„Ajutor! Ne închidem”. Așa suna apelul către comunitate lansat la finalul anului de unul dintre cele mai faine localuri din București – FlipFlop. Singura soluție să nu pună lacătul la ușă: să vândă 8000 de burgeri salvatori. Poate comunitatea salva un local de la închidere? Să sperăm că da!
Mereu ne plângem că fiecare se gândește doar la el, că pe oameni nu-i mai interesează de ce li se întâmplă celor de lângă ei, că societatea s-a dus de râpă și așa mai departe. Susținem că ne-am dori ca oamenii să se implice mai mult, să dea dovadă că le pasă mai mult. Dar când spunem toate astea, ne includem și pe noi, sau nu? Cât de mare e pasul de la a fi declarativi, lupi moraliști, la a face efectiv ceva în sensul ăsta?
Pandemia a lovit în multe afaceri și am auzit de nu știu câte ori că cel mai afectat a fost sectorul HoReCa. Am auzit-o pe bună dreptate, pentru că așa și e. Doar că uzată prea des, fraza a ajuns cumva să ne treacă pe lângă urechi, parcă nu prea ne mai impresionează. Ceva abstract, care nu ne afectează direct.
Dar cum ar fi să afli într-o zi că locul ăla în care ai ieșit cu prietenii de nu știu câte ori se închide? Locul ăla în care te simți ca acasă, unde găsești mereu ceva bun de mâncare, unde oamenii sunt super drăguți și muzica pe sufletul tău. Locul ăla unde ieși să îți relaxezi creierii după serviciu, sau unde îți place să te duci cu laptopul în brațe când ai nevoie de un boost de creativitate. Atunci, dacă ar sta în puterea ta să dai o mână de ajutor, ai face-o?
FlipFlop, un vis care a început frumos
FlipFlop este visul împlinit al Ruxandrei și al lui Bogdan Papuc, cei doi frați din spatele Bistrotecii. Ei au fost primii care au introdus acest concept în București, de bistrotecă: un loc în care mâncarea bună se întâlnește cu muzica bună. Un loc care aduce împreună pasiunile și personalitățile celor doi, într-o atmosferă relaxată și la fel de confortabilă pe cât te-ai simți într-o pereche de flip-flops. „Bistroteca e locul unde muzica se întâlnește cu mâncarea, unde ți-e comod să dansezi cu un burger în mână”, spune Ruxandra.
În Dacia 139 găsești un meniu american, inspirat din Coney Island, la fel ca și decorurile. Iar muzica este întotdeauna despre good vibes și ajunge de la Italo-disco, la organică, de la tehno la rock, iar câteodată mai scapă în Britney și anii ’90.
„FlipFlop a vrut să fie de la început un loc al experiențelor. Ne-am lansat cu seri de DJ-ing, am continuat cu proiecții de film, târguri de haine și workshopuri. Suntem în continuare deschiși colaborărilor, iar între timp ne-am cristalizat o serie de evenimente concept: Loud Wednesdays, care aduc un DJ cunoscut sau emergent pentru trei ore de party în mijlocul săptămânii; Brunch&Punch pentru duminici cu day-partying și preferatul nostru, Music by friends, care deschide mixerul și boxele pentru oricine vrea să fie DJ pentru o zi”, povestește Ruxandra.
Ne place mult dansul cu un burger în mână, dar asta nu înseamnă că pe timp de zi nu poți să vii să lucrezi liniștit din mansardă sau de pe terasă, sau că nu poți să ții un workshop liniștit, închiriind unul din cele două etaje de interior.
E un loc foarte mișto, care a reușit să strângă în „ogradă” oameni la fel de cool. „Avem câteva comunități care ne sunt foarte dragi”, spune Ruxandra. „Pe de-o parte oamenii de muzică și tot ce înseamnă VRTW (n.r. Vinyl, Rum, Tapas & Wine), pe de altă parte freelancerii No.Mad, iubitorii de animale și bineînțeles oamenii din producție si publicitate care se întâlnesc mereu la noi pe terasă, fie că pune vreunul muzică, fie că le era pofta de-o ruletă de burgeri”.
Apoi a lovit coșmarul pandemiei…
FlipFlop s-a deschis în 2019 și lucrurile au mers bine o vreme. Localul creștea frumos. Apoi a venit 2020 și pandemia a scurtcircuitat toate planurile, toate așteptările. Localurile s-au închis unul câte unul, iar cele care au rămas au fost nevoite să se adapteze din mers. Și să meargă cumva pe dibuite în încercarea de a găsi rețeta care să le țină pe linia de plutire. A venit o nouă perioadă de relaxare, apoi o altă perioadă plină de restricții.
