Probabil ai observat că toți cei care se bucură de succes în carieră sunt oameni care acordă mare atenție detaliilor și nu lasă nimic la voia întâmplării. Asta pentru că, înainte de a câștiga încrederea celorlalți, trebuie să le demonstrezi că ești un profesionist bun. Iar asta o poți face doar dacă ești dispus să faci acel mic efort în plus. Cum spun americanii… to go the extra mile!
Vrei să ai mai mult succes la locul de muncă? Sau poate vrei să fii un manager mai bun, care are o echipă fericită și eficientă. Ori poate pur și simplu vrei să câștigi respectul celor din jurul tău… Pentru a obține însă toate aceste lucruri, trebuie întâi de toate să îți pui o întrebare simplă: faci tot ce ține de tine pentru a obține ce-ți dorești?
Denisa Cantaragiu, Manager de Vânzări în cadrul Leadder și trainer certificat „Fish! Philosophy”, ne povestește mai jos câteva situații menite să ne pună puțin pe gânduri…
Experiențe care te ajută să devii un profesionist mai bun
De vreme ce vă întâlnesc pe un blog despre restaurante, îmi voi imagina că sunteți niște oameni care iubesc viața, veselia sau gusturile rafinate și, nu în ultimul rând, să fiți tratați frumos. Vă înțeleg mai bine decât mi-aș dori!
Plecând de la pasiunea noastră comună, vă invit să facem un exercițiu punându-ne fiecare următoarea întrebare: Cum pot experiențele mele de consumator (bune și rele) să mă facă pe mine un profesionist mai bun, indiferent că sunt operator call center, inginer, contabilă, supervizor, curier, bucătar, profesor?
Ca stimulent de gândire pentru propriile voastre experiențe, vă voi povesti câteva din experiențele mele memorabile.
You had me at „Hello!”
Acum 3 ani mergeam la Legoland a doua oară cu prietenii noștri și copiii lor. Eram treji de la ora trei. Preluarea mașinii la aeroport – un coșmar de jumătate de oră – plus o oră pe drum până la hotel într-o mașină plină de copii agitați, program de parc imediat după cazare… Ce mai, scenariu pentru o zi de coșmar! La hotel, în timp ce încercam cu toții să ne târâm bagajele spre recepție, mă pregăteam mental pentru așteptarea în recepție (era 10 dimineața, rar te poți caza la ora aceea).
Am intrat și i-am spus recepționerului numele și numărul de camere rezervate. Aproape instantaneu, el mi-a pus cheile în mână spunându-mi că toate camerele sunt la fel și putem să ne împărțim noi cheile. Mă uitam la el ca „vițelul la poarta nouă”. După ce m-am holbat suficient, întreb rar și șocată „Păi și hârtiile? Când le completăm?”. „Avem timp după aceea, mă gândesc că sunteți obosiți acum”.
Am stat la peste 100 de hoteluri, câteva de 5 stele, unde camera costă mai mult de 350 euro pe noapte. Și totuși, amintirea cea mai vie despre check-in este a acestui recepționer de la un hotel de 3 stele, dintr-un sat obscur.
Cu un an mai devreme, în aceeași țară, în același loc, la hotelul Legoland de data aceasta, unde o cameră de trei ori mai mică costă cât un mini-transplant de rinichi, am stat o oră în soare în fața recepției, în picioare (nicio băncuță, niciun scaun).
Ți-aș da copilul meu pe mână?
În familia noastră nimeni nu schiază în afară de fetița noastră. Eu nu schiez de frică. Să ne înțelegem despre ce fel de frică vorbim… După ce îmi spusese în prealabil că și cel mai îngrămădit om învață în 2 zile, după 5 zile de chin cu mine, monitorul îmi zice, timid: „Doamnă, poate totuși vă găsiți alt sport…”. Adăugați faptul că am un singur copil (a se citi paranoia maximă). Deci e clar că fata mea va schia cu monitor până la majorat, sau până când fuge de acasă.
Acum doi ani, monitorul la care rezervasem din timp orele, îmi spune că mă va taxa cu orar individual dar, dacă mai apar unu-doi copii doritori, îi va lua și pe ei în același timp. Deci cu două zile înainte de vacanță, nu aveam monitor de ski.
Am căutat pe internet unul nou. Mi-a plăcut de el din prima zi – părea că știe ce face, am aflat că și câștigase niște concursuri de ski, că e militar de carieră. Eram oarecum încrezătoare, dar tot o așteptam la gard la fiecare coborâre, paralizată de frică.
Începând cu a doua zi, în fiecare dimineață vedeam monitorul pe geam cum urcă cu gondola să testeze pârtia înainte de ora de schi. În fiecare dimineață. Putea el să gestioneze un copil ascultător, de 8 ani, indiferent de starea pârtiei? Sunt sigură că da! Totuși, în fiecare dimineață, urca pe banii lui să verifice. Același comportament și anul acesta. Un comportament s-a schimbat, totuși – al meu. Am avut încredere să las copilul la ore și să îmi văd de treaba mea, fără să o mai aștept panicată la gard, la fiecare coborâre.
Știe Cosmin că l-am văzut cum se pregătește să aibă grijă de fata mea? Nu. Știe că va fi întotdeauna prima mea alegere? Da.
Ce legătură au toate astea cu a fi un profesionist mai bun?
Mai devreme sau mai târziu ne vom reîntâlni unii cu alții. Ne-a lipsit mult și o să fim o perioadă super drăguți și empatici cu toată lumea. După care s-ar putea să revenim la micile indiferențe care ne-au împiedicat întotdeauna să fim extraordinari.
Avem, fiecare dintre noi, mii de momente în care am putea alege conștient ce fel de oameni suntem, în timp ce facem ceea ce facem. Să îmi sun colega să verific dacă a primit raportul pe care l-am trimis pe e-mail, sau să stau liniștită că eu l-am trimis, mi-am făcut treaba? Să mă zbat să îi aduc clientului la masă o salată de castraveți, chiar dacă nu avem decât asortată în meniu? Sau să respect frumos procedura și să îi spun „Îmi pare rău, n-avem.”?
Dacă după carantină fiecare facem cu un milimetru mai bine, lumea va face cu 7 miliarde de milimetri mai bine. Hai să începem fiecare dintre noi azi și vă promit că va fi mai contagios decât orice virus!
Denisa Cantaragiu este Manager de Vânzări în cadrul Leadder, distribuitor de servicii de educație în business dedicate atât companiilor multinaționale, cât și antreprenorilor din România. Compania oferă soluții pentru dezvoltarea abilităților manageriale și de leadership, de negociere, de vânzări, customer care și finanțe pentru nonfinanțiști.
Denisa are o experientă în vânzări de peste 20 de ani, în ultimii 10 ani concentrându-se exclusiv pe vânzările B2B. Datorită pasiunii pentru a servi oamenii la nivel de excelență, în 2017 a fost unul dintre primii trei oameni din România certificați ca trainer Fish! Philosophy la Charthouse Learning Minneapois, SUA.
Fish! Philosophy sunt probabil cele mai cunoscute cursuri de cultură organizațională și customer care la nivel global, iar Leadder este unicul reprezentant licențiat în România. Dacă vrei să afli mai multe despre Leadder și programele Fish!, vizitează pagina lor de internet.