După ce autoritățile au decis închiderea localurilor în încercarea de a limita răspândirea coronavirusului, singura opțiune rămâne cea de a comanda mâncare acasă din restaurantele preferate. Iată ce trebuie să știi pentru a fi în siguranță.
Pe măsură ce cazurile de COVID-19 sunt tot mai multe și riscul crește, Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat marți că restaurantele, barurile și cafenelele se închid. Măsură pe care, de altfel, multe dintre localuri o luaseră deja atât din cauza numărului redus de oaspeți, cât și în încercarea de a-și proteja personalul. Este permisă, în schimb, vânzarea de preparate și băuturi dacă acest lucru nu presupune rămânerea clienților în locație (drive-in sau livrare la client).
Pentru cei care pot lucra de acasă și pentru toți cei care încearcă să limiteze la maxim contactul cu alte persoane, serviciile de livrare la domiciliu sunt o opțiune care ridică, însă, unele semne de întrebare: cât de sigur este serviciul de delivery? Cât de etic este să expui persoanele care livrează mâncarea la un risc pe care tu încerci să-l eviți?
Cât de sigur este să comanzi mâncare acasă din restaurante?
Nu există în momentul de față dovezi care să arate că mâncarea ar putea fi asociată cu transmiterea coronaviruslui – are nevoie de o gazdă (animal sau om) pentru a se dezvolta. În plus, prepararea termică a alimentelor ar putea distruge virusul – ceea ce se întâmpla în cazul SARS printr-o o expunere a virusului la temperaturi de 60°C, timp de minim 30 de minute.
Pe de altă parte, restaurantele au luat măsuri drastice de igienă la locul de muncă – atât ca metode de igienizare, cât și de verificare a stării de sănătate a personalului. Așadar, nu există riscul de a te îmbolnăvi prin intermediul mâncării.
Răspunsul la a doua întrebare este ceva mai complicat. Da, e adevărat că în aceste zile curierii se expun unui risc mai mare și au contact cu mai multe persoane, în condițiile în care distanțarea socială este recomandată. Pe de altă parte, oamenii se bazează pe aceste salarii pentru a-și putea întreține familia. În plus, restaurantele sunt și așa grav afectate de această criză și comenzile pentru acasă sunt o metodă de a susține afacerile locale. Mai mult, serviciile de livrări au luat măsuri speciale pentru a limita riscul de împrăștiere a virusului.
Ce măsuri de siguranță îți poți lua?
Ne confruntăm cu o situație grea, pe care nu știm exact cum să o abordăm. Și nici nu există soluții perfecte. Însă fiecare dintre noi își poate lua măsuri de siguranță. Iată câteva sugestii:
Limitează contactul cu alte persoane
Sunt oamenii, nu mâncarea, cei care răspândesc virusul (pe cale aeriană). Tocmai de aceea e bine să păstrezi o distanță de aproximativ 2 metri față de ceilalți oameni, așa încât să nu te expui la particulele minuscule de secreție care se împrăștie prin tuse și strănut. Dacă plasezi o comandă la un restaurant și optezi să o ridici personalul, evită orele de vârf, așa încât să intri în contact cu cât mai puține persoane.
De preferat este să alegi varianta delivery și să soliciți curierului să lase mâncarea la ușă. Astfel nu intri deloc în contact cu el și se reduce riscul de transmite a virusului de la persoană la persoană. Deja unele servicii de livrare la domiciliu au introdus această opțiune.
Dezinfectează suprafețele care ar putea fi contaminate
Te poți infecta cu coronavirus și dacă atingi suprafețe sau obiecte contaminate, iar apoi duci mâna la gură, nas, ochi. Acestea fiind zice, cel mai bine este să arunci ambalajul de îndată ce ai scos mâncarea (punga de hârtie sau plastic, recipiente etc.) și să dezinfectezi suprafețele din casă care au intrat în contact cu ambalajele respective. Cercetătorii au descoperit că virusul poate supraviețui timp de câteva ore sau chiar zile pe suprafețe, în funcție de materialul acestora.
