Continuam sa invitam la microfon organizatorii festivalurilor culinare din Romania. Dupa primul interviu cu Florin Itu (Bucharest Gourmet Festival si Bucharest Street Food Festival), pe scena l-am invitat pe Dragos Gurarosie, unul dintre personajele cheie care ne-au adus anul trecut prima editie a BurgerFest, festival culinar care revine si anul acesta.
Dragos Gurarosie e implicat de ceva vreme in sfera culinara, BurgerFest fiind insa primul festival culinar de amploare la care a pus umarul la treaba. A invatat multe de la prima editie, stie ce sa faca si ce sa nu mai faca la al doilea BurgerFest si ne-a povestit si noua cu sinceritate ce-a fost bun, ce-a fost prost si ce va fi anul acesta. Mai mult, am atins subiecte delicate si emotionale, parte din intreaga aventura BurgerFest, dar si super apetisante. Doar vorbim de burgeri gourmet, nici ca avea cum sa fie fara gust sau fara sare si piper; si sos, mult sos.
Gata cu introducerea, continuarea e mult mai importanta si va lasam s-o cititi mai jos:
Evenimentele culinare = evolutie
Restograf: Care e primul food festival care ti-a atras atentia, de oriunde in lumea asta, primul festival culinar la care ai participat? Cum era atmosfera, ce tip de mancare si de bautura ai gasit acolo, ce ti-a atras atentia in mod deosebit?
Dragos Gurarosie: Pana acum n-am participat la nici un festival culinar de pe afara. Ei bine, da! Dar am mancat mult prin strainataturi, atat pe la festivaluri muzicale cat si pe la restaurante. Cronologic, m-a impresionat mult Camden Town si piata de acolo cu toate tarabele cu mancare asiatica. Era ceva exotic, ceva ce la noi nu aveai unde vedea. Au urmat Borough Market, tot la Londra si La Boqueria din Barcelona. Mai tarziu, Istanbulul, si abia apoi am ajuns la New York. Nimic din ce gasesti in locurile acestea nu gasesti la noi. Si e pacat. Dincolo de produse, de diversitatea lor, e vorba de acea energie specifica si pe care-mi este greu s-o descriu. La noi, poate doar Oborul ar rivaliza cat de cat cu ce se intampla pe la ei, dar mai este mult de lucru.
Si mai e ceva: odata ce apuci sa mananci burgeri precum cei de la giganticul Shake Shack din New York, stii ca tre’ sa faci tot ce-ti sta in putinta sa descoperi daca exista ceva asemanator in Romania. Burgerii de la Shake Shack sunt cei mai buni pe care i-am mancat vreodata, si asta se intampla pe vremea cand SS avea un singur magazin si nu era listat la bursa. Totul era foarte simplu: cereai un burger, tocau carnea in fata ta, o puneau pe gratar, o bagau in chifla si gata, asta era burgerul. Shake Shack se lauda cu o carne 100% black angus, fara hormoni si prostii, si faptul ca iti dadeau burgerul chef, fara sosuri si legume (pe astea le primeai la cerere) care sa mascheze gustul, demonstreaza ca ei chiar erau super increzatori in marfa pe care o vindeau. Iar asta spune mult despre un local, si asta mi-as dori sa gasesc si in Romania.
Restograf: Care sunt lucrurile pe care le-ai observat in scena culinara din alte tari care te-au impresionat si pe care ti-ai propus sa le aduci si in Bucuresti prin realizarea BurgerFest?
Dragos Gurarosie: M-au impresionat deschiderea oamenilor si dorinta constanta de a invata lucruri noi si de a incerca lucruri noi. Totul vine pe un fond istoric mult mai asezat decat la noi. Poate si din cauza lipsei perioadei comuniste, adica sigur, nu poate 🙂 La noi, chiar daca avem deja 26 de ani de libertate de experimentare si de jucat cu produse, cumva am ramas tot pe loc. Da, ok, micii sunt regii oricaror gratare, dar hai sa iesim un pic din filmul asta si sa vedem ce se intampla daca schimbam un pic compozitia. Ce se intampla daca in loc de mustar punem ketchup si facem si un sos de maioneza cu sriracha. Dar daca punem si o frunza de salata? Sau in loc de oaie folosim strut? Cred ca numai asa putem evolua, iar in ceea ce priveste cultura gastronomica din Romania, de acum, pot spune ca suntem in plin pionierat. Nu stiu daca burgerii sunt acel produs care o sa-i faca pe cei care lucreaza in HoReCa sa iasa din blazarea piureului din fulgi sau din incremenita ceafa de porc, dar stiu sigur ca daca vom avea evenimente culinare, daca vom avea efervescenta in aceasta piata, atunci sigur vom avea si evolutie.