„Am simțit pandemia cel mai acut anul acesta. După doi ani de instabilitate, de nesiguranță și restricții, am ajuns în punctul în care ni s-au epuizat toate resursele, deopotrivă financiare și emoționale. E foarte greu să nu știi cum funcționezi mâine. Să nu știi de câți oameni ai nevoie și dacă mai ai cu ce să-i plătești. În momentul valului 4 din octombrie 2021 ne-au scăzut vânzările cu 90%. Panica din media și lipsa de informație au fost catastrofale. Plus închisul la ora 21:00, care practic a anulat cina și un întreg sector de business”, explică Ruxandra.
Urmarea? Au ajuns la finalul anului într-un punct critic. Și cum soluții prea multe nu existau, singura șansă a fost să vorbească deschis despre asta și să ceară ajutorul comunității strânse în jurul lor (și a tuturor celor care vor să ajute). Aceeași comunitate de oameni care erau mereu așteptați cu brațele deschise, pot acum deschide la rândul lor brațele pentru a da o mână de ajutor.
Ce ar putea face comunitatea pentru a salva localul?
Păi, de fapt, e foarte simplu. Să continue să mănânce de la FlipFlop. Doar că e nevoie de ceva mobilizare, pentru că timpul e foarte scurt și se scurge repede – până la 1 februarie.
Ideea e simplă: pe final de decembrie au intrat în luptă înarmați cu ce știu ei să facă mai bine – burgeri gustoși. Și au zis așa… avem o comunitate de aproape 8.000 de oameni. Dacă fiecare ar cumpăra un burger, am fi salvați! (nu e un citat, dar e descrierea pe scurt a soluției găsite de ei). Burgeri Salvatori i-au denumit. 8000 de burgeri. 8000 de salvatori.
„Ideea Burgerului Salvator ne-a venit vorbind cu prietenii. De fiecare dată când cineva auzea că suntem aproape să închidem, reacția era „Ce pot să fac să vă salvați?”. Ar fi vrut să ne ajute, dar nu aveau un mecanism. Și așa a apărut Burgerul Salvator: un voucher de 50 de lei, cu valabilitate nelimitată, care îți aduce un burger și o surpriză la bar. Se cumpără online de aici și ne ajută să avem un influx de vânzări acum și să ajungem împreună la primăvară. Avem nevoie de acest influx acum pentru a trece de perioada restricțiilor și a ne reveni după lunile catastrofale octombrie-decembrie, care efectiv au anulat toate eforturile de peste an”, explică Ruxandra.
Inițial era vorba de 8000 de burgeri. Astăzi mai sunt de vândut 7394 până la a putea accesa o finanțare care să-i ajute să meargă cu adevărat mai departe. Tot ce reușesc să acopere până la cuantumul ăsta îi ajută să se mențină cât de cât pe linia de plutire.
Fii și tu un salvator!
Nu știu dacă ai avut ocazia până acum să-i încerci, dar să știi că burgerii lor sunt super buni. Și cred că ar trebui să recunoaștem cinstit: tuturor ne plac burgerii! Bonus, FlipFlop este burgeria cu cele mai multe rețete originale de burgeri vegetarieni și vegani din București. Așa că de ce nu ți-ai face ție o plăcere și lor un bine?
Cum poți ajuta, concret
- Cumpără un Burger Salvator (un voucher de 50 de lei), păstreaza mailul de confirmare, mergi cu el la bar, alege orice burger din meniu și primești și o surpriză din partea lor. Poți cumpăra aici (și nu uita că poți face rezervare și prin Restograf).
- Dă un share pentru susținere. Ia un burger și spune și altora motivul pentru care vrei să salvezi FlipFlop (găsește postările colorate pe Facebook și Insta, salvează-le și dă-le mai departe).
- Organizeaza un party. Scrie-le pe Facebook/Insta sau dă-le un telefon la 0771205071 și te ajută să o pui de-un party, cu super burgeri care să fie pe placul tuturor.
- Comandă pentru acasă. Pentru comenzi de minim 150 de lei vin personal la tine, oriunde în Bucureș Pre-comandă un kit de party și ți-l aduc când vă e muzica mai dragă, indiferent de oră sau locație. Dă-le un mesaj pe FB/Insta sau sună-i pentru detalii și comenzi.
„Avem nevoie de cât mai multă acoperire media”, mărturisește Ruxandra. „Să audă cât mai multă lume acest strigăt de ajutor care e, de fapt, vocea unei întregi industrii. Cu cât află mai multă lume că putem fi salvați, că ține de fiecare dintre noi să ieșim în oraș, să luăm un burger și să salvăm visele tuturor celor care cred în bucuria unei întâlniri cu prietenii, cu atât avem mai multe șanse. Burger cu burger reușim să mergem mai departe”.
Planu B… nu există. Așa că alternativa e la fel de tristă pe cât de multă tristețe răzbate din vorbele astea de o luciditate crudă: „Închidem, facem un party cu licitație la care să ne vindem mobila și plantele și asta a fost. Așa se termină un vis.”
Și dacă totuși…