Spală-te pe mâini și respectă regulile de igienă
Spălarea mâinilor rămâne în continuare cea mai importantă măsură pe care o poți lua pentru a te proteja pe tine și pe ceilalți. După ce ai atins suprafețe care ar putea fi contaminate, dar și înainte și după masă, spală-te bine pe mâini cu săpun, timp de cel puțin 20 de secunde. Dacă nu ai acces la săpun, folosește un dezinfectant pe bază de alcool. De asemenea, încearcă să nu duci mâinile nespălate la față și să strănuți sau să tușești în plica cotului ori să-ți acoperi gura cu un șervețel (după care să te speli pe mâini).
Nu împărți porția cu altcineva
Chiar dacă e vorba de persoane apropiate, din casă, cel mai bine este să nu mâncați din aceeași farfurie și să folosiți tacâmuri diferite. Chiar dacă comanda de mâncare vine într-un singur recipient, împarte-o în farfurii separate pentru fiecare.
Lasă un bacșiș generos
Dacă, de obicei, lași un bacșiș de 10% din valoarea comenzii, în aceste zile nu ar strica să lași o sumă dublă celui care ți-a livrat mâncarea (în funcție de posibilități). Gândește-te așa: un alt om se expune riscului de a fi infectat cu coronavirus, așa încât tu să-ți poți lua de mâncare fără a face un pas în afara casei.
De asemenea, acord un rating maxim atunci când evaluezi curierul, dar și restaurantului din care ai comandat mâncarea.
Ce măsuri au luat firmele de livrări de la noi, în fața coronavirusului
Dacă restaurantul tău preferat are propriul serviciu de livrări, cel mai bine este să plasezi comanda direct la ei. Dacă nu, poți apela la serviciile de livrări.
Uber Eats le dă posibilitatea clienților de a folosi notele de livrare pentru a preciza cum doresc să le fie livrată mâncarea. Clienții pot include o notă de genul „Te rog să lași comanda la ușă” sau „Sună la ușă și lasă comanda în hol”. Curierul vedea aceste instrucțiuni în aplicație, în câmpul „Notă de livrare” după ce ajunge la destinație.
Takeaway.com va lăsa, de asemenea, comanda la ușa clientului. Curierul pune geanta de livrare în fața ușii, sună la sonerie, se îndepărtează de ușă și așteptă până când ridici comanda. Asta presupune, însă să efectuezi plata online. De asemenea, Takeaway.com a anunțat că a oferit instrucțiuni de sănătate și siguranță tuturor angajaților și șoferilor și că distribuie echipamente igienice în rândurile curierilor proprii (cum ar fi dezinfectantele de mâini).
Foodpanda, o altă aplicație de delivery, a blocat zonele de carantină (precum spitale de boli infecțioase), pentru a proteja curierii. De asemenea, au înmânat restaurantelor partenere un set de reguli de bune practici legate de igiena în pregătirea comenzilor și le-a recomandat să predea comanda doar dacă livratorul are asupra sa geanta specială pentru transport și să sigileze comenzile. În privința clienților, este încurajată plata cu cardul.
Și Glovo continuă să livreze în această perioadă și adoptă măsuri speciale. Compania a decis, astfel, să elimine semnătura clientului de la finalul tranzacției și recomandă plata cu cardul. Mai mult, curierul va lăsa comanda la ușă atunci când este posibil, apoi va suna la sonerie. În plus, au pus la punct un nou sistem, cu pungi sigilate, cara garantează ambalarea optimă a produselor. Și Glovo a închis zonele cu risc ridicat de contaminare, iar restaurantele și curierii trebuie să respecte anumite reguli de igienă pentru tot ce presupune manipularea comenzilor. Firma pune la dispoziția angajaților echipamente de protecție (dezinfectant, mască, mănuși).