Cu siguranță ai auzit de diverse localuri care s-au închis. De ce? Ce n-a mers? Și ce e de făcut să n-ajungi în aceeași situație?
Afacerile în lumea restaurantelor nu sunt deloc treabă ușoară. Și poate ai auzit și tu zicala aceea cum că majoritatea restaurantelor noi nu supraviețuiesc primului an. Un sâmbure de adevăr există, ce-i drept – spre exemplu, în Statele Unite s-a făcut un studiu la Universitatea din Ohio care arată că aproximativ 60% din localuri se închid după primul an de la înființare, și 80% se închid după primii cinci. Deși o astfel de statistică te poate speria, nu uita însă de multele restaurante de succes, care rezistă pe piață de mulți ani. Iar dacă ar fi să aruncăm o privire mai atentă, probabil am observa că majoritatea celor care dau faliment au făcut același tip de greșeli. Dacă poți evita următoarele capcane, restaurantul tău s-ar putea număra printre cele care se bucură de un real succes.
6 motive pentru care restaurantele eșuează
Știm că un procent mare de restaurante se închid în primii ani de activitate. Hai să discutăm despre câteva din motivele pentru care acest lucru se întâmplă, așa încât să știi cum poți evita aceleași greșeli.
Proprietar fără experiență
Mulți dintre noii proprietari de restaurant au visat ani întregi să-și deschidă un local, fără să fi avut până atunci o carieră în domeniu. Privită din afară, industria ospitalității poate părea extrem de simplă, fără prea multe ascunzișuri, dar este o mașinărie complexă, cu multe rotițe care pun angrenajul în mișcare. Lipsa de înțelegere a industriei din partea proprietarului este unul din principalii factori de risc pentru succesul unui restaurant. Nu înseamnă că este imposibil, dar e important să înțelegi cât mai bine afacerea înainte de a te apuca de asta. Sau, intră în parteneriat cu cineva care a lucrat în domeniu și care îți poate explica dedesubturile afacerii, așa încât să ai succes.
Locație proastă
O locație bună este esențială pentru reușita unui restaurant, mai ales pentru unul dintr-o zonă urbană. Multe restaurante noi își închid porțile deoarece proprietarul a ales o locație într-o zonă prea puțin traversată de oameni, sau care nu oferă suficientă vizibilitate, ori în care nu găsesc locuri de parcare în apropiere. Partea de clientelă directă, care ajunge în restaurant direct de pe stradă, îți aduce mare parte din venit, așa că asigură-te că găsești o locație pe lângă care trec mulți oameni zilnic. Reține că taxele pe proprietate sau chiria constituie o parte signifiantă din bugetul tău operațional și ar trebui să-ți iei în calcul din start costurile pe care o locație bună le implică.
Contabilitate proastă
Din cauza complexității afacerii, nu ar trebui subestimată importanța contabilității și complicațiile care pot apărea la acest nivel. Spre deosebire de alte afaceri, proprietarii de restaurante trebuie să țină evidența la costurile alimentelor, bacșiș (nu uita că Ministerul Finanțelor face demersuri pentru a reglementa bacșișul), promoții, pierderi (la băuturi, bunuri), erori la comenzi și așa mai departe. Toate aceste mici detalii înseamnă că poți începe să ai pierderi de bani acolo unde nici nu gândeai.
Dacă nu vei avea o contabilitate foarte clară și nu vei gestiona cum trebuie cash flow-ul, e posibil să vezi cum veniturile scad, fără să știi exact de ce se întâmplă asta. Așadar, angajează un contabil bun, cu experiență (de preferat chiar în domeniu), care să țină seama la fiecare bănuț.
Costuri suplimentare mari
Când se pregătesc să deschidă un restaurant nou, mulți proprietari sunt compleșiți de cheltuielile pe care le au de făcut și care depășesc, deseori, bugetul. Și asta până ca măcar să deschidă, efectiv, localul. Nu e ceva ieșit din comun ca deschiderea unui restaurant să coste mai mult decât era prevăzut inițial, indiferent dacă asta se întâmplă din cauza cheltuielilor neprevăzute sau întârzierilor de construcție sau amenajare, așa că reține acest aspect atunci când îți faci bugetul inițial.
Asigură-te că ai un fond de rezervă pentru situații neprevăzute și caută modalități prin care poți economisi. Spre exemplu, nu face greșeala de a te gândi că trebuie să cumperi toate echipamentele de noi. Poți economisi bani dacă găsești unele recondiționate sau foarte puțin uzate.
Marketing insuficient
În ziua de azi, clienții au la îndemână atât de multe variante, încât este esențial pentru un restaurant nou să se evidențieze în mulțime. O campanie puternică de marketing este esențială pentru succesul unui local nou. Nu face greșeala de a aloca un buget prea mic sau a te baza doar pe „gura lumii” pentru a te face cunoscut. Investește într-o echipă de marketing sau o companie de PR care are experiență în a lucra cu restaurante și profită de oportunitățile locale de a te promova. Spre exemplu, participă la un festival gastronomic local pentru a te face cunoscut. O campanie eficientă de marketing, care include atât media tradițională cât și new media poate fi un factor decisiv pentru a-ți tranforma restaurantul în noul loc cool din oraș.
Servicii proaste
Secretul unui restaurant de succes constă, mai ales, în clienții fideli care atrag, la rândul lor, noi clienți. Serviciile excelente oferite oaspeților sunt esențiale pentru a-ți forma acest tip de clientelă fidelă. Așadar, stabilește niște politici clare și reguli de conduită încă de la început și asigură-te că echipa ta de management le pune în aplicare. Nu te da înapoi de la a te ocupa personal de plângerile clienților, mai ales că mulți oameni se simt respectați, validați și satisfăcuți când au ocazia să stea de vorbă cu proprietarul restaurantului. Aceasta este una din situațiile în care oferirea unei mase gratuită sau a unui voucher cadou îți poate aduce mai mulți bani pe termen lung decât te costă pe moment.
Afacerile în lumea restaurantelor sunt complexe și provocatoare, dar aduc și multe satisfacții. Cu o pregătire corespunzătoare și o echipă cu experiență pe care să te bazezi, nu sunt motive pentru care localul tău să nu aibă succes!