Dacă ești la început de drum în deschiderea unui restaurant, primul lucru pe care ar trebui să-l faci este să pui la punct un business plan. Aceasta va fi „harta” după care te vei ghida în creșterea afacerii tale.
Indiferent de cât de mult ai stat și te-ai gândit la fiecare aspect pe care-l implică deschiderea restaurantului tău și indiferent de cât de mulți prieteni te-au asigurat că totul sună foarte bine, tot trebuie să faci un plan de afaceri. Asta va dovedi viabilitatea conceptului tău în ochii potențialilor investitori. Și va răspunde la întrebarea „De ce ar trebui acest restaurant să apară pe piață?”.
Scopul unui plan de afaceri este de a demonstra că ți-ai făcut temele. Trebuie să le demonstrezi celor care ar putea investi în restaurantul tău că ai, într-adevăr, un plan pe termen lung, că știi despre ce vorbești, că ești profi și tratezi lucrurile la modul cel mai serios. Chiar dacă nu este un proces facil și poate fi consumator de timp, este important să-l faci!
Ce să includă planul de afaceri pentru un restaurant
Business plan-ul poate varia de la caz la caz, în funcție de tipul de restaurant și de locație. Însă indiferent de situație, un bun plan de afaceri pentru un restaurant trebuie să includă câteva componente cheie. În funcție de persoana căreia i-l prezinți, poți schimba ordinea secțiunilor, în funcție de priorități.
Dacă ești novice în acest domeniu, cel mai bine ar fi să citești diferite planuri de afaceri de la diverse restaurante sau companii de retail. Astfel vei descoperi mai multe despre tipurile de layout existente, despre stilul de a-l scrie și despre cum este prezentat conceptul. Scoate în față acele secțiuni care crezi că sunt cele mai atractive pentru cineva care nu te cunoaște și nu știe nimic despre afacerea ta.
1. Logo
Poate nu pare un detaliu important, dar este. Așa că, indiferent în ce este „împachetat” planul tău de afaceri, asigură-te că ai pus logo-ul restaurantului (chiar dacă nu este definitivat), data și numele tău.
2. Sumar executiv
Este un rezumat, o privire de ansamblu, prin care trebuie să răspunzi la o întrebare importantă: care este segmentul de piață ales și care va fi rolul tău în această nișă. Practic, care este conceptul de la care pleci. De la fast-casual, sports bar, fine dining sau restaurant tradițional românesc, pe piață există tot felul de localuri. Arată-le potențialilor investitori cum plănuiești să te integrezi în segmentul ales și evidențiază clar numele restaurantului tău și locația aleasă.
De asemenea, trebuie să fie clar și rolul pe care tu îl vei juca în afacere. Un restaurant presupune mai multe tipuri de operațiuni –meniul trebuie construit, mâncarea trebuie gătită, trebuie ținută evidența contabilă, clienții trebuie serviți și marketingul trebuie să aducă mai mulți clienți. O singură persoană nu poate face toate aceste lucruri, așa că menționează-i în planul de afaceri pe cei care-ți vor fi parteneri. Dacă nu ai stabilit încă persoanele cu care vei colabora, spune măcar ce poziții vor ocupa acestea. Spre exemplu, dacă ești un chef experimentat, care vrea să-și deschidă un restaurant de fine dining, atunci spune clar că rolul tău va fi să te ocupi de bucătărie și că vei angaja profesioniști care să ocupe celelalte poziții cheie.
Alte elemente care pot fi incluse într-un rezumat pentru planul de afaceri pentru un restaurant sunt potențialele costuri și ROI-ul pe care te aștepți să-l ai.
3. Descrierea companiei
Aceasta este partea din planul de afaceri în care îți prezinți în detaliu compania: numele restaurantului, locația, contacte și orice altă informație importantă. De asemenea, include detalii despre proprietar și experiența acestuia. Descrierea companiei ar trebui să evidențieze statutul legal al restaurantului, structura de business, patronajul și echipa de management.
Precum și obiectivele pe termen lung și scurt. Nu strică să incluzi și o scurtă analiză de piață din care să reiasă că ai o bună înțelegere asupra trendurilor din industria locală a ospitalității și motivele pentru care consideri că afacerea va avea succes.
4. Analiza de piață
De obicei, acest capitol din planul de afaceri este împărțit pe trei categorii:
- Industrie. Care este targetul tău? Cărui segment demografic se adresează localul tău? Vizezi familiile cu copii? La prânz te aștepți să vină corporatiști care vor să ia masa? Te adresezi oamenilor cu un anumit venit? Această secțiune are rolul de a explica investitorilor care este grupul țintă de oaspeți pe care îl vizezi și de ce consideri că ei vor alege restaurantul tău în defavoarea competiției. Chiar dacă ai atins deja acest subiect în sumarul executiv, acum este momentul în care va trebui să intri în mai multe detalii.
- Competiție. Este ușor să presupui că toată lumea va dori să-ți viziteze restaurantul. Tocmai de aceea este important să analizezi competiția, ca să știi dacă e chiar așa cum crezi tu. Ce restaurante și-au format deja o clientelă în zonă? Notează prețurile pe care aceștia le practică, orele de program, meniul și designul de interior ales. Apoi explică investitorilor prin ce anume te vei diferenția față de ei și de ce clienții ar opta să vină la tine. Arată-le că înțelegi, în detaliu, ce fac restul localurilor din zonă și ce ai de făcut pentru a-ți forma și tu o clientelă.
- Marketing. Investitorii vor dori să știe cum ai de gând să abordezi marketingul. Prin ce metode îți vei promova localul? Prin ce se vor deosebi campaniile tale de ale celorlalți? Ce tip de oferte le vei propune oaspeților? Și, poate cel mai important, cine se va ocupa de asta? Asigură-te că menționezi toate aceste detalii și arată-le că ai un plan în acest sens. Te ajutăm și noi cu câteva idei de marketing și care pot fi incluse cu succes în planul de afaceri pentru un restaurant.
