Cine sunteti, cum ati ajuns patroane de restaurant, unde ati lucrat?
Suntem trei familii implicate in actionariatul Readers Cafe. Ideea a fost a Ancai Mitu, care participand acum doi ani la un eveniment in cladirea Metropolis Center din Bucuresti, a vazut un spatiu gol si s-a gandit ca acolo s-ar potrivi o cafenea. Fiecare provenim din domenii diferite, Anca si Calin Mitu detin de peste 15 ani firma de catering Privileg, Liliana si Cristi Ghitau au trei birouri de arhitectura – unul in Bucuresti si alte doua in Olanda si Germania, tari unde au si locuit o buna perioada de timp, iar eu si sotul meu Dan, avem libraría englezeasca Anthony Frost, specializata pe carti in limba engleza. Cred ca prin experienta noastra profesionala si de viata am reusit sa dam o nota personala acestui loc.
Ce faceti acum?
Cu totii ne implicam activ in administrarea cafenelei si ne continuam si proiectele personale pe care le-am inceput inainte de a deschide aceasta cafenea. Suntem dornici sa aducem lucruri noi si frumoase clientilor nostri, sa cream un spatiu in care, daca ai trecut o data pragul, sa iti doresti sa revii cu placere de fiecare data. De exemplu, recent am incheiat un parteneriat cu site-ul Bookbyte.ro, prin care punem la dispozitia clientilor nostri, in mod gratuit, trei dispozitive Bookeen Orizon – cel mai subtire e-reader din lume. Prin intermediul e-readerelor, clientii Readers Cafe au acces nu doar la cele mai importante titluri de carte, ci si la Internet si Facebook. Ei pot avea acces la peste 300 de titluri de beletristica si de specialitate aparute la cele mai importante edituri din Romania. E-readerele contin atat carti in romana, dar si in limbi de circulatie internationala, precum engleza, franceza si germana. Inca de la deschidere, Readers Cafe s-a pozitionat nu doar ca o simpla cafenea sau bistro, ci si ca un loc care sustine si promoveaza cultura. Mai mult decat atat, Readers este un spatiu in care te poti relaxa si refugia de agitatia cotidiana, alaturi de o carte buna si de o cafea sau de o mancare la fel de buna.
Ce inseamna o mancare buna sau foarte buna?
Mancarea buna inseamna armonie. Este ca un dans al alimentelor in acorduri de muzica clasica – cum spune partenera mea la Readers Cafe, Anca Mitu.
Ce fel de ambianta apreciati cel mai mult intr-un restaurant?
Indiferent de specificul unui restaurant, ambianta este data de amenajarea si organizarea interioara. Mobilierul, decoratiunile, muzica de fundal, sunt elementele care contribuie in mod decisiv la crearea unui ambient placut si care desigur, definesc personalitatea locului. Este foarte important ca toate aceste elemente sa fie dirijate de bun gust si rafinament.
Cum ati defini, in cateva cuvinte, un bun serviciu?
Consideram ca un bun serviciu se refera la mancarea buna, servita impecabil, intr-o ambianta placuta. Un bun serviciu va veni intotdeauna din partea celor care isi fac meseria cu pasiune. Acest lucru se traduce in termenii calitatii, ospitalitatii, bunului simt si respectului fata de client.
Ce ne puteti spune despre ospitalitate in Bucuresti?
Credem ca mai trebuie lucrat la acest capitol. Ospitalitatea vinde si atrage. Daca nu o intalnesti, e greu sa mai revii. Din pacate, multe localuri bucurestene duc lipsa de ospitalitate. Noi mergem pe principiul ca, atunci cand angajatul este fericit si isi face meseria cu profesionalism, cu siguranta si clientul va fi multumit. Personalul din Readers Cafe a fost instruit, tocmai din aceste considerente. Personalul este cartea noastra de vizita.
Ce parere aveti despre restaurantele si despre mancarea din Bucuresti?
Nume sonore si servicii indoielnice. Cam asa as caracteriza momentan restaurantele din Bucuresti. Putine dintre ele respecta standardele calitatii. Nu este suficient ca un local sa arate foarte bine pentru a atrage clientii si nu este de ajuns ca o o mancare sa fie foarte buna, daca iti este servita cu o expresie plictisita si enervata. E greu sa excelezi intr-un astfel de domeniu, dar nu si imposibil.
Ce v-a surprins cel mai mult la restaurantele bucurestene?
De fiecare data ne surprind restaurantele care se pozitioneaza la un anumit nivel, dar serviciile lasa de dorit, la fel cum ma surprind cele care nu se promoveaza, dar reusesc sa atraga clientela de calitate. La fel crede si Liliana Ghitau, partenerul meu la Readers Cafe.
Ce v-a surprins cel mai mult la clientii restaurantelor bucurestene?
Clientii au inceput sa fie selectivi si sa frecventeze tot mai des locurile care ii definesc. Oamenii si-au schimbat foarte mult obiceiurile. Daca acum multi ani cina in oras reprezenta pentru multi dintre ei o sarbatoare, un eveniment special, acum a devenit un stil de viata.
Care ar fi cele mai importante lucruri pe care ar trebui sa le schimbe proprietarii bucuresteni de restaurante si bucatarii sefi pentru a se vedea o ameliorare sensibila a calitatii mancarii si a actului gastronomic, in general, in restaurantele din Bucuresti?
Aici vorbim de respectul pentru munca pe care o prestam si fata de oamenii pe care ii servim. Daca acest respect lipseste, este greu de dobandit peste noapte. Din pacate, calitatea serviciilor a scazut foarte mult si acest lucru se simte in multe alte domenii. Putem observa o atitudine colectiva de ignoranta si lipsa de implicare, un dezinteres pentru lucrul bine-facut. Cred ca de aici ar trebui sa porneasca marea schimbare.
Cum vi se pare mancarea traditionala romaneasca? Ce va place mai mult?
Intotdeauna vom cauta in restaurantele cu specific romanesc aroma si farmecul bucatelor preparate cu grija de bunicii si parintii nostri. Mi se pare o asociere fireasca si, spunand asta, cred ca mancarea traditional romaneasca are suflet si poveste in ea. Cine se gandeste sa deschida un restaurant cu specific romanesc, sa se gandeasca la traditie si la obiceiurile de acasa si cu siguranta va avea succes.