Toate restaurantele din Franta in care se servesc peste 180 de portii de mancare/zi sunt obligate de acum sa le propuna clientilor sa-si ia la pachet mancarea pe care nu au terminat-o.
Aceasta masura face parte dintr-un plan mai mare prin care se incearca reducerea risipei alimentare din Franta cu pana la 50%.
Avand in vedere ca in urma unui sondaj s-a descoperit ca peste 70% din francezi nu au luat niciodata mancarea la pachet, se poate spune ca efectul acestor “doggy bags” se va face simtit intr-o oarecare masura.
In acelasi timp, serviciul de catering este responsabil pentru 14% din risipa alimentara din Franta, pentru ca francezilor li se pare umilitor sa-ti cari resturile de mancare acasa, chiar daca, de exemplu, in Anglia sau State este o practica uzuala si cat se poate de normala.
Bineinteles, legea este una controversata, deoarece multi proprietari de restaurante din Franta sunt de parere ca masura este inutila si ca pune restaurantele la o cheltuiala in plus (pentru ambalajele in care e luata mancarea la pachet).
In schimb, acestia spun ca ar fi fost mai utila o lege care sa interzica restaurantelor sa gateasca cantitati industriale de mancare, care ajung sa nu se vanda si sa fie aruncate la gunoi.
Dupa cum bine stiti, in tarile anglo-saxone mancarea la pachet poarta numele de “doggy bag”. Denumirea vine de la faptul ca, la plecarea din restaurant, clientii erau intrebati daca doresc sa ia la pachet resturile, pentru catelul de acasa. Ei bine, insasi termenul de “doggy bag” e vazut de proprietarii de restaurante ca fiind umilitor, pentru ca ar insinua ca mancarea lor e buna doar pentru caini.
Din acest motiv, dar si pentru a incuraja aceasta practica, a fost inventat termenul de “le gourmet bag”. Care, trebuie sa recunoasteti, suna mult mai bine.