Nu exista client care sa nu fi asteptat cel putin o data minute in sir ca sa apara un ospatar care sa-i ia comanda. Este o situatie frustranta, pe care nici clientii, nici restaurantele nu si-o doresc. Din fericire, aceasta problema des intalnita poate fi rezolvata folosind un simplu sistem de apelare a personalului de servire denumit Ajutor de Ospatar. Principiul de functionare este foarte simplu: pe fiecare masa exista un mic dispozitiv cu butoane prin care se pot apela pagerele purtate de ospatari. Folosirea unui astfel de sistem are o multime de avantaje atat pentru client, cat si pentru restaurant:
Servire eficienta si de calitate
Clientii se hotarasc ce sa comande in mod diferit: unii stiu exact, chiar si fara sa consulte meniul, altii au nevoie de cateva minute bune, consulta tot meniul, il inchid fara sa-si dea seama, absorbiti de conversatie fara sa se fi hotarat. Un ospatar pierde timp pretios in incercarea repetata de a lua comanda si poate deveni chiar suparator tot intreband clientul daca s-a hotarat. Astfel din start relatia ospatar-client este compromisa fara ca una din parti sa fie rau intentionata. Sistemul Ajutor de Ospatar lasa libertatea clientului de a da comanda in momentul in care s-a hotarat si il scuteste pe ospatar de insistenta si drumuri inutile.
Rapiditate servirii
Orice client isi doreste sa fie servit cat mai rapid si orice manager de restaurant isi doreste sa ocupe mesele de cat mai multe ori intr-o zi. O situatie concreta este pranzul: angajatii au la dispozitie maxim o ora (in realitate, chiar mai putin), asa ca timpul de asteptare este un criteriu important in alegerea restaurantului. De cealalta parte, proprietarul restaurantului nu are decat o plaja de timp de 2-3 ore in care isi doreste un grad de ocupare cat mai mare. Folosirea sistemului Ajutor de Ospatar scurteaza timpul pe care un client il petrece in restaurant si creste numarul de ocupari ale mesei.
Cresterea numarului de comenzi
De multe ori, clientul va incepe sa se uite dupa ospatar abia in momentul in care isi termina bautura si pot trece minute bune pana reuseste sa se faca remarcat, sa i se ia comanda si apoi sa-i fie adusa la masa, ceea ce inseamna timp irosit, iar timpul costa. Sistemul de Ajutor de Ospatar scurteaza intreg procesul, ospatarul fiind anuntat imediat ca trebuie sa ia o noua comanda.
Clientii sunt incurajati sa comande mai mult
Se poate intampla, spre exemplu, ca un client sa vrea sa comande o cafea, un desert sau o bautura in plus pe parcursul sau la sfarsitul mesei, insa ospatarul, stiind ca a onorat deja comanda la acea masa, nu ii mai acorda atentie. Asteptand 4-5 minute fara sa fie observat, clientul se poate razgandi, mai ales daca trebuie sa isi intrerupa conversatia. De cele mai multe ori aceasta comanda este pierduta. In schimb, daca are in fata, la indemana, un buton, care in mod intuitiv cere practic a fi apasat, clientul poate chema ospatarul foarte simplu.
Sunt cazuri cand clientii ar dori sa cheme ospatarul, insa nu pot din diverse motive. Sunt intalniri de afaceri care nu pot fi intrerupte pentru a striga dupa ospatar sau o cina romantica care nu trebuie deranjata sau pur si simplu o masa intre prieteni unde unul comanda discret apasand butonul in incercarea de a mai sta pentru “ultimul rand, pe bune!”. Sistemul isi gaseste utilitatea si in cazinouri, unde clientul, care e concentrat la masa de joc, mai bine nu mai comanda decat sa stea sa-l urmareasca pe ospatar pentru inca o bautura.
Elimina drumurile inutile
Ospatarii sunt ocupati adesea fara sens in incercarea de a fi atenti si la mesele de dupa colt, cele din separeuri sau cele de pe terasa. Situatia este si mai frustranta cand clientul realizeaza ca are paharul gol chiar dupa ce ospatarul a plecat si mai pot trece minute bune pana acesta se intoarce. Acest sistem are avantajul ca ofera o metoda de comunicare imediata chiar si in lipsa unui contact vizual direct intre client si personalul de servire.
Sezonul potrivit
Sistemul Ajutor de Ospatar isi gaseste utilitatea mai ales in sezonul cald, cand clientii prefera sa stea in aer liber. Pentru gradinile de vara, terasele hotelurilor, plaje sau piscine, acest sistem imbunatateste considerabil modul prin care un client aflat la departare fata de bar sau ospatar poate genera o comanda.
Sistemul Ajutor de Ospatar este alcatuit din dispozitive de apelare (butoane), asezate pe mese, si pagere, purtate de personalul de servire, care comunica intre ele prin unde radio. Totul functioneaza pe baza de baterii, nu este necesara conectarea la reteaua de energie electrica sau la alte retele (calculatoare, internet etc). Instalarea si trainingul de utilizare dureaza maxim 30 de minute.
———
Comenzile pierdute fie pentru ca ospatarul nu e prezent, fie pentru ca nu observa semnele clientilor, inseamna, la finalul zilei, incasari mai mici pentru restaurant si frustrare din partea clientilor. Sistemul Ajutor de Ospatar nu inlocuieste personalul de servire. Rolul sau este acela de a asigura servicii mai bune asa incat ospatarii sa fie mai eficienti, iar clientii mai multumiti.
Mai multe informatii despre acest sistem sunt disponibile la www.ajutordeospatar.ro.
10 avantaje ale sistemului Ajutor de Ospatar
* elimina situatia jenanta in care clientii striga / gesticuleaza dupa ospatar
* elimina timpii inutili de asteptare
* creste gradul de ocupare a mesei
* ofera posibilitatea extinderii spatiului de servire
* eficientizeza activitatii angajatilor restaurantului
* creeaza imaginea de “servire ireprosabila”
* elimina drumurile inutile ale ospatarului
* creste satisfactia clientilor
* creste satisfactia ospatarilor
* creste reputatia locatiei.
(poza cu clientul asteptand chelnerul e a lui RachBourne de pe www.deviantart.com)