Omenirea consumă alcool de aproximativ 10.000 ani. Așa că, cel mai probabil, în lipsa unui cataclism planetar, nici în 2023 nu ne vom da în lături de la micile noastre plăceri bahice. Dacă ești curios să vezi care sunt trendurile în materie (ca să știi la ce să te aștepți prin meniuri), hai să vezi ce se bea în 2023.
Încercând să răspundă la această întrebare, Bacardi (cea mai mare companie privată din lume de producție și distribuție de băuturi spirtoase) strânge anual mii de feedback-uri de la ambasadorii brandului din nu mai puțin 100 de țări. Apoi întocmește un raport privind tendințele globale din lumea mixologiei moderne.
Bacardi Cocktail Trends evidențiază cinci macro-trenduri generale pentru 2023. Și subliniază interesul tot mai mare pentru arome îndrăznețe, experiențe digitale și găsirea unor noi ocazii de binge-uit, în acord cu noua normalitate instaurată de pandemia globală.
Ce se bea în 2023?
Deloc surprinzător, clasicul rămâne clasic și anul acesta, doar că puțin mai sofisticat. Iar băuturile fermentate precum kombucha și chefir se alătură găștii vesele din arsenalul barmanilor. De asemenea, potrivit raportului citat, vom auzi din ce în ce mai des despre sustenabilitatea băuturii din paharul nostru.
Să le luăm pe rând…
Revoluția plăcerii
Bacardi prevede o „revoluție a plăcerii” în 2023. Asta datorită faptului că tot mai mulți oameni evită convențiile în favoarea unor noi experiențe. Brandul crede că acest lucru va include ingrediente și asocieri îndrăznețe de arome, dar și modalități de prezentare inedite, inspirate de bucătăria moleculară. Radicchio (cicoare roșie), țelina, dovleceii și alte ingrediente asociate în mod obișnuit cu partea culinară a unui meniu sunt deja folosite în cocktail-uri (sau mocktailuri) fantastice, care prezintă acele arome în moduri noi.
37% dintre persoanele intervievate la nivel global au declarat că în prezent fac mai multe cocktail-uri acasă față de 2020. Și nu mai puțin de 30% declară că beau mai multe cocktailuri acasă, decât vin și bere. Așadar, e doar o chestiune de timp până când un cocktail DIY va deveni noua senzație globală.
Gusturile se transformă
Potrivit raportului, cele mai consumate cocktailuri la nivel global sunt: Mojito, Daiquiri, Vodka Soda, Bloody Marry și Gin and Tonic. Nimic spectaculos până aici, însă toate aceste clasice primesc din ce în ce mai des în compoziția lor arome mai îndrăznețe. Ca de exemplu tabasco, jalapenio, fum sau legume. Băuturile fermentate, precum kombutcha sau chefir apar tot mai des pe lista ingredientelor de cocktailuri. În timp ce băuturile amare revin la modă datorită noului val de distilerii care se joacă cu ingredientele infuzate în noile ginuri, bitters și lichioruri.
Experimentare virtuală
Am tot auzit cu toții „amenințările” cum că ne vom întâlni cu prietenii în metavers și vom bea meta-cocktailuri. Însă lumea virtuală are mai multe de oferit amatorilor de băuturi decât replicări (momentan) ridicole ale realității. Tot sub pălăria experienței digitale intră și serviciile de livrare online, care, știm cu toții, și-au mărit considerabil cifra de afaceri în ultimii doi ani. Iar acest trend pare să se cimenteze la nivel global. Raportul prezice o accelerare continuă a experiențelor la cerere, datorită confortului adus de comerțul digital. Peste jumătate dintre respondenți declară că folosesc serviciile de livrare online pentru a comanda băuturi alcoolice.
Bacardi prezice, de asemenea, că lumea digitală este pe cale să ofere o nouă cale către educația și experimentarea băuturilor alcoolice. Abia apoi mai este metaversul, unde 25% dintre consumatori vor petrece cel puțin o oră pe zi în următorii trei ani, potrivit firmei de cercetare tehnologică Gartner.
