Știi acel sentiment de bucurie pură pe care îl ai când te afli într-un loc cu mâncare delicioasă și atmosfera este atât de încântătoare și primitoare încât te cucerește pe loc? Ei bine, așa ne-am simțit noi în vizită la Sciccheria! Care e „rețeta” lor magică? Am stat de povești alături de Claudia Militello, unul din proprietarii restaurantului, să-i aflăm secretele!
În mijlocul agitației și ritmului alert din București, Sciccheria își găsește rădăcinile în tradiția culinară autentică a Italiei și transmite acea gioia di vivere tipică italienilor și stilul lor de a savura la dolce vita. Un restaurant italian de fine dining din Pipera, care a reușit într-un timp relativ scurt să se numere printre cele mai bune localuri din oraș.
Ce face acest loc atât de special? Probabil că am putea pune pe același loc pasiunea și perseverența celor care au gândit acest loc, încăpățânarea lor de a nu se mulțumi doar cu „bun”, sau „bine”, când se poate „excelent”. Chiar dacă asta implică multă muncă și implicare totală! Dar așa au reușit să creeze un loc unde oamenii se pot bucura de cele mai bune preparate italiene și de o ambianță care te face să te simți ca și cum ai fi într-un mic colț de paradis italian.
Acum, când se pregătesc pentru deschiderea unei noi locații în București, am vrut să intrăm în culisele acestei povești și să o cunoaștem pe Claudia Militello, coproprietară a restaurantului. Să descoperim secretele bucatelor lor delicioase și să explorăm atmosfera care a cucerit oaspeții ce le trec pragul.
Un drum care duce exact unde trebuie…
Îmi spunea cineva, la un moment dat, că aproape oricine visează să aibă un restaurant. Pentru mulți, însă, rămâne un vis. Și atunci, spune-ne tu… cum e să ai un restaurant?
Pentru mine, Sciccheria a fost un vis frumos, devenit realitate. A venit la pachet cu multe emoții și recompense, dar și cu multe provocări. Este pentru prima dată când experimentez poziția de antreprenor și pot afirma că nu este deloc facilă, însă aduce multe satisfacții. Pe alocuri m-am confruntat cu o reconfirmare a propriilor valori și a faptului că sunt capabilă, dar asta doar după ce depășeam anumite chalenge-uri, care la început mi se păreau extenuante. Rezolvarea lor m-au ajutat să-mi cresc încrederea în mine și în oamenii cu care lucrez.
Mulți ar spune că domeniul acesta, al restaurantelor, este unul dur, o lume a bărbaților. Cum le-ai răspunde tu?
Industria HoReCa prezintă încă diferențe semnificative în ceea ce privește reprezentarea femeilor și bărbaților în diferite funcții. În general, industria hotelieră are o pondere mai mare de femei angajate, iar acestea ocupă și funcții de top management într-o proporție semnificativă. Acest lucru se datorează atât specificului meseriilor, cât și politicilor lanțurilor hoteliere, care încurajează recrutarea femeilor și asigurarea egalității de șanse. Unele proprietăți internaționale și-au setat ca target ca minimum 40% din personal cu funcții de conducere să fie de sex feminin.
Este adevărat că acest domeniu este preponderent masculin, iar sarcinile multiple pe care le avem zilnic, te determină să-ți dezvolți mai mult yang-ul 😊. Dar cred că provocarea stă tocmai în acest fapt – ospitalitatea este caldă, fină, subtilă. Și a dori să îți depășești limitele, a încerca să faci totul perfect, indiferent de impedimente, poate ridica nivelul și standardele cât mai sus. Simțul estetic și dorința de perfecționare ale unei femei, pot aduce doar plus valoare acestui domeniu.
Cum ai ajuns pe acest drum? Povestește-ne puțin despre parcursul tău până în acest punct.
Din exterior, experiența mea pare puțin eterogenă, dar, pentru mine, totul se leagă. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și programul de masterat în comunicare și relații publice și am câțiva ani în industria media. Am lucrat la Neptun TV și CTV, în Constanța, am fost corespondent PRO TV în Italia, pentru emisiunea „Poveștiri Adevărate”. De asemenea, tot în calitate de jurnalist, am fost implicată în evenimente culturale și politice majore din România, precu. Summitul NATO, Summitul Francofoniei și show-ul aviatic de acrobații aeriene.
