Fie că deschizi o primă locație sau ai decis că este momentul ca restaurantul tău să treacă printr-un proces de rebranduire, este important să-ți creezi o imagine de succes. Iar pentru asta, trebuie să știi care sunt elementele cheie pentru a deveni cu adevărat un brand. Așa că, fiind un alt restaurant în această galaxie impresionantă a ospitalității, cum faci să te diferențiezi de toți ceilalți? Răspunsul constă în construirea unei identități puternice de brand și marketing deștept. Iar lucrurile nu sunt chiar atât de simple pe cât ai putea crede și presupune mult mai mult decât a găsi un nume care „prinde” și un logo interesant. Brandul restaurantului rezonează cu clienții, loializându-i, așa încât să-și dorească să retrăiască experiența pe care tu le-o oferi.
Dar înainte de a intra în detalii desprecum cum anume să-ți construiești o imagine de succes și să faci din restaurantul tău un brand, hai să stabilim exact ce înseamnă, de fapt, brandingul unui restaurant, de ce ai nevoie de o strategie și care sunt elementele care îți aduc popularitate.
Ce înseamnă să devii un brand?
A-ți crea o imagine puternică în rândul clienților presupune, de fapt, ca restaurantul tău să devină în ochii acestora un nume și o prezență unică, pentru a te diferenția de competiție. Această identitate unică nu doar că te va deosebi de ceilalți, dar te va face remarcat, te va scoate în evidență, ceea ce se va reflecta în încrederea pe care clienții o au în brandul și imaginea restaurantului, ajutându-te să-ți formezi o clientelă fidelă.
Sunt mai multe strategii la care poți recurge, dar cele mai importante aspecte sunt cele legate de logo, amenajarea localului, numele restaurantului, specialitatea acestuia, reclame și prezență în social media.
De ce ai nevoie de o strategie de imagine?
Ce te face pe tine unic, ca persoană? Poate ochii, sau înălțimea, șarmul personal ori felul în care te îmbraci și te comporți. În mod similar, orice restaurant are nevoie de o personalitate care să-l definească, iar construirea unei imagini de brand este modalitatea prin care poți obține acest lucru. De ce?
Câștigi un plus de valoare. Atunci când reușești să-ți construiești o imagine de success, devii un nume demn de luat în seaman. Asta înseamnă că oamenii nu te mai văd doar ca pe un alt local în care merg să ia masa, ci știu că au ajuns în locul potrivit – acolo unde le sunt satisfăcute exigențele culinare și unde au parte de o experiență deosebită.
Îți creezi identitatea de brand. Ceea ce presupune și o anumită coerență în mesajele pe care le trimiți clienților prin campaniile de marketing și prin intermediul celorlalte canale.
Obții mai multă credibilitate. Dacă ai în plan ca la un moment dat să te extinzi, vei putea intra mult mai ușor pe o piață nouă în momentul în care ai devenit un nume sau ai o reputație în fața clienților.
Care sunt elementele cheie?
Imaginea restaurantului tău nu se construiește peste noapte. Și nici nu are o singură componentă. În schimb, reflectă efortul depus de-a lungul anilor pentru a forma o anumită percepție în rândul clienților, cu ajutorul a mai multor elemente.
Numele & logo-ul. Denumirea pe care o alegi și modul în care o reprezinți grafic ar trebui să fie în concordanță cu filozofia de brand și să creeze o identitate vizuală. Imaginează-ți un lanț de pizzerii denumit „Pizzerie tradițională italiană”. E un nume atât de generic, un clișeu! Lungimea numelui, ușurința în pronunție și caracterele de literă folosite toate acestea influențează percepția și definesc restaurantul ca fiind casual, formal, modern sau tradițional. Alege un nume scurt, concis, unic și, cel mai important, ușor de ținut minte.
Sloganul transmite, pe scurt, promisiunea pe care o faci clienților. Setează, de asemenea, standardul la care vrei ca oamenii să-ți perceapă brandul și ce așteptări să aibă.
Amenajarea. Fiecare lucru pe care clienții îl văd în restaurant îi reflectă imaginea – de la veselă, pahare, la calitatea mobilierului și finisaje, și până la iluminat și decorațiuni – toate trebuie să fie în concordanță cu prețurile din meniu și brandingul stablit.
Si pentru că vorbeam de meniu, formatul, listarea ingredientelor, prețurile – toate aceste elemente trebuie să fie în armonie și cât se poate de clare.
Uniforma personalului. Angajații sunt imaginea brandului, iar ceea ce poartă reflectă personalitatea restaurantului. Costumele și ținuta personalului nu sunt doar oglinda localului, ci piese cheie de care să ții cont.
Ce pași trebuie să faci?
Acum că am stabilit ce este și de ce ai nevoie de o imagine de brand, hai să vedem cum îți atingi obiectivul.
- Definește-ți brandul. Cu alte cuvinte, cine ești, ce faci și de ce o faci. Aceasta este fundația pe care îți vei construi strategia de imagine. Stabilește ce priorități ai, ce ți-ai dori să oferi clienților, ce tip de mâncare, ambient și care este natura serviciilor. Apoi hotărăște cum ai vrea să te poziționezi în piață. Vrei să fii perceput ca un restaurant de familie care oferă mâncare de calitate la prețuri accesibile, ca un local modern în care se întâlnesc tinerii profesioniști, sau ca un restaurant de lux?
- Poziționează-te corect. Și aici ne referim la modul în care vrei să fii perceput de clienți, la a defini acel aspect care îți aduce un plus de valoare incomparabil. Fă o analiză riguroasă a competiției – inclusiv a site-urilor, SEO, identitate de brand și publicitate. Aflând cum te poți diferenția de ceilalți, te va ajuta să dezvolți o strategie de marketing și de branding, așa încât să ajungi mai ușor la clienți.
- Fii consecvent. Lipsa de coerență în imagine poate aduce mari deservicii restaurantului și e posibil ca unii clienți să nu îți mai calce pragul a doua oară. Ar trebui ca viziunea pe care o ai să se reflecte în fiecare aspect – de la logo-ul de pe ușă, până la personal, de la muzică la decor, de la meniu la servire. Și chiar mai departe, la site-ul restaurantului, modul în care comunici pe rețelele sociale și îți faci reclamă.
- Spune o poveste. Una bună! Povestea lui Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, născut la o mica fermă din sudul Suediei, care a început la vârsta de 5 ani prin a vinde chibrituri și a reușit să dezvolte una dintre cele mai de succes companii din lume, încă îi fascinează pe oameni. Povestea pe care o construiești în jurul brandului tău, îi dă viață și naște o conexiune emoțională cu oaspeții restaurantului tău. Așa că dacă ai o „istorie”, folosește-o!
- Găsește-ți vocea. Testul suprem pe care îl ai de dat este de a reuși să ajungi cu adevărat la clienții tăi, să-i atragi și să-i fidelizezi. Din acest punct de vedere, internetul deschide ușa către o mulțime de oportunități. Website-ul restaurantului este oglinda brandului tău – aici poți afișa fotografii, conținut relevant, meniul și alte informații utile. Îți poți spune povestea sau chiar include testimoniale de-ale clienților. Similar, canalele de social media te ajută să intri în contact cu publicul țintă pe platforme unde ei sunt deja, având ocazia de a-ți etala atuurile și de a te promova zilnic. Iar odată ce ai acumulat o bază de clienți fideli, aceștia se pot transforma în ambasadori ai brandului tău.