Imaginează-ți cum ar fi ca dintr-o porție de mâncare pe care o comanzi la restaurant, ospătarul să păstreze și pentru el mai mult de un sfert din porția ta. Nu ți-ar conveni deloc, cu siguranță! Cam aceeași este situația în relația dintre aplicațiile de livrări și restaurante, care și așa au fost nevoite în această perioadă să lupte pentru supraviețuire. Noi credem că a venit timpul să vorbim despre costurile nevăzute ale serviciilor de home-delivery și despre comisioanele percepute restaurantelor, care se ridică chiar și la 35-45%!
A lua masa în oraș, împreună cu prietenii, într-un restaurant în care te simți excelent și te bucuri de mâncare pe măsură, este una din plăcerile vieții la care nu suntem dispuși să renunțăm prea ușor. Și cu toate acestea, pandemia de COVID-19 ne-a trimis pe toți acasă, iar restaurantele au fost nevoite să închidă ușile pentru oaspeți.
Forțate să găsească o soluție prin care să poată supraviețui în aceste luni, multe restaurante s-au reorientat către livrările la domiciliu, chiar și cele care nu ofereau aceste servicii înainte. O încercare disperată, prin care au ținut cu dinții de afacerea și angajații lor (în industria HoReCa sunt peste 320.000 de angajați). Însă a pune la punct un sistem propriu de livrări nu este deloc ușor și e nevoie de o întreagă logistică în spate! Și de costuri pe măsură. Costuri pe care, într-o perioadă de criză economică, nu au cum să le acopere.
„Segmentul de livrare a mâncării către client este un business în sine, cu o logistică separată, cu un business plan dedicat, pe care adesea restaurantul nu și-l poate integra ca și costuri și resurse umane, în planul său financiar”, explică Gabriela Păun, White Horse Pub & Restaurant.
Aplicațiile de livrări la domiciliu – o soluție pentru restaurante.
Sau… nu?
Văzându-se puși în fața unei situații imposibile, mulți dintre proprietarii de restaurante au fost nevoiți să aleagă între a închide de tot ușile (punând sub un semn mare de întrebarea posibilitatea redeschiderii) sau a face livrări prin intermediari.
Răspunsul a venit sub forma aplicațiilor de home delivery – UberEats, Glovo, Takeaway.com, FoodPanda etc. Un răspuns cumva forțat de împrejurări, în multe cazuri. Și care a venit cu un preț pe măsură. Pentru că ce nu știu mulți dintre noi, dintre cei care ne primim pachetul cu mâncare la ușă, este că restaurantele sunt obligate să plătească comisioane uriașe! Pe măsură ce viața ni s-a mutat în online și am comandat acasă mâncarea pe care am fi consumat-o de obicei la restaurant, livratorii nu mai făceau față comenzilor! Clienții au primit facilități precum transport gratuit sau diverse reduceri; comisionul perceput restaurantelor a rămas la fel de mare – în unele cazuri de 35, poate chiar 43%!!!
Restaurantele sunt sufocate de comisioanele aplicațiilor de home delivery
Nimeni nu contestă rolul pe care platformele de livrări l-au jucat în această perioadă și faptul că au însemnat un sprijin important! Însă nici nu se pot băga sub preș nemulțumirile – justificate, de altfel. Într-un sondaj Restograf realizat în rândul proprietarilor de restaurante, 80% se plâng de comisioanele pe care le consideră foarte ridicate, iar restul de 20% spun și ei că sunt ridicate. Toți sunt nemulțumiți, pe bună dreptate, pentru cât au de plătit. Și asta în condițiile în care 91% spun că afacerea nu se poate susține exclusiv din livrări.
„Comisioanele nu sunt foarte mari, sunt enorme! La o comandă de 100 lei, aplicația încasează 30% din nota de plata, plus aproximativ 10 lei de la client. Adică aproximativ 40 lei, iar restaurantul 60 lei – sumă în care sunt incluse foodcost-ul, forța de muncă, chiria etc.! Noi nu putem supraviețui cu astfel de costuri! Nu suntem nici măcar la break-even!”, ne spune Radu Dumitrescu, CEO al grupului Stadio Hospitality Concepts (care include restaurantele Stadio, NOR, Social 1, Cișmigiu – Bistro La Etaj, 18 Lounge și The Embassy Park).
Gabriela Păun, White Horse Pub & Restaurant, are același punct de vedere. „Ce părere să am despre un comision de 35%, la care se adaugă un TVA de 19% de servicii? Restaurantele aplică 5% TVA pentru mâncarea livrată… Practic, comisionul Glovo ajunge la 43%. Cum am putea să supraviețuim astfel, asigurându-ne și că materia primă este de bună calitate și personalul calificat și remunerat ca atare, taxele la stat achitate, chiriile plătite, utilitățile la zi, ambalajele de calitate… Ce justifică un comision de 43% la livrare, în afară de o abordare haiducească de business? A nu se înțelege că doar Glovo are tarife mari… comisionul de livrare la aplicații variază între 25 și 43%.”, ne spune ea.
