Uneori, aspectele din viata restaurantelor sfideaza logica. Asa este si cazul primei licitatii cu ton albastru din Japonia unde un restaurant a ajuns sa dea 118.000 de dolari pentru un ton de 200 kg. Nu e nici primul caz si cu siguranta nici ultimul, aceasta fiind traditia de 80 de ani la piata de peste Tsukiji unde proprietarii de restaurant se inghesuie de Anul Nou si se bat in Yeni pentru prada cea mai frumoasa. Evident, prima captura merge la cel care da cea mai generoasa oferta.
Aceasta licitatie a devenit o traditie pentru cultura restaurantelor din Japonia, un ritual care poate foarte usor sa ofere un motiv de mandrie celui care pleaca acasa cu prima captura a anului. Asa cum e cazul lui Kiyoshi Kimura, proprietarul lantului de restaurante de sushi Zanmai.
Recordul de pana acum este de 1,3 milioane de dolari, suma platita tot de sushi boss Kimura in 2013 pentru un ton de 222 kg.
Problema e, pe langa absurdul sumelor menite sa atraga apoi clienti in restaurantul castigator (veniti, noi avem prima prada a anului), ca tonul albastru este o specie amenintata cu extinctia. Asta, desigur, din cauza pescuitului excesiv. Asta pentru ca japonezilor le place tonul albastru, ei consumand 80% din intreaga cantitate de astfel de peste mancat la nivel international. Si asta se vede si in piata de peste Tsukiji, care a devenit un adevarat obiectiv turistic, unul atat de vizitat incat in ghidurile de calatorie li se recomanda turistilor sa nu viziteze aceasta piata in perioada 1 decembrie – 17 ianurie. Tot in ghiduri este clar specificat ca turistii nu au voie sa asiste la licitatiile pentru peste; pentru ca business-ul e business si in ultima vreme turistii curiosi au incurcat treburile in piata.
Acum sa vedem cum va continua aceasta traditie, dat fiind ca exista avertizarile asociatiilor de ocrotire a mediului, dar si pentru ca faimoasa piata se va muta.
Voi ce credeti, astfel de licitatii ar naste sume asemanatoare si in Romania? Daca da, pentru ce?