Restograf: Anul trecut a fost prima editie BurgerFest. Acum ca poti sa compari, de la o idee care a incoltit in capul unor oameni pana la realizarea si finalizarea ei, care sunt gandurile tale vizavi de ce iti imaginai legat de acest festival si ce s-a intamplat?
Dragos Gurarosie: S-a intamplat cam 70% din ceea ce ne imaginam noi c-o sa fie. Nu vreau sa dezvalui cum vedeam noi acest eveniment pentru ca poate anul acesta ne iese mai aproape de cum il avem in gand. Atunci cand faci un lucru pentru prima data, e mai greu sa-ti si iasa asa cum l-ai planuit si asta nu pentru ca n-ai experienta, ci pentru ca este o lume noua, neexplorata inca, iar oamenii nu stiu cum sa reactioneze, estimeze, nu stiu cum sa se raporteze si nici ce sa raporteze.
Mancarea inseamna placere si relaxare, prin urmare am cautat un loc in care publicul sa se poata relaxa, iar acest lucru a fost primul hop pe care a trebuit sa-l trecem. Asa am ajuns la Verde Stop, unde o sa se intample si editia din acest an, si bine am facut. Discutiile cu restaurantele le-am inceput din timp, nu mai tin minte exact cu cat timp inainte, dar tin minte entuziasmul lor atunci cand au auzit ce vrem sa facem. As putea spune chiar fericirea! Nu toti au reactionat asa, altii nici macar nu ne-au bagat in seama, iar altii ne-au refuzat scurt.
Restaurantele de pe la noi nu sunt obisnuite cu evenimentele, nu au logistica necesara si acest lucru a fost principalul motiv pentru care o parte dintre restaurante n-au participat. Sper ca pe viitor sa ia in calcul si acest aspect si sa-l includa in planurile lor de business. O surpriza, mai mult decat placuta, a fost numarul mare de oameni care ne-au calcat pragul. Coplesitor chiar! A fost bine, dar a fost si rau in acelasi timp. Pur si simplu nu ne asteptam sa avem 10.000 de vizitatori. Si nici restaurantele participante nu se asteptau la acest lucru, fapt care s-a vazut in cozile create si in timpii mari de asteptare. Multe restaurante au ramas fara marfa chiar in timpul programului. Toate aceste lucruri au creat frustrari in randul publicului. Oamenii venisera ca la fast food, ori burgerii care se vand la BurgerFest nu sunt de tip fast food. Sunt burgeri gourmet, care necesita un timp de preparare mai mare, o atentie mai mare si sunt facuti din ingrediente mai scumpe si atent selectate, dar gatiti in conditii de festival, in care n-ai acelasi setup cu cel din restaurant. Daca stam sa analizam corect, nici in restaurant, in momentul in care iti vin 40 de comenzi de burgeri in acelasi timp, nu prea ai cum sa-i livrezi pe loc… Si aici ajungem iar la experienta restaurantelor cu evenimentele si la educarea publicului. Oamenii sunt invatati cu anumite produse, servite intr-un anumit fel si este de datoria noastra, a celor care lucreaza in aceasta industrie si a celor care promoveaza aceasta industrie, sa educam si sa invetam publicul/clientii.
Cu ocazia festivalului de anul trecut am mai invatat ca publicul de eveniment gastro-cultural este diferit de publicul care merge la concerte sau la alte tipuri de evenimente. Este un public matur, in general sunt familii cu copii, este un public care apreciaza calitatea si caruia ii place sa petreaca timpul intr-un loc frumos amenjat si intr-o atmosfera relaxata. BurgerFest este un eveniment family friendly, kid friendly si pet friendly. Si mai sunt multe de spus, dar ma opresc aici pentru ca altfel am continua inca vreo doua ore 🙂
Restograf: Stiu ca BurgerFest are si o puternica latura emotionala in ceea ce priveste construirea acestui concept si festival. Ce ne poti spune despre aceasta idee nascuta in masina, pe un drum?
Dragos Gurarosie: Da…are. Ideea unui festival dedicat burgerilor ii apartine lui Adrian Rugina. Noi, cei care am mai ramas un pic pe aici, am vrea sa-i multumim pentru ca ne-a initiat in producerea unui eveniment de succes. De la el am invatat si promitem sa ducem mai departe ce a pornit si sa-l facem mandru! Adrian a fost producator al multor evenimente, concerte mari si festivaluri, iar experienta lui ne-a ajutat enorm. Cred ca a fost printre putinii care atunci cand gandea un eveniment, o facea din toate punctele de vedere, astfel incat sa fie bine pentru toata lumea, indiferent ca era vorba de artisti, public sau organizatori. Asta incercam si noi, sa “Facem sa fie bine” si anul asta!
Restograf: De ce burgeri? De ce nu un festival culinar general?
Dragos Gurarosie: Burgerii sunt altfel decat celelalte produse. In primul rand sunt iubiti de consumatori, apoi dau ocazia bucatarilor sa fie creativi, nu prea ai restrictii in modul in care trebuie sa-i mananci si ii poti asorta foarte bine si cu o bere, dar si cu un vin. E un produs versatil, complet, aproape ca e o masa in intregime.
Am ales burgerii si pentru ca reprezinta o nisa si daca vrei sa incerci marea cu degetul, nu te arunci direct in ocean. Nu stiam cum o sa prinda la public genul acesta de eveniment, asa ca a fost mai intelept sa incercam mai intai o nisa. Un festival culinar general pregatim pentru anul viitor, dar mai intai sa vedem cu iese BurgerFest-ul de anul acesta. Vrem sa facem lucrurile bine, asa ca nu ne grabim.
Restograf: Care ai simtit/ observat ca au fost cele mai mari reticente ale publicului bucurestean cu privire la BurgerFest? Dar cele mai mari asteptari/ bucurii/ cuvinte de lauda primite din partea publicului?
Dragos Gurarosie: Asa cum am zis si mai devreme, publicul bucurestean, in marea lui majoritate, nu a participat pana acum la astfel de evenimente. Reactia lui a fost de bucurie si a imbratisat ideea unui astfel de eveniment cu mult entuziasm. Si-i multumim pentru asta. Au existat si cazuri de oameni care n-au inteles ca e necesar sa platesti o intrare la un eveniment si a trebuit sa le explicam ca din acei bani noi avem de platit chiria spatiului, chiria echipamentelor pe care gatesc restaurantele, curentul electric, apa, paza, trupele care vin si canta, amenajarea spatiului etc. Alti vizitatori s-au plans de cozile lungi si de timpii mari de asteptare, iar acest lucru s-a intamplat pentru ca nici noi si nici restaurantele nu ne asteptam sa vina atata lume.
Anul acesta o sa fie mai bine. Au existat si oameni care n-au inteles de ce trebuie sa plateasca cu jetoane si le-am explicat ca restaurentele gatesc atunci, pe loc, in fata lor si c-ar fi complet gresit si lipsit de igiena ca omul care iti face un burger sa puna mana si pe bani, plus ca lucrurile se misca mult mai repede cand platesti cu jetoane. Din pacate, cam singurele manifestari mai de amploare de pana acum in zona aceasta culinara au fost festivalurile cu mici si bere, gratis, facute din bani publici, iar oamenii s-au obisnuit asa. BurgerFest nu este asa ceva. Cei mai multi s-au bucurat de faptul ca s-au putut relaxa alaturi de copii, au apreciat calitatea burgerilor si chiar s-au distrat in timpul concertelor. Anul acesta vom avea mai multe concerte, vom avea mai multe restaurante, atat din Bucuresti cat si din tara, asa ca, per total, noi speram ca totul o sa fie mai bine si mai frumos decat anul trecut. Vom vedea, avem emotii mari 🙂
Restograf: De ce crezi ca burgerul e la moda acum. Care crezi ca va fi urmatorul trend culinar?
Dragos Gurarosie: Burgerul nu mai e un trend, e deja un fel principal in mai toate tipurile de restaurante. Mai are putin, cam un an, poate doi, si o sa devina un clasic. Pe viitor as paria pe hot dog si inghetata artizanala. Dar cel mai tare imi doresc ca produsele romanesti sa iasa din conul de umbra in care au intrat, ajutate din toate partile sa fie acolo unde sunt acum, si sa straluceasca pe tarabe si in meniurile restaurantelor. Si cand zic produse romanesti nu ma refer doar la legume si fructe, ma refer si la diversele sortimente de carne si produse din carne precum si la berea artizanala.
Pana sa iasa produsele romanesti la lumini, cred ca 2016 si 2017 vor fi anii de inceput ai street food-ului in Romania. Zic Romania pentru ca pe langa Bucuresti exista semnale pe aceasta zona si din Cluj, Brasov si Timisoara. Lucrurile se misca greu pentru ca nu avem reglementari pentru nimic care sa faca referire la street food, asa cum este el vazut acum. Vrem sa facem o asociatie a tuturor celor care activeaza in acest domeniu, asociatie care deja se numeste Street Food Society, si sa incepem demersurile cu autoritatile locale. Vrem sa propunem o serie de locuri pe strada, cu program, cu zone bine delimitate, cu taxe platite corect. Practic vrem sa reglementam aceasta zona de comert stradal, si vrem s-o facem asa cum trebuie astfel incat sa aiba de castigat atat comerciantul, cat si autoritatea locala.
Restograf: Pentru tine, cum se prezinta burgerul ideal?
Dragos Gurarosie: Medium rare, sau chiar rare daca patty-ul e facut dintr-o carne de vita buna. Pentru mine nu exista burger bun cu carnea bine facuta! Chifla trebuie sa fie incalzita pe grill si unsa cu un pic de unt, apoi adaugate ceva ingrediente crocante si fresh in acelasi timp precum salata verde super proaspata sau castravetii murati atat cat trebuie cat sa nu devina balosi si un sos barbeque facut in casa. Obligatoriu mai trebuie pusa niste branza maturata si ceva jalapenos. De asta-mi este pofta acum. Maine, poate fi altceva 🙂
Restograf: Anul acesta e unul full la capitolul festivaluri culinare. Crezi ca avem suficienti jucatori ca sa sustinem acest calendar al festivalurilor gastronomice?
Dragos Gurarosie: Depinde ce intelegem prin jucatori.
Atata timp cat organizatorii de evenimente culinare nu repeta greselile organizatorilor de evenimente muzicale, eu zic ca e suficient loc pe piata. Si aici ma refer la aglomerarea de evenimente muzicale din luna iulie. Nu cred ca e sanatos ceea ce se intampla nici pentru organizatori si nici pentru public. In afara celor care alcatuiesc core target-ul unui festival, ceilalti oameni vor fi nevoiti sa aleaga, deci vor participa in numar mai mic.
Daca prin jucatori te referi la vendori, la cei care vin si-si expun produsele si maiestria culinara la astfel de festivaluri, aici s-ar putea sa avem o problema si sa riscam sa se intample ca pe la targurile de “producatori” care in proportie de 95% sunt aceasi peste tot.
Daca te referi la sponsori, atunci iti pot spune ca acestia sunt abia la inceput, ca inca n-au descoperit aceasta nisa si avantajele pe care le pot avea daca se asociaza cu unul dintre evenimente. Sunt cativa care au inteles repede care este miscarea si deja si-au anuntat planuri si intentii pentru viitor.
In concluzie, eu cred ca da, sunt suficienti jucatori, doar ca selectia trebuie facuta cu mare atentie. Indiferent de ce fel de jucatori vorbim.
Restograf: Spune-ne, pe scurt te rugam, cateva cuvinte si despre urmatoarele evenimente culinare pe care le planuiesti.
Dragos Gurarosie: Cronologic si numai daca vom avea sponsori, planuim ca in 2016 sa fie anul revolutiei festivalurilor gastro-culturale din Romania. In 2015, cu prima editie BurgerFest, am deschis aceasta usa catre acesta lume si acum vrem s-o populam cu idei si fapte frumoase. Pe la inceputul lunii iunie am vrea sa facem un mare picnic la care ne-ar placea sa participe 25.000 de oameni, apoi am vrea sa mergem cu BurgerFest la Cluj, in perioada 24-26 iunie. Trecem cu gratie peste lunile iulie si august si ne oprim in septembrie cand, impreuna cu Asociatia Romania Culinara, vrem sa facem festivalul Romania Culinara. Va fi un festival in care vrem sa aducem in Bucuresti toti producatorii, gatitorii, restaurantele si business-urile culinare care sunt cat mai aproape de autentic. In octombrie am vrea sa facem primul festival de bere artizanala si sa aducem in acelasi loc mestesuguri si mestesugari moderni, despre Craft Festival este vorba. Iar in noiembrie va fi Whisky Fest, adica primul eveniment major dedicat whisky-ului din Romania. Il vom face impreuna cu The Whisky Club si va avea sesiuni de mentoring, degustari si fel si fel de alte bunatati alcoolice.
Voi ati fost la burgerFest 2015, ce asteptari aveti de la editia din acest an?