Într-o situație de criză, cum este cea pe care o trăim zilele acestea în contextul coronavirusului, te vezi confruntat cu o mulțime de decizii pe care, ca manager de restaurant, trebuie să le iei. Noi îți venim în ajutor cu unele sugestii care sperăm să te ajute.
Orice previziuni și planuri ți-ai făcut pentru anul acesta, tocmai s-au dus pe apa Sâmbetei, cum s-ar spune. Într-o situație desprinsă din cele mai rele scenarii, singura speranță este să te poți organiza rapid și să minimizezi, pe cât posibil, impactul negativ al crizei aduse de coronavirus.
Momentan, autoritățile au interzis organizarea evenimentelor cu mai mult de 50 de persoane în spații închise – culturale, religioase, sportive etc. Asta după ce, inițial, au fost interzise evenimentele cu peste 100 de persoane (inclusiv nunți, botezuri și alte ceremonii care urmau să aibă loc în restaurante). De asemenea, decretarea stării de urgență înseamnă că este posibil ca, la un moment dat, dacă situația o impune, autoritățile să decidă închiderea cluburilor și a restaurantelor.
Cu o scădere drastică a numărului de oaspeți, multe restaurante își închid deja ușile. Proprietarii sunt puși într-o situație imposibilă, angajații trăiesc cu frica pierderii locului de muncă, iar oaspeții cu cea a contactării virusului.
O rețetă miraculoasă nu are nimeni, dar vrem să te ajutăm cu o serie de sugestii care să te ajute într-o astfel de situație aflată în continuă schimbare.
3 pași importanți pentru a gestiona situația provocată de coronavirus în restaurant
Pasul 1: comunică ce planuri ai
Transmite-le un mesaj oaspeților tăi. Ar fi bine ca măcar clienților fideli să le transmiți un mesaj scurt, sincer și onest, prin care să le transmiți câteva informații. De exemplu, spune-le că urmezi îndeaproape recomandările autorităților și că iei măsurile de siguranță recomandate.
De asemenea, specifică, concret, care sunt acele măsuri. Spre exemplu: „Aveți acces la dezinfectat cu alcool în toate zonele importante ale restaurantului. Vă rugăm să le folosiți. De asemenea, renunțăm la zona de bufet pentru moment”. Sau „Avem grijă de siguranța ta și dezinfectăm toate suprafețele la fiecare două ore. Starea de sănătate a personalului nostru este atent monitorizată”. Atrage-le atenția că, dacă nu se simt bine, cel mai bine este să stea acasă.
Pregătește-ți personalul. Starea de nesiguranță și incertitudinea nu fac decât să alimenteze panica. Corect este să comunici cu ei și să le spui ce se poate înâmpla pe viitor. Cea mai bună metodă este de a fi cât mai transparent!
Pasul 2: minimizează impactul
Sporește măsurile de igienă. Asigură-te că pui la dispoziția oaspeților dezinfectant pe bază de alcool în cât mai multe zone din restaurant. De asemenea, personalul ar trebui să se spele pe mâini, în mod obligatoriu, la fiecare jumătate de oră (dacă nu chiar mai des). Toaletele, mânerele ușilor, suprafețele trebuie dezinfectate riguros și frecvent.
Diminuează riscul. Chiar dacă asta înseamnă să mai elimini din locurile disponibile, mesele ar trebui amplasate la o distanță de cel puțin doi metri.
Fă verificări de rutină. Managerul trebuie să verifice zilnic dacă angajații se simt bine sau au vreun simptom de boală (ori dacă vreo persoană apropiată de-a lor se simte rău). De asemenea, în cazul în care vreunul din membrii echipei nu se simte bine, trebuie să sune și să anunțe acest lucru, fără a mai veni la serviciu. Este foarte important ca persoanele bolnave să stea la domiciliu!
Același lucru trebuie făcut și în cazul oaspeților. Postează mesaje pe rețelele sociale, pe site și pune afișe în restaurant prin care să atragi atenția clienților. Poate fi ceva precum „Dacă ați călătorit de curând în zone de risc sau dacă prezentați simptome de boală, cel mai bine este să amânați vizita în restaurant”. De asemenea, verifică mereu statusul rezervărilor online, căci este posibil ca mulți oaspeți să-și anuleze rezervările.
Pasul 3: pregătește-te cât poți de bine
Limitează cheltuielile. Din punct de vedere al achizițiilor, este evident că în perioada următoare ar trebui să te limitezi strict la ceea ce este absolut necesar. Orice investiție trebuie amânată.
Ia în calcul livrările. Pune la punct acum un sistem de livrări și pune-l la dispoziția oaspeților în mod gratuit. Anunță că ai disponibil un astfel de serviciu prin toate canalele de comunicare de care dispui. O idee ar fi să adaugi în meniu preparate care rezistă bine la transport.
Încurajează reprogramările. Unul din cele mai afectate segmente este cel al evenimentelor private și al petrecerilor. În cazul în care deja ai încasat un avans pentru un astfel de eveniment, cel mai bine este să încerci a convinge oaspeții să reprogrameze.
Oferă opțiuni. Bazează-te pe oaspeții fideli și pe cei din vecinătatea localului tău și încurajează-i să comande din restaurant (fie takeout sau delivery). Social media este un canal foarte bun pentru a face astfel de promoții și a le comunica oaspeților ce opțiuni le pui la îndemână. Gândește promoții, discount-uri și încearcă să atragi cât mai multe comenzi. Sau împarte flyere în vecinătatea localului.
Pe măsură ce lucrurile evoluează, Restograf te va ține la curent cu măsurile luate de autorități. Urmărește blogul nostru pentru a afla mai multe informații.