Romania incepe sa danseze pe scena festivalurilor culinare asa cum o fac tarile in care aceste evenimente au devenit deja o traditie. In centrul atentiei sta Bucurestiul, oras care are deja cateva mari festivaluri culinare confirmate, dar si altele in curs de stabilire si definitivare. Aceasta efervescenta culinara e clar ca ar putea avea urmari in toate planurile:
– publicul ar putea deveni mai deschis la idee, mai curios cu privire la ce inseamna mancarea servita in astfel de cadre organizate, dar si mai intelegator cu localurile care trebuie sa se descurce in alte conditii decat cele de “acasa”.
– restaurantele ar putea invata lucruri noi, sa invete sa iasa din bucataria care le ofera un minim de confort si sa invete sa se adapteze unui curent la moda.
Despre trendul festivalurilor culinare din Bucuresti incepem si noi o serie de discutii cu organizatorii acestor evenimente. Primul la microfon este Florin Itu, o prezenta activa in domeniu, un blogger culinar, dar si un om cu experienta intr-ale organizarii unui festival. Anul acesta, Florin, alaturi de partenerul sau, Robert Noana, organizeaza Bucharest Gourmet Festival si Bucharest Street Food Festival. Despre acestea, trenduri si predictii din sfera culinare aflam mai multe din interviul de mai jos.
O celebrare a culturii gastronomice
Restograf: Care e primul food festival care ti-a atras atentia, de oriunde in lumea asta, primul festival culinar la care ai participat? Cum era atmosfera, ce tip de mancare si de bautura ai gasit acolo, ce ti-a atras atentia in mod deosebit?
Florin Itu: Primul food festival la care am participat absolut intamplator a fost un festival organizat in Borough Market in Londra, acum vreo 15 ani. Imi planuisem de mult sa trec prin aceasta piata de food minunata si, spre norocul meu, atunci cand s-a intamplat, am dat peste o sarbatoare locala, erau mult mai multe tarabe si standuri decat de obicei, animatie si diverse activitati, prezentari, degustari, un eveniment impresionant pentru mine la vremea aceea.
De aici am ramas in minte cu sandwich-ul cu pulled duck (pe care il trec pe to do list de fiecare data cand trec prin Londra), cu cocktailul Pimm’s si cu stridiile proaspete de vreo 15-20 de tipuri, servite direct din lada cu gheata in care le-au pus pescarii cu cateva ore inainte.
Pe langa acest eveniment, cea mai impresionanta experienta culinara am trait-o in Asia, cand am ajuns pentru prima oara intr-un hawker center din Singapore, pe urmele lui Anthony Bourdain. Practic, Singapore traieste intr-un festival culinar perpetuu, cultura lor se invarte la propriu in jurul mancarii chiar daca, paradoxal, nu prea gateste nimeni acasa, ci toata lumea mananca in oras, in aceste hawker centers, niste food courts impresionante, in care gasesti zeci sau chiar sute de standuri care servesc cea mai variata gama de mancaruri asiatice pe care ti-o poti imagina. Impresia despre aceste temple ale mancarii a fost atat de puternica incat pana si Anthony Bourdain, om umblat prin lume, si-a propus ca scop in viata sa aduca aceasta experienta si la New York, unde pregateste deja un proiect de food court de inspiratie asiatica, un mega-street food center in care se vor investi peste 60 de milioane de dolari.
Restograf: Care sunt lucrurile pe care le-ai observat in scena culinara din alte tari care te-au impresionat si pe care ti-ai propus sa le aduci si in Bucuresti prin realizarea Bucharest Gourmet Festival si Street Food Festival?
Florin Itu: In primul rand m-a impresionat ca alte tari aveau o scena culinara, spre deosebire de noi, care inca ne mai luptam cu shaworma cu de toate (dar mai ales cu cartofi), cu ceafa la gratar si cu portiile cat mai mari ca singur criteriu de clasificat restaurantele. 🙂
Prin realizarea Bucharest Gourmet Festival si Bucharest Street Food Festival ne-am propus sa cream o experienta unica, sa oferim oamenilor pasionati de universul gastronomic sansa sa descopere cat mai multe lucruri interesante, de la street food la fine dining, de la bucataria romaneasca reinterpretata la cea internationala, de la bbq la deserturi, de la vinuri alese la beri speciale, cafele gourmet, cocktailuri deosebite si multe, multe altele.
