „din cămară”, ambalate la borcan – sosuri, dulcețuri, siropuri etc.), pachete de familie (meniuri de 4-6 persoane care includ mai multe feluri de mâncare – spre exemplu supă, friptură cu garnitură, salată și desert) și tot așa.
Avânt au luat și bucătăriile virtuale (sau ghost kitchens) care funcționează exclusiv pentru livrări sau care vin cu o ofertă „la oală” – astfel poți cumpăra o cantitate mai mare de mâncare, la prețuri convenabile, o variantă ideală pentru familii.
Însă mai mult decât orice, cea mai mare provocare va fi aceea de a găsi noi metode creative de a reproduce acasă experiența unei cine la restaurant – fie că vorbim de vesela și recipientele folosite, sau de noi modalități de a atrage clienți prin oferte precum „cină romantică”, „masă festivă” etc. Localurile și chefii vor trebui să găsească metode sigure prin care să aducă concepte cool, provocatoare, în casele clienților.
Restaurante de destinație
Ținând cont de situația actuală, pare că tot mai mulți oameni își doresc să evadeze din oraș și sunt în căutare de destinații culinare din zone retrase, unde se pot bucura de liniște și de o experiență gastronomică deosebită, de mai mult spațiu personal, evitând aglomerația. Așa se explică de ce restaurantele de destinație vor deveni tot mai căutate – fie că vorbim de localuri din zone rurale, care servesc preparate tradiționale trecute prin filtrul măiestriei bucătarului, de conace la care poți lua masa și rămâne apoi peste noapte, sau de restaurante de fine dining, în locații inedite.
Mâncarea tradițională reinterpretată
După ce ani la rând preparatele românești au cedat locul bucătăriei franțuzești, asiatice, mediteraneene, în ultima vreme a luat tot mai multă amploare revitalizarea gastronomiei locale veritabile. Rețete vechi, autentice, regăsite și reinterpretate într-o manieră demnă de restaurante cu stele Michelin de tineri bucătari extrem de talentați, pasionați de bogata noastră moștenire culinară, ne-au readus în atenție preparate delicioase! Deși mai avem cale lungă de parcurs până când bucătăria noastră va ajunge să fie recunoscută și apreciată de lumea întreagă la justa valoare, an de an vedem cum gastronomia românească este ridicată tot mai mult!
Comfort food
Un alt trend important care se conturează pentru 2021 este axat pe confort și simplitate. Într-o lume dominată de risc și nesiguranță, oamenii sunt în căutare de lucruri care să-i facă să se simtă bine, să le aducă aminte de normalitate. Pizza clasică (fără ananas), burgeri fără tot felul de topping-uri neobișnuite, barbecue clasic, paste tradiționale, o friptură bine făcută, pui prăjit, biscuiți și prăjituri ca la mama acasă… toate acestea se vor afla în topul tendințelor culinare în 2021, atâta timp cât au un gust bun, altcineva le prepară pentru tine și le mănânci în oraș. Și tot mai multe restaurante, chiar și cele mai rafinate, de fine dining, vor include în ofertă preparate de genul comfort food (ceea ce am văzut deja că se întâmplă la unele localuri din București).
Micul dejun devine și mai popular
Pe măsură ce am stat mai mult acasă din cauza coronavirusului, tot mai mulți dintre noi am avut efectiv timp să ne pregătim micul dejun cu o mai mare atenție. În loc de sandvișuri încropite la repezeală, Instagramul a fost împânzit de poze cu mic dejunuri elaborate, cu preparate apetisante. Și odată dobândit acest obicei, tendința culinară se menține. Deja multe restaurante au inclus în meniu o ofertă bogată pentru micul dejun și e de așteptat ca această masă să devină și mai populară în acest an – ouă gătite în fel și chip, clătite apetisante, sandvișurile elaborate, mixuri sănătoase de cereale și iaurt etc.
Preparate tot mai interesante pe bază de cafea
Dacă anul trecute cafeaua Dalgona a trezit interesul tuturor, în 2021 lucrurile merg și mai departe iar băutura ta preferată nu va mai veni doar la ceașcă, ci și integrată în tot felul de preparate – de la batoane de cereale cu aromă de cafea, smoothie-uri sau granola cu cafea, ba chiar și iaurt cu aromă de cafea. În plus, va continua să fie mixată cu băuturi alcoolice, ceea ce va da naștere la tot felul de cocktailuri fancy.
Mai multe alternative la zahăr
Tot în trendul alimentației sănătoase se numără și dorința tot mai mare de a renunța la zahăr sau de a opta pentru produse care îl pot înlocui cu succes – de la sirop de arțar, la zahăr din cocos. Drept urmare va crește și interesul pentru produsele de patiserie și deserturile fără zahăr. Una din noutățile din domeniu este aluloza, un zahăr cu puține calorii, prezent în grâu, stafide și smochine.
Platouri de charcuterie
Charcuterie este denumirea franceză pentru carne conservată. Un charcuterie board clasic include mai multe tipuri de carne: cârnați afumați (precum saucisson sau chorizo ori salami), șuncă sau slănină (servite cu ierburi aromatice, sare, ceapă, pastă de muștar, hrean sau murături), pâine (de obicei baghete franțuzești, dar s epot folosi biscuiți sărați), gemuri, nuci, stafide, măsline sau murături și condimente, pate, șuncă italiană sau spaniolă (precum prosciutto crudo ori bresaola sau jamon) și, desigur, o băutură potrivită (de obicei vin, dar merge și bere, gin, coniac sau whiskey).
În 2021 lucrurile vor deveni însă și mai interesante. Conform Pinterest, an de an a fost o creștere de 400 de procente în căutările de „breakfast charcuterie board”, de 300 de procente pentru „dessert charcuterie boards” și de 100 de procente pentru „candy charcuterie boards” și „fruit charcuterie boards.” Așa că ne putem aștepta ca în 2021 astfel de platouri să devină tot mai… diversificate și să se numere astfel printre principalele tendințe culinare din 2021.
Noi tipuri de uleiuri
Deși uleiul de măsline a devenit vedeta absolută când vorbim de uleiuri sănătoase, în 2021 își vor face loc în alimentație tot mai multe uleiuri alternative folosite în prepararea mâncării – precum uleiurile de nuci și semințe de dovleac, care dau o aromă deosebită. Mai mult, clasicul ulei de floarea soarelui trece printr-un adevărat proces de „reinventare”, pentru că este extrem de versatil, rezistă la temperaturi înalte și poate fi gătit sau folosit ca atare, în salate.
Mai picant, mai condimentat
Conform previziunilor Pinterest (un forecast pe care populara platformă îl face anual pentru mai multe domenii), gustul picant este noul umami. Iar în 2021, lucrurile sunt pe cale să se încingă bine de tot! Gustul fad nu are ce să caute în farfurii, în schimb preparatele iuți par a se număra tot mai mult în topul preferințelor culinare. Căutările pentru „tomatillo enchilada sauce” au crescut cu 75%, iar pentru „Cajun chicken pasta recipes” cu 55%. La fel pentru „jalapeño pepper jelly recipe” și „hot honey recipe”. De aceea, e de așteptat ca și meniurile restaurantelor să includă tot mai multe astfel de preparate.
În plus, pentru că tot mai mulți oameni au gătit acasă, folosirea condimentelor și a sosurilor a devenit mai populară deoarece este o modalitate foarte simplă de a da un plus de aromă și savoare.
Citește și: