Pe lângă îngrijorările legate de sănătate, coronavirusul a sădit în noi și teama de viitor, de cum va arăta lumea după pandemia de COVID-19. Ce se va întâmpla cu economia? Cum se vor adapta business-urile? Cum va fi interacțiunea dintre oameni? La ce să ne așteptăm? Dan Cantaragiu, Managing Director al Leadder, ne oferă propria versiune într-un studiu foarte interesant, „nepretențios” după cum îl descrie autorul.
În urmă cu câteva zile, discutând cu un prieten, specialist în logistică, am primit o întrebare pe care oricine a auzit-o extrem de des în ultima vreme: „Și ce crezi că se va întâmpla după pandemie?”. Începând să îi prezint câteva păreri personale, amicul m-a întrerupt – pe bună dreptate – cu o întrebare complementară: „Dar pe ce te bazezi atunci când susții această opinie?”. Moment în care am înțeles cât de influențați suntem de cele mai proaspete informații citite, de ultimul talk-show vizionat sau de cel mai vocal punct de vedere exprimat de vreun specialist. Drept consecință, i-am mărturisit prietenului meu lipsa de pregătire pentru aceasta discuție dar i-am promis că revin către el cu temele făcute.
Predicțiile despre cum se va schimba lumea după pandemia de COVID-19
Acest articol este consecința conversației descrise mai sus. Între timp, am petrecut multe ore făcând o muncă intensă de documentare pe subiecte de gen: „social trends after pandemic” sau „economical changes after Covid-19 crisis” și am încercat să pun cap la cap sumedenie de idei și păreri personale, din peste 20 de surse diferite, mai cunoscute sau mai obscure. Atât originea, cât și tematica abordată, diferă foarte mult. Informațiile provin, pe lângă câteva surse autohtone, din pagini de internet din Germania, SUA, Singapore, UK sau Emirate, care discută despre economie, social media, entertainment sau educație.
Cu cât am întâlnit mai des o opinie, cu atât mai probabil să o păstrez pe lista finală. Care listă, ordonată după vechea dar nemuritoarea analiza STEP (factori Sociali, Tehnologici, Economici și Politici) arată astfel:
Social:
- Casele vor avea mai mare căutare decât apartamentele la bloc
- Locuințele vor fi mai utilate și echipate cu tehnologii moderne
- Oamenii vor încerca să includă un loc de muncă, în care să lucreze, în designul locuinței
- Loialitatea față de brand-uri va scădea
- Autoritatea experților va crește în orice domeniu
- Crește procentul de WFH (work from home)
Tehnologic:
- Totul (serios, totul!) va avea variantă digitală
- Mass market pentru produse până acum de nișă (de exemplu, tehnologie pentru case inteligente)
- Boom al aplicațiilor pentru interacțiune la distanță
- Industrii conservatoare vor fi „disrupted” (n.r. perturbate) – educație, consultanță, imobiliare etc.
Economic:
- Scade disponibilitatea de cheltuire a banilor pentru produse sau servicii non-esențiale
- Trend de regionalizare – blocuri economice gen America de Nord, Asia de Sud-Est, UE, CSI etc. vor înlocui globalizarea
- Reziliența va prevala în fața eficienței – mai puțin „Just in Time” va duce la stocuri mai mari pe lanțul logistic
- Toate industriile vor căuta soluții touchless, D2C (direct to consumer) și B2H (business to home)
- Tendință de diversificare a numărului de furnizori, de preferat locali
- Industrii câștigătoare: IT, Telecom, Farma, News & Entertainment, FMCG (așa-zisele non-durable, adică consum imediat), Banking, Packaging, Sănătate, Renting & Leasing
Politic:
- Cresc bugetele alocate sănătății publice
- Vor apare scheme de „social safety net” – politici sociale de protecție a celor defavorizați
- Scade rolul Chinei și crește cel al Indiei
- Guvernele vor încălca multe norme fiscale pentru a salva economiile
Cum se pot adapta business-urile la noua realitate
Bineînțeles că această înșiruire de idei nu se dorește a fi nici completă, nici reprezentativă. Rolul ei este cu totul și cu totul altul: să îi îndemne pe toți cei interesați de viitorul lor succes (apropo de un articol anterior!) să fie curioși și să încerce să își definească propria viziune asupra viitorului apropiat. Sper ca această listă să fie doar un declanșator de idei mult mai profunde si mai valoroase pentru fiecare cititor. Căci așa a fost și pentru prietenul despre care povesteam la începutul articolului. Cunoscând bine domeniul logisticii, a generat rapid, pe baza acestui scurt sumar, câteva posibile inițiative:
- Clienți noi în industriile menționate mai sus;
- Prospectare foarte atentă pe zona de D2C, B2H – de exemplu, echipamente de comunicații (laptop, imprimante, routere, camere video etc.);
- Căutarea de furnizori care tratează noul confort de acasă (soluții de case inteligente, birou la domiciliu etc.);
- Furnizori de materiale de construcții și nu numai, specifice caselor (pavele, acoperișuri, grădină, porți, garduri etc.);
- Generarea de cât mai mult content, care să „pună eticheta” de specialist în industria de activitate;
- Digitalizarea la maximum a organizației – eventual cu un consultant de specialitate (dacă există resurse financiare) sau verificând ce fac liderii în domeniu din țări de avangardă;
- Găsirea de soluții alternative la tot ce ține de China.
Cu siguranță că și opiniile amicului meu sunt discutabile. Dar simpla lor enumerare sper să vă trezească ambiția de a face propria cercetare și de a vă contura propriile idei, pentru că astfel veți reuși să conturați propriul set de strategii post-criză. Iar eu am mare încredere în dumneavoastră, cei care ne citesc, pentru că, vorba reclamei: „Cititorii noștri sunt mai deștepți decât ai lor!”
Succes în toate și acum, și după criză!
Dan Cantaragiu este Managing Director al Leadder, distribuitor de servicii de educație în business dedicate atât companiilor multinaționale, cât și antreprenorilor din România. Compania oferă produse și soluții pentru dezvoltarea abilităților manageriale și de leadership, de negociere, de supervizare și vânzări, managementul timpului, productivitate și multe altele.
Dan este pasionat de dezvoltarea oamenilor, are o bogată experiență managerială și background antreprenorial. Împreună, îți oferim o serie de articole dedicate dezvoltării personale, pe care le vei putea urmări pe Restograf.
Iar dacă vrei să afli mai multe despre compania și serviciile oferite de Leadder, vizitează pagina lor de internet.