Practic, prin aceste doua evenimente ne propunem o celebrare a culturii gastronomice cu toate aspectele ei.
inspiratie de aici
Restograf: Anul acesta Romania numara multe festivaluri culinare: si in Bucuresti si in alte orase. De ce crezi ca abia acum se intampla asta, de ce nu am avut un calendar al evenimentelor culinare la fel de plin pana acum?
Florin Itu: In acest moment pe scena evenimentelor culinare se intampla exact ceea ce s-a intamplat pe scena evenimenteor muzicale in 2006-2007, cand dupa concertele Depeche Mode si Shakira, piata concertelor practic a explodat, ca sa se ajunga in prezent, dupa 10 ani, la un nivel comparabil cu cel din Europa Centrala, cu cateva festivaluri mari si foarte mari, cu concerte ale artistilor de pe A list si cu o scena de club destul de efervescenta.
Suntem intr-un moment foarte interesant si motivant, moment in care s-a atins o masa critica de interes in acest domeniu atat la nivelul consumatorilor (care au acumulat deja suficienta experienta din strainatate, de la showurile TV etc) cat si la nivelul sponsorilor (care au realizat ca aceasta nisa prezinta un potential foarte mare ce le permite sa-si transmita mesaje care altfel nu si-ar fi gasit locul in evenimentele muzicale sau sportive, principalele beneficiare ale sponsorhsip-ului de pana acum).
In acest context eu vad absolut fireasca aparitia simultana a mai multor evenimente culinare de calitate, facute de oameni pasionati, care practic pun temeliile unei noi zone de entertainment, entertainmentul culinar. In plus, imi permit un educated guess si o sa prezic ca Romania se va bucura de un numar din ce in ce mai mare de asemenea evenimente culinare in perioada imediat urmatoare.
Restograf: Crezi ca publicul roman e pregatit pentru astfel de food festivals sau crezi ca mai e de lucru astfel incat acesta sa fie mai deschis la idee? Unde crezi tu ca ar fi de lucru in aceasta zona, care sunt cele mai frecvente intrebari si prejudecati de care te-ai lovit in organizarea Gourmet si Street Food Festival?
Florin Itu: Cum spuneam mai sus, cred ca deja s-a atins aceasta masa critica de oameni interesati si de alte lucruri, oameni care au imbratisat imediat aceste noi concepte propuse de noi, dovada stand faptul ca la doar cateva saptamani de la lansare, paginile si eventurile Bucharest Gourmet Festival si Street Food Festival au atras mii si mii de fani si oameni interesati, care interactioneaza, genereaza content si ajuta la propagarea informatiilor si a entuziasmului.
Cel mai mult ar fi de lucru nu la nivelul publicului, si nici la cel al sponsorilor, ci mai ales la nivelul vendorilor, al businessurilor care ar trebui sa participe in acest tip de evenimente. Practic, in acest moment cererea a luat-o cu mult inaintea ofertei, exista o piata infometata (pun intended :)) de evenimente culinare de calitate si aceasta piata nu este adresata decat de cativa antreprenori care au intuit ca modelul clasic nu mai este neaparat singura cale spre succes. Deja avem un public interesat si dornic de asemenea evenimente, avem sponsori care sa le sustina, avem organizatori care sa le faca sa se intample, deci tot ce ne mai trebuie este o oferta pe masura din partea restaurantelor, care trebuie sa inteleaga ca participarea in asemenea evenimente culinare reprezinta mult mai mult decat o sansa de a genera un profit pe termen scurt, iar modul in care se pregatesc si se prezinta in fata clientilor poate sa le influenteze in mod semnnificativ perceptia in ochii consumatorilor lor, actuali sau viitori.
Din fericire insa, am reusit sa atragem langa noi un numar impresionant de asemenea antreprenori din domeniul culinar, alaturi de care speram sa oferim publicului niste evenimente absolut memorabile, pe care sa si le treaca in agenda an de an, la fel cum isi trec acum si marile festivaluri de muzica, de exemplu.
inspiratie de aici
Restograf: Tu esti foarte activ in industria culinara din Romania si cunosti, pe de-o parte, doleantele restaurantelor, dar si pe cele ale publicului. Unde crezi ca ar fi punctul de intersectie intre cei 2 participanti astfel incat sa fie multumite ambele parti, ce ar putea sa faca restaurantele, ce ar putea sa faca publicul pentru o relatie fericita?
