90% dintre evenimentele organizate de restaurantele romanesti sunt nunti si petreceri pentru diferite organizatii, botezurile fiind pe locul trei in topul evenimentelor pe care consumatorii romani aleg sa le organizeze in afara casei. Cele mai profitabile evenimente pentru restaurante raman nuntile in toate cele cinci zone ale tarii* unde Unilever Food Solutions, divizia specializata de solutii gastronomice a companiei Unilever, a analizat dinamica evenimentelor din portofoliul restaurantelor.
100 de restaurante din cinci zone ale tarii au raspuns chestionarului Unilever Food Solutions, divizia pentru bucatari profesionisti a companiei Unilever, realizat pentru a vedea cu ce solutie ar putea veni compania in ajutorul proprietarilor de restaurante, pentru ca acestia sa obtina un profit mai mare din evenimentele pe care le organizeaza. In topul evenimentelor organizate de restaurante se afla nuntile, petrecerile pentru diferite organizatii si botezurile, iar diferentele sunt vizibile de la o regiune a tarii la alta.
Din ce obtin restaurantele cel mai mare profit?
In Bucuresti, patronii de restaurante (80%) au declarat ca cel mai mare profit in 2011 a fost adus de nunti in localurile lor , urmate de petrecerile private si cele pentru diverse organizatii– 20%. Restaurantele din Muntenia declara tot nuntile in varful topului in ceea ce priveste profitul obtinut in 2011 -75% dintre restaurante, urmate de botezuri si petrecerile pentru diferite organizatii. La fel este si cazul restaurantelor din Ardeal, unde nuntile aduc cel mai mare profit in 80% dintre restaurante, pe cand evenimentele pentru organizatii aduc profit mai mare doar in 20% dintre localuri.
Profitul obtinut din nunti detine monopol si in Mures si Cluj, celelalte evenimente nefiind semnificative pentru localurile chestionate. In vestul tarii nuntile si petrecerile pentru organizatii aduc un profit considerabil restaurantelor – in cazul a 69%, respectiv 34% dintre restaurante. Restaurantele din Molodova inregistreaza o diferenta semnificativa fata de celelalte regiuni in ceea ce priveste organizarea evenimentelor, asa incat, pe locul doi din punct de vedere al profitului, dupa nunti, botezurile aduc cel mai mare castig pentru 42% dintre restaurante.
Gusturile romanilor, in schimbare
In ceea ce priveste schimbarile in gusturile romanilor si preferintele lor cand vor sa-si organizeze un eveniment, observatiile proprietarilor difera in functie de zone. Astfel ca proprietarii restaurantelor din Moldva si Bucuresti considera ca gusturile romanilor tind spre uniformizare, lucru observat mai ales din solicitarile clientilor de-a lungul anului, pentru meniurile evenimentelor. Proprietarii restaurantelor din Brasov, vestul tarii, Cluj, Mures, Prahova, Dambovita si Buzau apreciaza ca gusturile romanilor s-au diversificat – aproape 70% dintre restaurantele din aceste zone, in vreme ce restul afirma ca gusturile au ramas neschimbate si ca tind spre uniformizare.
Uniformizarea, respectiv diversificarea gusturilor romanilor pot fi observate in modul in care consumatorii isi aleg meniul pentru evenimentele pe care vor sa le organizeze in afara casei. Majoritatea clientilor din Moldova stiu ce preparate vor sa contina meniul pentru evenimentul lor, dar cer si parerea specialistilor restaurantului – in 64% dintre restaurante, in timp ce in restul restaurantelor, clientii aleg in functie de recomandarile bucatarilor. In vestul tarii, clientii vor sa li se faca o serie de oferte, din care sa o aleaga pe cea mai buna – 73% dintre restaurante.
In Mures, Cluj si Bucuresti situatia este asemanatoare cu a restaurantelor din vestul tarii, astfel ca alegerea meniurilor pentru evenimente are loc in urma recomandarilor bucatarilor – 80% dintre restaurante. Restaurantele din Prahova, Dambovita si Buzau alcatuiesc meniurile pentru evenimente in functie de dorintele clientilor, care, in cele mai multe cazuri stiu ce vor sa aiba la masa, dar cer si o a doua parere bucatarului. Restaurantele din Brasov sunt cele mai echilibrate, asa incat ofertele de meniuri sunt facute fie de restaurante si acceptate de clienti, fie de restaurante, la cererea clientului.
Care sunt prioritatile romanilor cand vor un eveniment la restaurant
Cand vor sa-si organizeze un eveniment in restaurant, clientii ierarhizeaza diferit (in functie de regiunea tarii) prioritatile in alcatuirea meniului. Astfel ca unii sunt interesati de rafinamentul preparatelor si de diversitatea meniului si abia apoi aduc in discutie bugetul – doar 20% dintre restaurantele din Moldova au afirmat ca bugetul este pus in topul prioritatilor de clienti; la fel se intampla cu restaurantele din Prahova, Dambovita, Buzau si Brasov, bugetul fiind pus pe un loc inferior, dupa ce sunt luate in considerare rafinamentul si diversitatea mancarii din meniu.
