Ce preparate se mai inventează și ce combinații ingenioase mai ies din mâinile chefilor? Ce le gâdilă clienților papile gustative? Ce e hot și ce e déjà passé? Asta e întrebarea la care toată lumea interesată de zona gastronomică încearcă să răspundă la fiecare început de an. Am stat și noi și am analizat, și iată rezumatul pentru principalele food trends din 2023.
Ca de fiecare dată, o mulțime de publicații și experți culinari din toată lumea își dau cu părerea cu privirile la posibilele trenduri culinare care se întrevăd la orizont. E un pic ca și cum ai încerca să te uiți în globul de cristal să ghicești ce vor oamenii să mai mănânce, ce „prinde” și ce le trezește interesul. Și către ce tip de experiențe se îndreaptă comportamentul consumatorilor. Sigur, e fun să citești despre ele (deși, personal mi se pare mai haios să vezi cine a nimerit cu adevărat previziunile din anul trecut).
Chiar sunt pe bune previziunile astea?
Dacă stai să te gândești, e un pic cam ca la Săptămâna Modei. Vezi creațiile designerilor, unele te uimesc, altele te farmecă, pe altele ți le dorești, iar despre altele crezi că n-ar avea în veci vreo legătură cu gusturile tale. Le vezi, dar nu le vei purta niciodată.
La fel e și cu mâncarea. Nu tot ce se anunță cu surle și trâmbițe a fi un nou trend se materializează în meniurile restaurantelor pe care le frecventezi zi de zi. Dar la fel de adevărat este că aceste trenduri inspiră. Și pot da naștere la noi idei. De asta sunt importante.
Și mai e un aspect. Sunt importante pentru industrie. Pentru toți cei care au afaceri în zona de food, indiferent sub ce formă. Marile companii vor să vadă cam în ce direcție merg gusturile și obiceiurile oamenilor, ca să poată cu veni cu propriile produse ca răspuns la nevoile și dorințele consumatorilor. Bucătarii sunt și ei interesați (bine, nu toți…). Vor ca preparatele lor să fie actuale, să satisfacă pe deplin gusturile celor pe care îi servesc în restaurant. Sunt în căutare de surse noi de inspirație, de la care să pornească. Se sădește sămânța și încolțește ideea.
Tendințe despre care vorbește toată lumea
Citind mai multe rapoarte despre food trends pentru 2023, au iești în evidență câteva menționate mai peste tot. Și anume:
- solo dining (adică mesele luate în compania propriei persoane)
- folosirea tot mai mult a curmalelor în preparate
- peștele la conservă (un trend devenit viral pe TikTok, care, evident, s-a răspândit ca focul)
- pastele fără gluten, plant-based
- folosirea tot mai largă a ciupercilor
- preparatele nostalgice & comfort food
- kelp (un tip de alge brune)
- butter boards
- spumantele non-alcoolice
Desigur, totul e destul de vag. Și rămâne de văzut dacă toate acestea vor fi la mare căutare sau nu.
Cine stabilește trendurile?
Problema e că în tot duiumul de informații, care de care mai variat (pentru că, ce să vezi, previziunile diferă!), trebuie să știi în cuvintele cui te încrezi. Noi am preferat să ne uităm în curtea vecinilor mai profi. În State, The National Restaurant Association este o mare autoritate în domeniu. În fiecare an, alături de American Culinary Federation (ACF) fac un sodaj printre mai mult de 500 de chefi, așa încât să poată schița niște previziuni cât mai apropiate de realitate. Raportul furnizează o mulțime de informați interesante – de la 10 hot food trends pentru 2023, până la trenduri pe categorii.
Concluziile lor ar fi cam cele ce urmează.
Food trends 2023: o privire de ansamblu
Deși zona de delivery a crescut foarte mult în pandemie (și a rămas așa), experiențele în restaurant recâștigă puternic teren. Cu tot ce vin la pachet – socializare, celebrare, explorare culinară. Inflația însă își pune amprenta asupra modului în care ne cheltuim bănuții și asupra așteptărilor pe care le avem în schimb. Așa că e posibili să întâlnești tot mai mult în meniuri preparate to share, pachete de familie, dar și oferte speciale.