Florin Itu: Restaurantele, ca orice business, au ca motivatie principala generarea de profit. Daca aceasta motivatie se intersecteaza si cu un antreprenor sau manager pasionat in spate, dornic sa iasa din zona de confort si sa depuna eforturi serioase pentru a livra un produs de calitate fie el in propriul restaurant sau intr-un cort de festival, atunci ne gasim intr-o situatie fericita in care acele businessuri vor putea oferi consumatorilor o experienta noua, deosebita, prin care sa ii atraga si sa ii transforme in clienti permanenti si in afara evenimentelor culinare.
Publicul, pe de alta parte, are ca motivatie principala entertainmentul, dorinta de a trai o experienta unica, de a iesi din tipare, dar in acelasi timp fara a-si parasi prea mult zona de confort. Din acest motiv este foarte important ca restaurantele sa inteleaga si sa respecte aceste asteptari (mancare buna, proaspata, la preturi rezonabile si cat mai variata posibil) iar publicul sa inteleaga si sa accepte ca un festival nu este un restaurant, ca o bucatarie temporara intr-un festival nu poate livra acelasi meniu ca una permanenta dintr-un restaurant si ca aceste evenimente sunt prilejul perfect de a incerca si lucruri noi, pe langa cele pe care le prefera de obicei.
Restograf: Bucharest Gourmet Festival e un festival culinar complex. Cum a aparut ideea organizarii acestui eveniment, cum l-ati proiectat in minte si cum se contureaza. Cum l-ai descrie pe scurt unui om care aude pentru prima oara de acest eveniment?
Florin Itu: Samanta acestei idei a fost sadita inca de acum cativa ani, cand am inceput sa ne preocupam de varierea tipurilor de mancare pe care le ofeream publicului in evenimentele muzicale in care eram implicati, si am inceput sa adaugam progresiv pe langa clasicele gratare diverse optiuni precum mancarea etnica (indiana, italiana, chinezeasca etc), mancarea vegetariana sau mancarea romaneasca traditionala bine facuta.
De atunci incoace am tot cochetat impreuna cu partenerul meu Robert Noana (care are o experienta vasta in organizarea de evenimente de prim rang, muzicale si nu numai, si cu care impartasesc aceeasi viziune despre evenimentele culinare) cu lansarea unui festival gastronomic la standardele pe care ni le-am fi dorit, dar pe care, din pacate, evenimentele existente pana atunci nu le-au atins niciodata. Acum doi ani insa am inceput sa realizam ca momentul pe care-l asteptam se apropie, iar anul trecut in vara am decis sa ne suflecam manecile si sa ne apucam de “gatit” evenimentele culinare pe care le-am visat.
Daca ar fi sa descriu cuiva pentru prima oara Bucharest Gourmet Festival, i-as spune sa-si imagineze o mare sarbatoare a gustului, cu zeci de restaurante care vor pregati meniuri speciale, de degustare, cu bauturi deosebite, cu demonstratii culinare ale celor mai renumiti chefs din Romania, cu concerte de electro-acustice si cu multe, multe alte activitati din sfera culinara sau conexe cu aceasta. Intr-un cuvant, un eveniment family friendly de neratat. 🙂
Restograf: Tot anul acesta ne pregatesti si Street Food Festival. Cum vezi tu lucrurile in materie de street food in Bucuresti, cum ti se pare ca se misca si ce lipseste din acest peisaj?
Florin Itu: Zona de street food a fost cea mai placuta surpriza a noastra, aceasta fiind si prima care s-a ocupat din momentul in care am anuntat Gourmet Festival, iar cererile de participare n-au contenit sa soseasca. Acesta a fost si motivul principal care ne-a facut sa ne decidem sa organizam un festival separat dedicat acestui fenomen ce capata o amploare din ce in ce mai mare, chiar si la noi. In acest moment avem aproape 40 de vendori care si-au manifestat dorinta de a participa la Bucharest Street Food festival si in acelasi timp avem peste 14000 de oameni care in doar cateva saptamani de la anuntul oficial si-au anuntat intentia de a participa la festivalul nostru pe pagina si eventul oficial de pe facebook, precum si un numar semnificativ de sponsori care ne-au contactat imediat ce au aflat de acest eveniment.
Toate acestea inseamna ca deja putem vorbi de o scena street food in Romania, scena care spre deosebire de restaurantele clasice, care sunt usor intepenite in modelul de business traditional, este in plina efervescenta, captand atentia si interesul mai ales a tinerilor conectati la trendurile de afara si interesati de aceleasi experiente acum, nu peste 10 ani.
Cel mai important lucru care lipseste in acest moment si care intarzie oarecum un boom spectaculos al scenei street food in Romania este cadrul legislativ care sa reglementeze acest tip de activitate tinand cont de specificul ei, nu prin incercarea de a o incadra in tiparele restaurantelor clasice. Primul oras (sau, de ce nu, sector) in care administratia publica va realiza potentialul urias al acestui fenomen in viata economica, sociala si culturala a orasului va avea enorm de castigat.
Restograf: Daca ti-ai crea un food truck traditional romanesc, ce preparate n-ar lipsi din meniu?
Florin Itu: Eu am un vis provenit oarecum dintr-o frustrare, si anume din frustrarea ca bucataria romaneasca se bazeaza in principal pe cantitate si nu pe calitate si varietate. Daca duci un strain la un restaurant romanesc, n-ai nicio sansa sa-l treci de aperitive si de ciorba, acestea fiind servite in cantitati impresionante, care nu mai lasa loc de explorari nici macar in ceea ce priveste felurile principale, ca sa nu mai vorbim de desert.
In acest context eu as face un food truck romanesc care ar oferi un tasting menu, un fel de tapas bar cu produse traditionale care sa ofere un best of Romanian cuisine, cateva aperitive reci care sa se serveasca la cornet, in cubulete mici (slaninuta, jumari, sorici etc), 1-2 supe sau ciorbe la portii mici (de marimea unor pahare medii de cafea), cateva tartine cu paine de casa si spreaduri ca zacusca, fasole batuta sau untura cu boia si ceapa rosie si, in rest, doar cateva feluri care sa poata fi servite pe frigarui (mini-sarmale, pastrama cu mamaliguta sau papanasi pe bat? De ce nu? :)).
Restograf: E prietenoasa legislatia romaneasca pentru cei care vor sa isi deschida un business in street food? Daca nu, care sunt cele mai mari impedimente birocratice cu care trebuie sa se lupte viitorii antreprenori?
Florin Itu: Cum spuneam mai sus, cred ca aceasta este cea mai mare problema cu care se confrunta scena street food din Romania la momentul actual, deoarece legislatia este inca orientata catre forme invechite de comert alimentar si nu tine pasul cu transformarile foarte dinamice din acest domeniu. Ca sa va faceti o idee, in acest moment, zona de street food este tratata la gramada cu pietele agro-alimentare volante, iar autorizatiile de comert stradal pe domeniul public sunt aproape imposibil de obtinut, comerciantii fiind nevoiti sa isi gaseasca tot felul de solutii pe domeniul privat, care de multe ori reprezinta un compromis (locatii improprii, inghesuite etc) sau un cost suplimentar (chirii).
Marile orase ale lumii au ghiduri clare la primarie in care li se explica viitorilor antreprenori ce trebuie sa faca pentru a-si deschide un business de street food, de la lista autorizatiilor si avizelor necesare, pana la detalierea taxelor, impozitelor precum si a zonelor unde se poate realiza acest tip de activitate, programul pe ore, toate restrictiile, si asa mai departe.
Sper sa ajungem si noi la acest nivel, si impreuna cu ceilalti organizatori de evenimente culinare, sa putem sprijini proactiv aceasta comunitate, deoarece cultura culinara face parte din sufletul oricarui oras, iar aceasta nu se exprima nicaieri mai bine decat in strada.
inspiratie de aici
Restograf: Proiectii, ganduri si planuri pentru anul acesta si urmatorii: cum planuiesti sa revolutionezi scena festivalurilor culinare din Romania, ce mai pregatesti pe langa Gourmet si Street Food?
Florin Itu: Principalul nostru obiectiv in acest moment este sa ne asiguram ca Bucharest Gourmet Festival si Bucharest Street Food Festival se vor ridica la inaltimea asteptarilor noastre, ale publicului, ale sponsorilor si ale vendorilor implicati, pentru a stabili un standard de calitate de referinta in acest domeniu si pentru a pune aceste doua evenimente pe harta permanenta de entertainment a Bucurestiului.
In paralel lucram si la o serie de alte proiecte noi si foarte interesante si am fost contactati deja de o serie de potentiali parteneri din tara, dar si din strainatate, parteneri impreuna cu care ne propunem sa realizam multe lucruri frumoase in viitorul apropiat.
Pana atunci, va asteptam la Bucharest Gourmet Festival intre 3 si 5 iunie si la Bucharest Street Food Festival, intre 9 si 11 septembrie.
Detalii despre: