Industria HoReCA este una în care se resimt profund consecințele crizei provocate de COVID-19. Iar restaurantele sunt printre cele mai afectate de coronavirus. În condițiile în care scăderea vânzărilor este drastică, companiile cer măsuri din partea autorităților.
Cum arată situația în procente
În sectorul HoReCa cifrele de afaceri au scăzut până la 80%, potrivit lui Florian Jianu, președintele Consiliului Național IMM-urilor din România, citat de Ziare.com. Iar cei mai afectați de criza coronavirus sunt hotelurile, agențiile de tursim și restaurantele.
Pe de altă parte, scăderea vânzărilor poate ajunge la 50-60%, potrivit unui studiu al Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training şi consultanţă din România care studiază piaţa şi trendurile din HoReCa. Și asta în condițiile în care, potrivit estimărilor, în ultimile două săptămâni a fost înregistrată o scădere de peste 20% a consumului în restaurante în raport cu aceeași perioadă a anului trecut. Scădere preluată în mare parte de zona de delivery și take away.
Acest trend afectează sustenabilitatea business-urilor, preponderent ale celor care au cheltuieli principale chiria și cheltuielile cu personalul. Peste 70% din piața de HoReCa se află în spații închiriate, potrivit studiului Hospitality Culture Institute.
„În fața unei asemenea amenințări pentru întreaga industrie de profil, este foarte important să transmitem un semnal de siguranță și încredere, astfel încât operatorii să adopte toate măsurile posibile de prevenție”, au declarat reprezentanții Hospitality Culture Institute.
Ce măsuri ar trebui luate în restaurante împotriva coronavirus
Clienții trebuie asigurați și chiar să vadă efectiv că persoana care intră în contact direct cu banii nu intră în contact cu mâncarea. Și invers. În plus…
- În bucătării și în vestiare trebuie afișate clar regulile de igienă transmise de către autorități. Săpunul și substanțele de dezinfectare nu trebuie să lipsească din nici un vestiar, bucătărie sau bar.
- Mesajele către angajați trebuie să fie foarte clare, de a sta acasă dacă se simt bolnavi.
- Igienizarea constantă a spațiilor de luat masa și a toaletelor trebuie să fie prioritară.
- Controlul lanțului de aprovizionare este un aspect de luat în seama. Cu cât este mai scurt și cu cât producătorul este mai dedicat respectării regulilor sanitare, cu atât clienții vor avea încredere mai mare în produsele restaurantelor.
Mare parte din consumul în on-premise se poate translata în off-premise (în retail). Oportunitatea segmentelor delivery și take away pot scădea impactul crizei asupra cash flow-ului (flux de lichidități). În acest caz, trebuie adaptate spațiile de take away, evitate cozile și interacțiunea cu personalul locației, chiar evitată intrarea în restaurant. Iar agenții de livrare trebuie echipați corespunzător, cu mănuși și măști.
Peste 10.000 de firme cer măsuri din partea autorităților
Antreprenorii cer Guvernului și Parlamentului sprijinirea mediului de afaceri. Peste 10.000 de firme au semnat o petiție inițiată de SmartBill și formulată împreună cu Valentina Saygo, expert contabil. Petiția include 22 de măsuri concrete și recomandări pentru autorități, așa încât firmele să depășească cu bine această perioadă de criză. Semnăturile s-au strâns în mai puțin de 24 de ore.
Printre măsuri se numără ajutoare de stat pentru taxele salariale (pentru firmele aflate în dificultate), amânarea termenului de plată a taxelor minim 60-90 de zile de la declarare, scutiri de impozite pentru angajatori noi, amânarea la plată a creditelor bancare pentru persoanele juridice afectate, pe o perioadă de minim două luni, precum și deblocarea TVA-ului de rambursat de către ANAF.
„Mai multe sectoare ale economiei sunt puternic afectate de criza cauzată de COVID19, cum ar fi turismul, HoReCa, transportul de persoane, organizarea de evenimente, dar și restul sectoarelor raportează deja scăderi semnificative ale vânzărilor. Din aceste cauze, numeroase afaceri vor ajunge să aibă probleme de cashflow, iar riscul de concedieri, insolvențe și falimente va crește semnificativ, creând efecte în cascadă care ne vor afecta pe toți. Fără îndoială, prioritatea 0 în această perioadă trebuie să fie încetinirea propagării COVID19 și protejarea populației, dar în același timp Guvernul trebuie să facă o prioritate din a lua măsuri care să ajute mediul de afaceri să depășească această perioadă neagră”, spune Radu Hasan, cofondator & CEO SmartBill.