Aceste oportunități au stârnit interesul meu pentru organizarea de evenimente, ceea ce a deschis, cumva, ușa spre lumea ospitalității.
De aceea, în 2009, când am avut ocazia să mă alătur brandului Phoenicia, cel mai mare grup hotelier din România, nu am ezitat. Am simțit că rolul meu acolo ar fi îmbinat partea operațională, cu abilitățile de interacțiune și comunicare. Și se pare că am avut dreptate, pentru că am evoluat rapid în funcția de Director Executiv și am ajuns să coordonez diverse afaceri hoteliere, atât pe litoralul românesc, cât și în București și în țară. Experiența acumulată m-a determinat să explorez mai mult universul gastronomiei și ospitalității.
În următorii ani, am ocupat poziții de conducere în grupul hotelier Voilà, care ajunsese la 10 hoteluri. Și am avut onoarea de a fi Director General al Hotelului Lido București, operat de grupul Phoenicia. Am contribuit, în 2018, la relansarea acestei proprietăți iconice și la poziționarea sa pe piață.
Toate aceste experiențe m-au ajutat să îmi construiesc viziunea asupra ospitalității și, mai mult de atât, să visez că, într-o bună zi, aș putea să curatoriez ceea ce consider eu că sunt elementele succesului, într-un business care să îmi aparțină. Astfel, împreună cu soțul meu și ceilalți parteneri ai noștri, am pus pe foaie ideea unui proiect de restaurant italienesc și ne-am pus fiecare pe căutat furnizori, colaboratori și pe trasat direcții.
Ospitalitatea este caldă, fină, subtilă. Și a dori să îți depășești limitele, a încerca să faci totul perfect, indiferent de impedimente, poate ridica nivelul și standardele cât mai sus. Simțul estetic și dorința de perfecționare ale unei femei, pot aduce doar plus valoare acestui domeniu.
Când ți-a încolțit prima oară în minte ideea de a deschide un restaurant?
În momentul în care am identificat faptul că deși există un public gurmand și rafinat, în București, locații premium din care poți alege, nu erau foarte multe. Cel puțin, nu la nivelul la care mi-l imaginam eu. Am visat mereu un loc în care atât cei mici, cât și cei mari, să aibă parte de o experiență completă. Și acest lucru am încercat să îl pot identifica și dezvolta în conceptul Sciccheria.
Ați început să căutați spațiul potrivit în plină pandemie, când mulți s-ar fi ferit de a face investiții în acest segment. De unde curajul ăsta? Cum ați decis să mergeți înainte cu decizia de a deschide un local?
Am început căutările chiar înainte de pandemie, însă l-am identificat la scurt timp după ce perioada de restricții a luat sfârșit. Desigur, teama a existat mereu. Însă cred că încrederea atât de mare în proiect ne-a determinat să ne aventurăm pe acest drum și iată că am procedat corect.
Sciccheria: substantiv [feminin, singular] /ʃikːeria/. Chic, elegant, stilat.
Care este conceptul pe care ați mizat?
Eu consider că un restaurant premium, cu o abordare culinară elegantă, va avea întotdeauna public atât timp cât își menține standardele sus și oferă servicii și produse de calitate. Acesta a fost, de fapt, angajamentul nostru încă de la început: să nu facem compromisuri în privința ingredientelor, să investim întotdeauna în echipa noastră și în amenajare, ca să ne asigurăm că oaspeții au parte de o experiență plăcută, memorabilă.
Un element central al conceptului nostru a fost meniul creat și implementat de chef Michael Passarelli. Acesta este o mostră a gastronomiei siciliene, în care mâncarea nu este doar gustoasă, ci și sănătoasă. Spun asta fiindcă gătirea alimentelor se face prin metoda de slow cooking, astfel încât să le mențină proprietățile nutritive. Respectăm de asemenea sezonalitatea materiei prime, aducând modificări în meniul nostru de 2-3 ori pe an.