Clasicul devine mai sofisticat
Cei care vând băuturi spirtoase de înaltă calitate, cupaje limitate sau învechite, sigur au motive de bucurie. Studiile arată că pe măsură ce comportamentul consumatorilor s-a schimbat în ultimii ani, sumele cheltuite per unitate de alcool s-au mărit considerabil. Astfel, la nivel global, băuturi premium precum tequila, whiskeyurile single malt, romul învechit și mezcalul au câștigat în popularitate. Iar versiunile învechite în butoaie sunt cele care au înregistrat cele mai mari creșteri. Raportul sugerează, de asemenea, și o revenire semnificativă a „comfort cocktails”: clasice precum martini, negroni, gin and tonic sau highball revin rapid în tendințe la nivel global.
Băuturi prietenoase cu mediul și corpul
Ingredientele verzi sau bio, ambalajele reciclabile, reducerea deșeurilor și producția în proximitatea clientului par a fi prioritățile pentru tot mai mulți consumatori. Drept urmare, raportul celor de la Bacardi prevede un răspuns rapid și tangibil al marilor companii producătoare de băuturi alcoolice. Considerentele legate de conștiința individuală se extind și la efecte precum conștientizarea faptului că alcoolul este, în fond, toxic pentru corpul uman. Așa că băuturile low or no ABV continuă și anul acesta să fie din ce în ce mai căutate. Ținem un ochi pe hard selzers și pe mocktailuri tot anul.
Pe plan mioritic, trendurile sunt asemănătoare, dar nu chiar…
Potrivit Institutului Național de Statistică din România, consumul de rom, gin și whiskey a crescut cu aproximativ 40% anul trecut. Astfel, în 2022, am importat cu aproape 6 milioane de litri mai mult decât în anul precedent, iar specialiștii se așteaptă ca cifrele să rămână constante și în acest an. Apariția în România a unor distilerii sau baruri specializate în producția și comercializarea ginului sunt dovezile de care aveam nevoie să știm că suntem pe drumul cel bun.
Totodată, creșteri notabile a înregistrat și consumul de vin din România. În 2022, fiecare român a băut cu 2,6 litri mai mult față de 2020, când consumul a fost asemănător celui de dinainte de pandemie. Vestea bună este că mare parte din vinul consumat este produs local, de una dintre micile podgorii sau crame autohtone remarcabile pe care îți recomandăm să le vizitezi.
Referitor la bere, INS afirmă că importurile de bere de anul trecut au crescut cu 28,4%, în timp ce producția a scăzut ușor cu 1.3%. Coroborat cu faptul că segmentul de bere premium și artizanală a înregistrat cele mai mari creșteri de vânzări, acest lucru indică, din nou, creșterea exigențelor din partea consumatorilor români. Yay!
Un alt aspect interesant este încadrarea consumatorilor români în trendul de down-sizing a consumului de alcool pe parcursul uni an. În România consumul de alcool a scăzut semnificativ în ultimele două decenii, de la 17,4 litri / capita în anul 2000 la 11,7 litri / capita în anul 2018, iar cifrele par să se confirme în continuare. Poate de aceea a crescut și consumul de băuturi răcoritoare. Peste 2 miliarde de litri de sucuri au fost disponibile anul trecut în magazine, restaurante și baruri, cifră mai mare cu 28% decât în urmă cu un an.
Unde ieșim să bem ceva?
Păi depinde ce vrei să bei. Dacă ai chef să ieși cu prietenii la o bere, găsești aici mai multe recomandări de berării bune din București. Apreciezi, mai degrabă, un pahar de vin bun? Atunci te servim cu o listă de wine bars. Avem recomandări de localuri și pentru iubitorii de gin. Plus, evident, o listă cu super cool cocktail bars.
Cheers!