Și nu sunt singurii care văd lucrurile așa! Iată ce spun și alți proprietari din industrie:
„Comisioanele practicate de aceste aplicații sunt exagerat de mari atunci când depășesc 20-25% din cifra de afaceri pe care o faci prin ele” – Andrei Fâciu, PizzaMania
”Comisioanele diferă în funcție de aplicație, însă sunt destul de mari. Ne aduc aproape de limita profitabilității pentru unele sortimente din meniu. Însă în perioada aceasta, pentru noi este mai important să rămânem aproape de fanii burgerilor noștri și să ajungem la ei.” – Ruxandra Papuc, Flip Flop Bistroteca
„Comisioanele sunt foarte mari! Consider că un maxim posibil ar fi undeva la 20%”. – Viorel Băcanu, Trattoria Verdi
„Comisioanele sunt prea mari și nu poți acoperi cheluielile!” – Bogdan Sandu, Tasting Room
„Comisioanele sunt exagerate!” – Amalia Belantoni, Belli Siciliani
„Comisioanele sunt enorme!” – Fadi Drăghici, BITE Bucharest
Care ar fi soluția?
Cu toții înțelegem rațiunea comisioanelor percepute de platformele de livrări – este vorba de costuri de funcționare, de livrări, de logistică, de întreținere a platformei, marketing și tot așa… La fel ca oricare alt business, trebuie să aibă profit, evident! Și nimeni nu are o problemă cu asta. Singura nemulțumire este legată de procent.
În Statele Unite, unde în industria restaurantelor lucrează 15 milioane de oameni iar situația provocată de COVID-19 a dus la pierderea locului de muncă pentru cel puțin jumătate din ei, precum și la închiderea a peste 100.000 de restaurante, s-a găsit o soluție. Și anume plafonarea comisioanelor, prin decizia autorităților, pentru a sprijini afacerile mici și restaurantele. Întâi a fost San Francisco, apoi a urmat Seattle – aici comisioanele percepute de platformele de home delivery nu pot depăși 15%. La fel și în Washington. La New York legea stabilește un comision de 5%, plus 15% în cazul livrărilor făcute cu șofer. Iar în Los Angeles, plafonul maxim este de 15% comision. Boston și Chicago iau în calcul același set de măsuri. Deciziile se aplică până în momentul în care restaurantele își vor putea relua complet activitatea în local.
Ar fi posibilă și la noi o astfel de măsură? Probabil, dacă ar fi suficiente voci care să atragă atenția asupra acestei probleme.
„Având în vedere că suntem unul dintre domeniile cele mai afectate de această criză și că singura noastră șansă de supraviețuire, pentru moment, o reprezintă livrările de mâncare, consider că statul se poate implica să protejeze un domeniu cu 300.000 de angajați în șomaj tehnic și alte câteva zeci de mii cu contract de muncă închis, în favoarea a patru companii străine, cu 200 de angajați”, consideră Radu Dumitrescu. „Suntem ok să plătim 15%, pentru că înțelegem că și ei au costuri. Dar dacă lucrurile vor continua așa, ne vom retrage din toate aplicațiile și vom livra doar direct”, adaugă CEO-ul grupului SHC.
„Ar fi extraordinar! Ar ajuta mult restaurantele și, într-un final, ar ajuta și aplicațiile de food-delivery să își optimizeze flota de livratori și să fie mai eficiente, putând astfel să lucreze și să obțină și profituri la un nivel corect al comisionului. Și aici sunt de părere că 20-22% este un comision corect”, spune Andrei Fâciu, PizzaMania.
De aceeași părere este și Ruxandra Papuc, Flip Flop Bistroteca: „Ar fi cu siguranță o mare schimbare față de momentul actual! Ne-ar avantaja în mod sigur. De asemenea, un comision flexibil, în funcție de serviciile oferite, ar fi foarte bine primit. Nu ne-ar deranja să plătim un comision mai mare pentru o arie mai mare de livrare, pentru livrare exclusivă sau prioritară. Ideal ar fi un plafon minim la care să putem adăuga opțiuni, în funcție de nevoile fiecărei locații”.
O astfel de soluție ar fi „oportună și corectă, fără să lezeze în vreun fel interesele financiare ale livratorilor!”, completează Gabriela Păun, White Horse Pub & Restaurant. „Partea de livrare este veriga finală din lanțul de distribuție a mâncării către client. Acesta nu poate avea ca și cost aproape jumătate din valoarea totală a produsului! Este nefiresc și neintegrabil în calculele financiare ale restaurantului”, spune ea.
În concluzie…
Discuțiile legate de comisioanele mari percepute de aplicațiile de livrare la domiciliu nu sunt ceva nou. În lumea restaurantelor, subiectul există de mult timp. Însă în această perioadă, când localurile au făcut eforturi mai mari ca niciodată pentru a nu da faliment și în care s-au bazat mai mult ca oricând pe livrări, o astfel de problemă a devenit cu atât mai acută.
Nu ne rămâne decât să sperăm că odată cu redeschiderea restaurantelor vom putea regăsi toate locurile noastre preferate, în care altădată mergeam să ne relaxăm și să ne simțim bine alături de cei dragi! Iar între timp, comandă direct la restaurant dacă vrei să le dai o mână de ajutor!