Ulterior, ne-am uitat la local și l-am gândit, alături de arhitecții de la PickTwo Studio, ca un spațiu plăcut, potrivit pentru familiile din proximitate, care aveau nevoie de o ambianță atrăgătoare, de spații de joacă supravegheate pentru copii, de locuri de parcare, de spectacole cu muzică de calitate.
Consider că am creat, încă de la început, premisele unui proiect de succes. Lucrurile evoluează frumos și pentru că atât eu, cât și ceilalți acționari, ne implicăm personal în activitate. Am creat relații interumane cu echipa noastră, dar și cu oaspeții care ne trec pragul, ceea ce contribuie la o atmosferă plăcută, cordială, familiară.
Cum ați ales locația și conceptul de amenajare?
Am ales locația din Pipera deoarece facem parte din această comunitate, noi locuind chiar aici, din anul 2017. Am simțit nevoia, noi înșine, de un astfel de local în această zona, care să ne ofere atât partea de relaxare, de muzică, în weekend, de experiență gastronomică, spațiu de joacă pentru familiile care vin însoțite de copii, locuri de parcare și nu în ultimul rând, o atenție permanentă vizavi de feedback-ul clientului.
Aveți în bucătărie un tânăr chef extrem de talentat. Cum a început colaborarea cu Michael Passarelli?
A fost un episod extrem de amuzant! Practic, chef Antonio Passarelli, care ne este și prieten vechi, ne-a invitat la munte, în locația în care el și Michael lucrau la momentul respectiv. Era vorba doar despre o întâlnire între prieteni… Am fost la masă și ne-am îndrăgostit de bucătăria lui Michael. Ceva mi-a spus atunci că el este persoana pe care mi-o imaginam ca făcând parte din echipa noastră, pe zona de food. Și cumva, am rugat Universul să mă susțină și… m-a susținut 😊. La scurt timp, Michael ne-a anunțat despre sfârșitul colaborării respective și despre disponibilitatea lui de a se alătura acestui proiect – bucurie maximă! 😊
Un element central al conceptului nostru a fost meniul creat și implementat de chef Michael Passarelli. Acesta este o mostră a gastronomiei siciliene, în care mâncarea nu este doar gustoasă, ci și sănătoasă. (…) Respectăm de asemenea sezonalitatea materiei prime, aducând modificări în meniul nostru de 2-3 ori pe an.
Care este conceptul gastronomic? Ce tip de preparate regăsim în meniu, cum alegeți rețetele și cât de des se schimbă meniul?
Meniul este unul italian, cu influențe siciliene. Materia primă este de cea mai bună calitate, iar proveniența acesteia este autentică. Respectăm sezonalitatea, astfel încât modificarea meniului are loc de 2-3 ori pe an, pentru a beneficia de prospețimea produselor folosite.
Ca si preparate regăsite în meniu putem aminti: Carpaccio-ul de creveți roșii din Mazara del Vallo; Parmigiana de vinete, gătită după rețeta tradițională siciliană; Cannolo scomposto, preparat din materie primă importată direct din Sicilia; Magnum de Foie gras, prezentat sub formă de înghețată, pe băț (încât să ne mai amintim un pic de copilărie); Spaghete carbonara, pregătite cu gălbenuș de ou, importat direct din Sicilia, etc.
Pe lângă preparatele clasice, veniți cu multe propuneri deosebite, ca acest carpaccio de crevete roșu de Mazzarra de care aminteai. Sunt oaspeții voștri deschiși către tot ce înseamnă gusturi noi?
Oh, da! Mai mult de atât, evenimentul la patru mâini, reprezentat de o cină cu stea Michelin, unde Michael împreună cu invitatul nostru din Sicilia, Giuseppe Raciti, au pregătit un meniu, în premieră, dedicat aniversării de 1 an a restaurantului, și-a epuizat biletele la câteva ore de la lansare! Iar feedback-ul a fost copleșitor. Ne-a încurajat în a gândi și alte evenimente de acest tip, pe viitor. Dar lansăm surprizele, mai târziu. 😊
Cu ce noutăți vine toamna?
Pregătim meniul de toamnă/iarnă în această perioada și, cu siguranță, nu vom neglija vestitul Ossobuco cu risotto și șofran, gătit la temperatură joasă, extrem de apreciat! Sau supa cremă de cartofi cu guanciale, precum și alte preparate demne de sezonul rece.
Ați mizat mult pe această idee de autenticitate…
Am visat un corner în care oaspetele nostru să regăsească produse autentice, de calitate, pentru acele momente când își dorește să aibe un pic de Italia la el acasă. Astfel, am organizat o zonă cu produse de băcănie, o mini gelaterie cu înghețată artizanală (produsă tot de noi, la Sicilia Gelateria Artigianale, unde materia primă folosită este importată din Italia). Iar din luna octombrie vom lansa Prima Colazione. Este un concept de Mic Dejun inspirat din rețetele clasice italiene, dar și produse dulci, expuse în vitrina noastră, din care clienții se vor putea răsfăța în fiecare dimineață.
Un nou capitol Sciccheria
Ați avut un succes fantastic! Drept dovadă, urmează să deschideți un nou restaurant. Poți să ne dezvălui mai multe despre asta?
Următoarea locație Sciccheria va fi deschisă în piața Rosetti, pe Str Tudor Arghezi, într-o clădire nouă de birouri, construită de către cei de la Strabag. Bucuria cea mai mare a fost faptul că am fost căutați de către aceștia, pentru că și-au dorit conceptul nostru. Și suntem foarte încântați, pe această cale, să putem aduce pasiunea Sciccheria și în zona centrală a Bucureștiului. Suma investita încă nu este concretizată, dar deschiderea este propusă undeva la mijlocul lunii noiembrie.
Veniți cu un concept nou, sau păstrați rețeta de succes care a făcut din Sciccheria unul din restaurantele de top din București?
Conceptul este similar, ușor modificat, pentru a practica și aspectul de noutate, și adaptat zonei centrale a Bucureștiului, mult mai efervescentă și mai dinamică. Trebuie să fim pregătiți și pentru clienții grăbiți, care doresc cu orice preț să găsească o soluție culinară rapidă, din locația noastră.
Păstrăm rețeta Sciccheria, fără doar și poate! Includem preparate care să asigure și prânzul angajatului care are puțin timp la dispoziție pentru a servi masa, însă dorește să mănânce autentic italian. Așadar, începând de la mic dejun până la prânz, inclusiv, cei ce ne trec pragul, vor avea parte de o selecție generoasă de produse delicioase, care să-i trimită chiar și pentru scurt timp pe tărâmul mult iubitei Italia.
Și ceva din „bucătăria internă”
Hai să vorbim puțin și despre partea de business… Ce îți trebuie ca să crești un nume așa încât să devină un brand cunoscut? Pe ce trebuie să mizezi?
Așa cum aminteam mai sus, un restaurant premium, cu o abordare culinară elegantă, va avea întotdeauna public, atât timp cât își menține standardele sus și oferă servicii și produse de calitate. Consecvența, atenția la detalii, implicarea constantă sunt aspecte pe care trebuie mizat, în permanență. Odată ce identifici rețeta de succes, trebuie să ai capacitatea de a o menține, indiferent de provocările întâmpinate.
Cât de greu este să păstrezi acest standard înalt?
Să spunem că nu este tocmai ușor… Deoarece, așa cum știm, horeca este un domeniu imprevizibil. Resursa umană de calitate este tot mai rară, iar cea în care investim energie, timp și cunoștințe pentru a o forma, de multe ori este nestatornică. Furnizorii de marfă sunt adesea puși în situația de a ridica prețurile, chiar și de câteva ori pe an, sau de a nu-și păstra consecvența livrării materiei prime, etc. Provocările sunt multiple, iar efortul de a păstra standardele înalte, sunt, de multe ori, resimțite.
Ce planuri aveți pe mai departe? V-ați gândit să vă extindeți și în alte orașe din țară sau din afară?
Ne dorim să scalăm business-ul. Locația din centru este prima pe care am avut-o în vizor. Actualmente, suntem în discuții de extindere, atât în plan național, cât și internațional.