Provocarea restaurantelor, în schimb, e să rămână atractive și relevante, oferindu-le clienților experiențe pe care nu le pot replica acasă (chiar dacă, să zicem, comandă mâncare cu livrare fix din același loc). Și chiar dacă operatorii încearcă să mențină prețurile într-o marjă care să li se pare acceptabilă oaspeților, acest lucru devine tot mai greu din cauza costurilor mai mari. Rezultatul? Meniuri simplificate și folosirea unor ingrediente mai puțin costisitoare.
De asemenea, intervalele de peste zi nu mai sunt atât de aglomerate ca de obicei. Munca de acasă a dus la un număr mai mic de clienți în restaurant la orele prânzului. În schimb a crescut cererea de mese rapide, care să poată fi disponibile la orice oră, oricând, oricum – fie să fie gata de livrare, pick-up to go sau drive-thru. Așa au apărut în meniuri tot mai multe sandwichuri, warp-uri, flatbreads, salad box-uri sau healthy bowls. Tot ce înseamnă comfort food, dar și preparate sănătoase rămân în tendințe în aceeași „confruntare” clasică, pentru că nu vrem să renunțăm la niciuna din cele două variante.
Dintre preparate, mai mult de 70% din chefii care au contribuit la raport sunt de părere că sandwichurile cu pui sunt la mare căutare printre clienți (mai ales dacă puiul este picant, fript, sau în acea notă dulceagă, asiatică). De asemenea, la capitolul desert, se pare că sunt tot mai căutate cele în care zahărul este înlocuit cu îndulcitori precum siropul de arțat sau zahărul din cocos. Important e și felul în care meniurile sunt sustenabile și prietenoase cu mediul. Iar asta se reflectă inclusiv la ambalajele folosite, la proveniența ingredientelor (cât mai mult din surse locale, de la mici producători) și la reducerea risipei (pe principiul nimic din ingredientele folosite nu se aruncă, totul se folosește la preparate).
Top 10 food trends 2023
Potrivit NRN, principalele 10 tendințe culinare sunt:
- Experiențe modelate de cultura locală gastronomică și de comunitățile locale
- Sandwichuri cu pui fript
- Platouri cu charcuterie
- Comfort food
- Wrapuri cu ingrediente sănătoase și sandwichuri de tip flatbread
- Meniuri „raționalizate” (sau mai bine zis, eficientizate) – meniuri simplificate, mai puține ingrediente premium, preparate care tind către 0 food waste
- Mai multe variante de sosuri pe bază de sriracha
- Salate de inspirație globală (mixuri tot mai interesante de ingrediente)
- Zero waste / sustenabilitate
- Mai mult interes pentru preparate din sud-estul Asiei (Vietnam, Singapore, Filipine etc.)
Trenduri în funcție de categorie
Mic dejun:
- Meniuri combo, la prețuri speciale. De exemplu, o omletă cu salată și o cafea, la un preț redus decât dacă le-ai cumpăra individual.
- Quik-bites – waffles, sandwich-uri, croissante etc.
- Opțiuni vegetale – vegan tofu scramble, burrito vegetarian etc.
Prânz:
- Sandwich de pui 3.0 (cu arome fusion, iute & dulceag)
- Sandwich fried chicken
- Flatbreads și wrapuri sănătoase
Cină:
- Preparate din carne la prețuri reduse (adică mai puțină carne de vită super-premium sau homar, spre exemplu)
- Conopida ca alternativă la preparatele bogate în carbohidrați – spre exemplu, înlocuiește orezul în farfurii, sau făina în blatul de pizza
- Meniuri de familie
Desert:
- Dulciuri la care se folosesc îndulcitori naturali
- Deserturi pe bază de biscuiți, pișcoturi etc. cu cremă (de ciocolată, vanilie, etc.)
- Deserturi cu CBD (canabidiol – din care se extrage și uleiul de canabis)
Aperitive / gustări:
- Platouri de charcuterie
- Loaded fries
- Gustări pe bază de conopidă
Băuturi:
- Crește popularitatea laptelui vegetal (din ovăz, migdale etc)
- Diferite variante de cold brew
- Spritz-uri cum ar fi Aperol Spritz
- Espresso Martini
- Cocktailuri picante
Și apropo de băuturi, găsești la noi un articol și despre previziunile „glasstrale” (ce se bea în 2023).
Și acestea fiind zise… rămâne de văzut ce se concretizează și ce nu 😉