Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect normativ prin care definește bacșișul și obligă evidențierea acestuia pe bonul fiscal în cazul serviciilor de restaurant și baruri.
Potrivit proiectului de act normativ, inițiat la solicitarea HORA (Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România), valoarea bacșișului nu va putea depăși 15% din nota de plată și va fi impozitată cu 10%. Suma va trebui evidențiată pe bonul fiscal indiferent de modalitatea de plată (numerar, card, substitute de numerar), iar măsura nu este obligatorie în cazul livrărilor la domiciliu.
„Legalizarea bacșișului este o practică europeană, nu știu dacă sunt maximum două țări care nu o implementează”, a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice, citat de Mediafax. „Este o măsură care a fost cerută de industria HoReCa și nu numai. Așa cum am obișnuit reprezentanții patronatelor, eu sunt un partener onest, deschis și de bună credință față de propunerile venite din partea celor care activează în economia reală. Obiectivul nu este de a suprataxa ceva, ci doar de a avea un cadru legal simplu și clar, așa cum există în numeroase alte țări. Este, totodată, și o promisiune îndeplinită, o promisiune pe care nu am facut-o de ieri, de azi, ci de mult timp. Vom continua să creăm cadrul legal care să ne permită să-i ajutăm pe cei care activează în economia reală”, a adăugat acesta.
Ce înseamnă asta pentru client?
Clienții nu vor fi însă obligați să lase bacșiș ba, mai mult, MFP interzice condiționarea, sub orice formă, a prestării serviciului sau livrarea de bunuri de acordarea bacșișului. Clientul va primi o notă de plată care va conține o rubrică în care poate bifa nivelul bacșișului pe care dorește să-l ofere – între 0 și 15%, urmând emiterea bonului fiscal. În cazul în care alege să plătească prin ordin de plată și se emite factură, bacșișul va fi evidențiat distinct pe aceasta.
Noua reglementare face posibilă și plata bacșișului cu cardul, care astăzi reprezintă 50% din plățile care se fac în restaurante. Ulterior, firma va vira banii din bacșiș angajaților, care ar putea ajunge chiar la o dublare a veniturilor.
„În momentul de față, modalitatea de plată cu cardul a devenit tot mai populară în rândul clienților. Foarte mulți dintre oaspeții noștri preferă să achite nota de plată cu cardul personal sau cardul companiei. În astfel de cazuri, până acum clientul nu avea posibilitatea de a lăsa tips, chiar dacă era foarte mulțumit de produsele și serviciile primite. Noua reglementare a bacșișului rezolvă această situație”, spune Florian Trebea, CFO Stadio.
Ce înseamnă asta pentru operatorii economici?
Ministerul Finanțelor lasă la opțiunea acestora dacă bacșișul va fi marcat pe același bon cu bunurile livrate/serviciile prestate, sau pe un bon fiscal distinct, în funcție de situația de fapt, respectiv de momentul în care valoarea bacșișului este cunoscută de către emitentul bonului fiscal. Bacșișul va fi introdus în baza de date a aparatelor de marcat sub formă de articol cu denumirea „bacșiș”.
Florian Trebea consideră că „această măsură se va dovedi extrem de utilă atât pentru angajator, cât și pentru angajat. În ceea ce privește operatorul economic, principalul avantaj este intrarea 100% în legalitate în privința fiscalizării sumelor de bani existente în restaurante, evitându-se astfel riscul unor amenzi și alte sancțiuni de la ANAF”.
Ce înseamnă asta pentru angajați?
Sumele provenite din bacșiș vor fi distribuite integral salariaților (conform unui regulament intern) și înregistrate în contabilitate, dar ies din sfera TVA întrucât nu reprezintă bunuri sau servicii. Sumele sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin reținere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitorii de venituri. Astfel, veniturile nu se cuprind în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale.
Cu alte cuvinte, impozitul de 10% pe bacșiș va fi oprit la sursă de firmă și plătit la ANAF, restul de 90% revenind angajatului, fără alte taxe, contribuții sau impozite.
„Cu ajutorul acestor noi reglementari, angajații vor avea toate veniturile declarate și fiscalizate. Iar acest lucru este deosebit de important în cazul în care doresc să contracteze un credit bancar, spre exemplu”, mai spune Florian Trebea. „Tipsul se va distribui în restaurant tuturor celor implicați în procesul operațional, și vom face acest lucru conform unei proceduri interne”, adaugă CFO-ul Stadio.
În prezent…
… în România, bacșișul este o practică întâlnită frecvent. Dacă luăm în calcul că cifra de afaceri în domeniul restaurantelor și barurilor se ridică la aproximativ 15 miliarde de lei, valoarea bacșișului este eveluată între 750 milioane lei și 1,5 miliarde lei – conform notei de fundamentare a Ministerului de Finanțe.
La momentul actual:
- pe bonul fiscal nu sunt evidențiate sumele încasate de la clienți, în plus, cu titlu de bacșiș;
- deși au venituri din bacșiș, angajații nu pot face dovada acestora pentru obținerea de credite bancare, cu toate că veniturilor lor reale le-ar asigura această bonitate, iar sumele de bani încasate nu sunt fiscaizate;
- sumele de bani încasate sub forma bacșișului, nu se înregistrează contabil nici de către client, nici de către furnizor/prestator, și nici nu sunt fiscalizate;
- în cazul plății de către o persoană juridică, PFA sau alte forme de organizare, sumele plătite drept bacșiș nu pot fi decontate legal pentru că nu este emis niciun document justificativ pentru încasare a acestuia;
- plata cu cardul a cunoscut o evoluție semnificativă în ultimii ani, clientul neavând însă posibilitatea de a plăti bacșiș prin această modalitate.