Ministerul Economiei a anunțat că certificatele de urgență nu mai sunt necesare pentru acordarea șomajului tehnic. Noua procedură a fost publicată în Monitorul Oficial.
OUG 30, ordonanța privind șomajul tehnic suportat de stat a fost modificată printr-o nouă ordonanță. Astfel, NU mai este nevoie de obținerea unui certificat pentru situații de urgență.
În plus, s-a hotărât ca mai multe categorii să beneficieze de acest șomaj tehnic.
Cine poate beneficia de șomaj tehnic?
- Salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate. Aceștia vor primi o indemnizație de 75% din salariul de bază, suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj (dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut).
- PFA, Intreprinderi Individuale, profesii liberale și persoanele fizice care au venituri din drepturi de autor, care întrerup activitatea ca urmare a afectelor coronavirusului pe perioada stării de urgență instituită prin decret. Este vorba de o plată de 75% din salariul mediu brut, stabilit la suma de 5.429 lei (astfel că îndemnizația maximă brută este de 4.071 lei).
Ce acte trebuie depuse?
Pentru obținerea șomajului tehnic trebuie depuse următoarele documente la ANOFM, în format electronic:
- Angajatorii trebuie să depună o cerere semnată și datată, o declarație pe propria răspundere, precum și lista de angajați aflați în șomaj tehnic (anterior, aceștia trebuie înregistrați în REVISAL). Cererile se depun prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a Municipiului București, în raza cărora își au sediul social. În situația în care bugetul angajatorului permite, indemnizația poate fi suplimentată cu suma reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
- PFA, Întreprinderi Individuale, profesii liberale și persoanele fizice care au venituri din drepturi de autor trebuie să depună online actele la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială: o cerere însoțită de copia actului de indentitate și o declarație pe propria răspundere.
Documentele necesare acordării șomajului tehnic pot fi depuse la adresa de email dedicată fiecărui județ, care are ca ID numele județului (ex: brasov@anofm.gov.ro). În cazul județelor a căror denumire este formată din două cuvinte, acestea vor fi despărțite prin cratimă (ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro).
Cei care doresc să obțină informații suplimentare pot apela numărul unic de apel 021/4444-000, sau suna la agențiile locale (vezi aici lista numerelor de telefon).
Când se depun actele și se primesc banii
Cererile pot fi depuse la ANOFM astfel:
- Începând cu 1 aprilie pentru perioada 16-31 martie.
- Începând cu 1 mai pentru perioada 1 aprilie-16 aprilie.
Angajatorii care depun documentele la ANOFM primesc banii în termen de 15 zile (sau mai devreme) de la depunerea documentelor, iar obligația acestora este ca în termen de 3 zile să plătească sumele primite angajaților aflați în șomaj tehnic.
În cazul PFA, Intreprinderi Individuale, profesii liberale și persoanele fizice care au venituri din drepturi de autor, plata se va face în conturile acestora în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor.
Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, a subliniat că niciun angajator nu va plăti de la el, suma fiind decontată de stat. „Suntem pe ultima sută de metri cu punerea la punct a măsurilor de organizare, astfel încât, de mâine (n.r miercuri, 01 aprilie), să puteţi depune toate actele necesare în vederea obţinerii fondurilor alocate prin măsurile guvernamentale puse la dispoziţie de Guvernul Ludovic Orban”, a declarat Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, în cadrul unei declaraţii de presă de marți.