Restaurantele din celelalte zone ale tarii mentioneaza ca atunci cand vor sa-si organizeze un eveniment, clientii incearca sa faca o alegere echilibrata care sa le asigure un meniu rafinat si diversificat, dar in limitele unui anumit buget alocat evenimentului, care este primul adus in discutie – 75% dintre restaurante.
Ce si cata mancare vor sa aiba romanii in meniuri la evenimente
Diferentele intre regiuni apar si in ceea ce priveste preparatele pe care clientii si le doresc in meniuri pentru evenimente. Astfel ca in meniuri sunt cerute in primul rand fripturile in restaurantele din Moldova, Bucuresti (60% dintre restaurante), Prahova, Dambovita si Buzau (87% dintre restaurante). Preparatele traditionale sunt pe primul loc in topul preferintelor clientilor in vestul tarii – 62% dintre restaurante spun asta si in restaurantele din Prahova, Dambovita si Buzau – 93% dintre restaurante precum si Brasov – 87% dintre restaurante. Aperitivele sunt cel mai des dorite in meniuri in vestul tarii – in 82% dintre restaurante, precum si in meniurile restaurantelor din Mures, Cluj si Bucuresti si in cele din Muntenia – 81% dintre restaurante.
Analizand toate aceste rezultate, precum si numarul mare de preparate pe care clientii si le doresc in meniuri la evenimente – trei preparate doar in Moldova, 4-5 preparate in vestul tarii, Mures, Cluj, Bucuresti, Muntenia si Brasov, Unilever Food Solutions a realizat doua materiale pentru a veni in ajutorul restaurantelor din Romania pentru ca acestea sa obtina un profit si mai mare din evenimentele pe care le organizeaza si pentru ca ele sa fie inspirate si inovative.
Cartea pentru operatori si Cartea Pretioasa sunt adresate proprietarilor si bucatarilor din restaurantele care organizeaza evenimente si care au permanenta nevoie de inovatie in meniuri, asa cum arata si rezultatele acestei analize.
Cele doua carti fac parte din programul “Evenimente inspirate” prin care Unilever Food Solutions ofera bucatarilor si proprietarilor de restaurante solutii elegante pentru nunti si botezuri, cat si petreceri corporate sau petreceri de Anul Nou. Programul cuprinde doua solutii oferite gratuit bucatarilor si operatorilor.
Cartea pentru operatori, solutia pentru bucatari si proprietari, include descrieri complete pentru retete inovative de sarbatoare, de la gramaje, preturi si informatii complete referitoare la ingredientele folosite, la modalitati ingenioase de “montaj” al farfuriei.
Cartea Pretioasa este o carte de prezentare pentru consumatorii finali si o completare la Cartea pentru operatori, pe care proprietarii de localuri sa o foloseasca pentru a-si prezenta ofertele inspirate, in momentul in care are loc discutia cu consumatorii finali.
Programul “Evenimente inspirate”, realizat de Unilever Food Solutions are ca obiectiv sa vina cu solutii pentru una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta operatorii: timpul scurt in care trebuie realizat un numar mare de comenzi si preferintele diverse ale clientilor.
“Am decis sa venim in ajutorul bucatarilor si proprietarilor prin acest program dupa ce, din piata, am aflat ca evenimentele au ramas in continuare sursa de venit care ii ajuta pe operatori sa aiba o afacere profitabila, in pofida schimbarii obiceiurilor de consum in afara casei, determinate de criza economica.
Studiul si cele doua brosuri au fost create si pentru a ajuta bucatarii aflati sub presiunea timpului sa realizeze un numar mare de comenzi, la aceleasi standarde si calitate. Pentru acestia, Unilever Food Solutions are solutia perfecta: inspiratie si produse care ii ajuta sa castige timp, punandu-si in valoare talentul” (Maria Gavrilescu – Chanel Marketing Leader Unilever Food Solutions)
* Chestionarul despre evenimente a fost aplicat proprietarilor de restaurante din Bucuresti, Ardeal, (Cluj, Mures, Brasov), vestul tarii (Arad, Oradea, Timisoara), Moldova (Suceava, Iasi, Botosani), Muntenia (Prahova, Dambovita, Buzau).
Despre Unilever Food Solutions
Unilever Food Solutions (UFS) este sursa de inspiratie si consultantul de încredere al bucatarilor profesionisti. Unilever Food Solutions (UFS), divizia specializata de solutii gastronomice a companiei Unilever se adreseaza bucatarilor din 74 de tari, oferind ingrediente si servicii profesionale. Ingredientele pot salva timp pretios în bucatarie, fara sa compromita gustul si calitatea preparatelor. Portofoliul din România cuprinde câteva dintre cele mai cunoscute branduri globale, precum Knorr, Lipton si Hellmann’s Unilever Food Solutions este în industria gastronomica înca din 1880. La nivel global, compania are 4.700 de angajati, cât si cea mai mare echipa interna de bucatari din întreaga industrie.