5. Meniu
Meniul este cel mai important element atunci când deschizi un restaurant. Așa că ar trebui să fie mai mult decât o simplă înșiruire de preparate. Încorporează logo-ul și dă un exemplu de design pe care ai vrea să-l folosești. De asemenea, ar trebui să includă prețurile pe care ai vrea să le practici, stabilite în funcție de o analiză detaliată a costurilor.
Astfel, investitorii vor avea o viziune de ansamblu asupra prețurilor vizate de tine și vor putea face anumite estimări inițiale și proiecții financiare. Le demonstrezi că vii cu temele făcute și că ai motive reale de a fi încrezător când spui că poți practica prețurile respective și că poți funcționa cu bugetul stabilit.
6. Servire
Este o secțiune importantă în cazul restaurantelor de fine-dining sau al celor care implică un stil unic de servire. Sau în cazul în care consideri că servirea din restaurantul tău va juca un rol determinant în succesul afacerii. Astfel, le poți explica investitorilor care ar urma să fie experiența oaspeților care vin să ia masa în local. Spre exemplu, vei avea un sommelier? Servirea va fi teatrală, cu mai mulți ospătari care așează simultan farfuriile în fața oaspeților? Dacă nu oferi nimic ieșit din comun la acest capitol, este suficient să menționezi câte ceva la capitolul despre concept.
7. Detalii operaționale
Scrie o scurtă descriere despre tine și echipa pe care ți-ai format-o până în acel moment. Scopul este de a demonstra că experiența pe care ai acumulat-o de-a lungul timpului este un factor important pentru succcesul restaurantului. Tot aici, explică ierarhia de management. Spre exemplu, vei avea un manager pe fiecare zonă din restaurant (bar, zonă de dining, lounge etc.)? Sau un singur manager de restaurant? Structura trebuie să fie bine pusă la punct!
Tot aici poți menționa și legăturile bune pe care le ai cu diverși furnizori, aspect care ți-ar putea oferi un avantaj.
8. Design
Aceasta este secțiunea în care îți poți expune ideile către investitori. Încorporează elemente vizuale – de exemplu, poți realiza un mood board cu imagini asemănătoare cu ce ai vrea tu să obții la final în materie de decor, cromatică, ambianță. Vrei să ai un cuptor pe lemne? Menționează asta! Vrei o bucătărie deschisă? La fel, vorbește despre acest detaliu.
Noi îți spunem care sunt cele 5 elemente definitorii pentru un design interior de succes într-un restaurant.
9. Locație
Locația restaurantului ar trebui să fie aleasă în funcție de targetul tău demografic. Chiar dacă nu ai stabilit încă locul în care urmează să deschizi locația, ar trebui în schimb să ai alese câteva variante.
Atunci când descri investitorilor locațiile pe care le vizezi, include cât mai multe informații despre fiecare și argumentează-ți alegerile. Menționează totul, de la suprafață, până la expunerea pe care crezi că o poți obține.
10. Prezentarea generală a pieței
Analizează condițiile micro și macro economice din zonă. La nivel macro, care sunt condițiile economice locale și regionale? Dacă restaurantele din zonă nu funcționează prea bine, spune de ce crezi că al tău ar performa. Iar dacă celorlalți le merge bine, explică cum plănuiești să faci față competiției din zonă.
La nivel micro, stabilește cine sunt competitorii tăi direcți. Stabilește cu cine vei împărți cota de piață și cum te vei diferenția.
11. Marketing și publicitate
În domeniul restaurantelor, competiția este din ce în ce mai mare. Va trebui să prezinți ce planuri de marketing ai înainte și după deschidere, pentru a le arăta investitorilor cum plănuiești să atragi oamenii la inaugurare, dar și cum vei reuși să-i păstrezi ca oaspeți.
Dacă vrei să angajezi o companie de marketing/PR, fă-i o scurtă prezentare și explică de ce i-ai ales (dacă au clienți mari îi poți menționa). Dacă nu, convinge-i cu un plan solid care va genera trafic – include aici social media, website, conexiunile pe care le ai în media.
12. Specialiști și consultanți
O listă cu toți colaboratorii externi trebuie să fie inclusă în planul de afaceri pentru un restaurant. Precum contabil, avocat, arhitecți, designeri, agenții de PR și marketing, furnizori etc. Explică ce servicii vor presta pentru tine fiecare dintre ei, motivele pentru care i-ai ales și dacă au realizări notabile.
13. Finanțe
Aceasta este partea ce mai importantă dintr-un plan de afaceri. Și tocmai de aceea ar trebui să angajezi ajutor profesionist. Adică să fii ghidat de un contabil. Astfel nu doar că vei putea pregăti estimările corecte, dar vei obține și tu o viziune realistă asupra afacerii. Important este ca persoana respectivă să aibă experiență în domeniul restaurantelor.
Înainte de face previziuni financiare realiste, contabilul va dori să știe capacitatea aproximativă a restaurantului, valoarea medie a bonului la o masă și câți oaspeți planifici să servești în fiecare zi.
Este bine să fie oarecum conservator când vine vorba de aceste estimări, căci acestea sunt cele trei puncte cheie folosite drept bază pentru a stabili dacă un concept este financiar fezabil sau nu. Iar un contabil cu experiență în domeniu va ști exact ce cifre trebuie prezentate în planul de afaceri pentru a convinge investitorii.
Descoperă și care sunt cei mai importanți metrici de performanță pentru un restaurant și cum îi poți calcula.