Burnout-ul angajaților – sau altfel spus epuizare cronică, suprasolicitare, oboseală extremă. Nu e chiar ceva ce le este străin celor care lucrează în industria restaurantelor. Mai ales acum, pe final de an, perioada cea mai aglomerată și stresantă din domeniu.
În București și în marile orașe ale țării, Sărbătorile înseamnă activitate intensă. Mai mulți turiști, mai mulți oaspeți care ies la restaurant cu cei dragi. Și toate aceste festivități, aglomerație și un număr mai mare de clienți, își pot pune amprenta pe modul în care funcționează echipa ta.
Burnout-ul angajaților? Nu la tine în restaurant!
Crăciunul și Revelionul sunt momente speciale pentru toată lumea. Inclusiv pentru angajații tăi. Iar treaba ta ca lider de echipă este să te asiguri că ei dau tot ce au mai bun, așa încât oaspeții voștri să se bucure de cea mai bună experiență când vizitează restaurantul. Dar pentru asta trebuie să poți da dovadă de empatie atât pentru cei din echipa ta, cât și pentru clienții localului. Noi îți dăm câteva idei pe care le poți pune în aplicare, așa încât să eviți burnout-ul angajaților în perioada sărbătorilor (dar și ce poți face în cazul în care totuși se întâmplă).
Limitează turele duble
Chiar dacă este o perioadă extrem de aglomerată, este important ca toată lumea să aibă timp de odihnă după o tură aglomerată la muncă. Așa că primul lucru pe care trebuie să-l faci este să fii atent la turele duble. Este adevărat că majoritatea ospătarilor vor dori să lucreze mai mult pentru că au ocazia să și câștige mai mulți bani în aceste zile. Dar ar trebui să îi limitezi la o singură tură dublă pe săptămână. Astfel vor fi mai odihniți și vor putea putea „funcționa” la capacitate maximă.
Stabiliți din timp programul de lucru
Ideal ar fi ca la început de an, fiecare angajat să anunțe care sunt perioadele de vacanță pe care doresc să și le ia și cum vor să lucreze de Sărbători. Numai că asta, să recunoaștem, s-ar întâmpla numai într-o lume ideală, în care rata de fluctuație a personalului din restaurante ar fi aproape de zero. Ceea ce e imposibil.
Și atunci, ce poți încerca este să faci o planificare cu două luni înainte. Și fiecare, în funcție de anumite criterii pe care tu le stabilești (ori după vechime, ori chiar după regula „primul venit, primul servit”) să spună cum ar prefera să lucreze de Sărbători. Poate unul din ei nu are nimic stabilit de Revelion și e perfect de acord să lucreze în acea seara, doar pentru a primi „la schimb” liber în prima zi de Crăciun, spre exemplu.
Tratează-ți echipa ca pe o familie
La fel cum majoritatea familiilor se strâng laolaltă de Sărbători, și tu poți organiza o petrecere pentru echipa ta. O poți face chiar acum, înainte de a începe vacarmul zilelor de sărbătoare, într-o seară de luni, când oricum nu ai atât de mulți oaspeți la restaurant. Și îi poți invita într-un alt local, așa încât niciunul dintre voi să nu lucreze. O altă idee este să le oferi un prânz în ziua de 23 sau 28 decembrie, chiar la tine în local – când restaurantul nu e chiar atât de aglomerat. Este o metodă foarte bună de a le mulțumi pentru efortul lor și de a vă suda mai tare ca echipă.
Arată-le că îi apreciezi
Și cum altfel o poți spune mai bine dacă nu printr-o mică atenție pe care să le-o oferi?! Nu te gândi acum că trebuie musai să le dai o primă (deși cu siguranță nimeni nu s-ar supăra 😉). Le poți oferi un coș de Crăciun cu o sticlă de vin și un cozonac, ori chiar o felicitare în care să le spui ceva drăguț și o cutie de bomboane. Important este să faci un gest prin care să le arăți că munca lor contează (mai sunt și alte metode prin care poți comunica eficient cu angajații).
Asumă-ți responsabilitatea
Unul din cele mai bune lucruri pe care un manager le poate face este de a accepta faptul că este răspunzător pentru angajații săi și că este un model de conduită. Asta înseamnă inclusiv că va trebui să procedezi la fel ca ei în privința zilelor libere – anunță-i când îți iei liber, dar restul zilelor lucrează-le la fel ca ei. Spre exemplu, ai un copil mic și e important să petreci Crăciunul acasă? Perfect! Dar nu lipsi de Revelion. Este important pentru angajații tăi să te vadă la fel de implicat ca și ei.
(Vrei să devii un lider mai bun? Îți spunem noi cum!)
Și dacă totuși se întâmplă?
Este important să iei măsuri încă de la primele semne că ai putea avea de-a face cu burnout-ul angajaților. Dacă observi că cineva nu pare a fi în apele lui și nu dă același randament ca de obicei, găsește un moment pentru a sta de vorbă cu el departe de urechile celorlalți. Nu fi agresiv ci, mai degrabă, încearcă să empatizezi, să asculți cu adevărat ce are de zis și să vezi dacă tu, ca manager, poți face ceva pentru a-i veni în ajutor. Ai să vezi că poți obține mult mai mult cu duhul blândeții, cum s-ar spune, decât cu „biciul”. Pur și simplu întreabă-l: „E totul ok? Nu pari a fi în apele tale”. Poate un schimb de tură va rezolva totul. Sau poate vei descoperi că are alte probleme, în plan personal. Va conta în ochii lor și simplu faptul că le adresezi întrebarea.
Ai grijă și de tine
Perioada sărbătorilor poate fi extrem de dificilă pentru un manager. Și chiar dacă ar trebui, în teorie, ca oricine să aibă parte și de câteva zile libere, în realitate managerul nu prea are parte de așa ceva. Așa se face că trece Crăciunul, vine Revelionul, și tu tot în ești. Ai putea, în schimb, să-ți mai îndulcești șederea. Spre exemplu, vorbește cu prietenii și familia ta și cheamă-i de Revelion la tine în restaurant. Chiar dacă nu vei putea sta la masă cu ei toată noaptea, măcar îi vei avea alături la miezul nopții și le vei putea ura „La mulți ani!” la 12 noaptea.