Nici nu a trecut bine agitatia sarbatorilor de iarna si iata ca media ne aduce insistent aminte de apropierea unui alt eveniment pentru care ar trebui cumparate cadouri, facute rezervari la hoteluri si la restaurante si, evident, pregatite bunatati speciale: se apropie Sf. Valentin! Dincolo de natura comerciala a acestei zile si indiferent de numele ei, adevarul este ca, din calendarul tuturor sarbatorilor sacre si profane de peste an, ar fi fost pacat sa lipseasca celebrarea dragostei. Si poate mai mult ca oricand, coplesiti de imaginile cu cine romantice si de dulceata bomboanelor de ciocolata in forma de inimoare ne dam seama cat de legate sunt dragostea si hrana in viata noastra. De altfel, savantii au certificat deja ca zicala „dragostea trece prin stomac” are o solida baza stiintifica, intrucat foamea este controlata de sistemul limbic, asa-numitul „creier emotional”, care ne guverneaza si instinctele sexuale.
Multe animale isi curteaza aleasa oferindu-i mici bunatati de mancat, pentru a-si demonstra astfel capacitatea de a asigura hrana unei viitoare familii. In zilele noastre, in cadrul ritualului de seductie al speciei Homo sapiens, se asteapta de asemenea de la subiectul masculin sa ofere o masa celei pe care doreste sa o impresioneze. De obicei se porneste pe teren neutru, intr-o cafenea sau la un restaurant (cu mentiunea ca nota este de obicei platita de el, dovedindu-se astfel simbolic ca are resursele financiare necesare pentru o viitoare posibila familie), pentru ca apoi sa se ajunga la celebra cina la lumina lumanarilor, in cadrul intim al casei. Daca relatia evolueaza, urmatorul pas important este masa cu prietenii (in general la o cafea), apoi cu parintii, prilej de cunoastere reciproca si, eventual, de acceptare.
In procesul de curtare hrana joaca astfel un rol esential, oferirea unor bunatati fiind resimtita ca o promisiune de asigurare a unei anumite securitati emotionale in cadrul relatiei. In plus, din cele mai vechi timpuri, s-au vehiculat anumite mancaruri sau bauturi cu caracter afrodiziac, care ar purta asadar ceva din puterea de atractie a Afroditei. Se spune de exemplu despre Caterina de Medici ca, pentru a-i oferi lui Henric al II-lea urmasii mult asteptati, cerea bucatarilor sa le pregatasca multa anghinare si mancare din maruntaie, creste, fudulii de cocos si galbenus de ou, considerate a avea un puternic potential afrodiziac. Cu mult timp inainte, Cleopatra se pare ca l-a sedus pe Marc Antoniu cu vin alb in care a topit o perla mare de stridie din Nil.
In ceea ce priveste ciocolata, desi s-a demonstrat ca ar contine anumite substante stimulative emotional, savantii considera totusi ca acestea se regasesc in cantitati prea mici pentru a avea vreun efect fiziologic. Totusi, sub influenta mass-mediei, ciocolata a devenit simbol al dragostei si al puterii de seductiei, exercitandu-si astfel o remarcabila influenta la nivel psihic. Apropo de puterea marketingului (bine plasat) de a vinde ciocolata, imi aduc aminte ca, acum multi ani, la iesirea de la incantatorul film Chocolat cu Juliette Binoche si Johnny Depp (o poveste speciala, de vazut sau de revazut!, despre vraja ciocolatei si a dragostei), ne-au fost oferite spre degustare bomboane de ciocolata belgiana in forma de fructe de mare. Atat de puternic emotionala a fost asocierea stabilita atunci cu acel produs, incat cumpar mereu aceste bomboane pentru ocazii deosebite.
Asadar, fie ca alegem Sf. Valentin, Dragobetele sau orice alt moment pentru a sarbatori dragostea, poate n-ar trebui sa uitam legatura magica dintre dragoste si hrana si faptul ca, uneori, o mica delicatesa sau o surpriza comestibila poate consolida sau resuscita o legatura afectiva, trezind emotii si trairi nebanuite!
(pozele de pe www.deviantart.com)
*