Sezonul sărbătorilor de iarnă poate însemna o creștere semnificativă în profit, pentru restaurante, dar și mai multe complicații când vine vorba de organizare și planificare.
Ține cont de câteva ponturi și idei dacă vrei să treci mai ușor peste această perioadă din an și să te bucuri, totodată, de mai multe încasări.
Luna aceasta este cu totul specială pentru toți cei din industria restaurantelor căci, de obicei, aduce încasări mai mari (de pe urma petrecerilor private sau corporate, sau a numărului mai mare de oaspeți decât de obicei). Oamenii nu doar că își mai deschid puțin cureaua, dar își deschid și portofelele.
Așa că e momentul perfect să îți pui în valoare localul ca fiind unul dintre acele locuri pe care clienții le preferă pentru a se simți bine. Iar cheia succesului stă într-o bună organizare. Cum să faci asta efectiv, îți spunem noi.
Promovează rezervările
Problema personalului este una din cele mai stringente în cazul restaurantelor. În perioada sărbătorilor crește numărul celor care te vizitează. Afacerea poate fluctua, comportamentul clienților se schimbă, iar numărul angajaților care vor să își ia liber, crește. În plus, este mai greu să estimezi traficul de clienți pe care-l vei avea tocmai pentru că, așa cum spuneam, ai mai mulți oaspeți decât de obicei.
Tocmai de aceea este important să le comunici oaspeților tăi că trebuie să-și facă rezervarea din timp, înainte de a te vizita, dacă vor să găsească loc. Mai ales pentru zilele de weekend. Cum?
- Prin newsletter. Trimite un e-mail clienților tăi fideli prin care îi anunți că urmează o perioadă aglomerată și că le dai ocazia să facă rezervări în avans. Este una dintre cele mai bune metode de care te poți folosi pentru că, de obicei, baza de date include persoanele care te vizitează frecvent. Prezintă informația sub forma unei oportunități exclusive, gândită anume pentru ei.
- Asigură-te că ești pe o platformă de rezervări online, cum este Restograf. Odată ce apari în platformă și în aplicația online, oaspeții își pot rezerva o masă oricând, de oriunde, în numai câteva secunde. Astfel le este mult mai ușor și lor, dar și ție, pentru că vei ști exact gradul de ocupare din restaurant.
- Pe social media. „Desenează” un afiș simpatic, cu tematică de Crăciun, prin care le reamintești fanilor tăi că urmează o perioadă aglomerată și cel mai sigur este să rezerve din timp o masă.
Organizează foarte bine personalul
Revenind la problema de personal (despre care vorbeam la început), vei avea cu siguranță angajați care vor cere zile libere (sau pur și simplu nu vor veni la muncă). Ba chiar se pot isca și certuri între ei. Și dacă combini acest lucru cu afluxul mai mare de oaspeți, nu e de mirare că se poate crea haos.
Drept urmare, cel mai bine este să programezi din timp o scurtă ședință în care tu să le spui ce nevoi ai în perioada următoare, iar angajații să-și poată exprima fiecare așteptările. E posibil ca unii să vrea mai multe ture, pentru a stânge mai mulți bani, în timp ce alții vor dori să-și ia concediu. Profită de întâlnire pentru a-i anunța de eventualele schimbări de program (dacă vrei să ții restaurantul deschis mai multe ore, sau dacă vrei să fie înschis în anumite zile). Astfel eviți orice neînțelegere. Odată ce toată lumea pică de acord, fă un program și pune-l la dispoziția fiecăruia (ba chiar îl poți afișa undeva).
Ce mai poți face este să arunci o privire în urmă, la anii trecuți, și să te folosești de acele date pentru a face o estimare. Cam câți oaspeți crezi că vei avea? De cât personal ai avea nevoie? Reține însă că sezonul sărbătorilor este imprevizibil – de aceea nu este o idee rea să-ți definești din timp strategia de marketing și să decizi ce promoții vei oferi.
Pune la punct meniul
Dacă vrei să incluzi în meniu anumite preparate sau băuturi de sezon, poți crea o pagină specială pe care să o atașezi meniului clasic. Dacă, în schimb, preferi să optezi pentru un meniu special pe care să îl schimbi de la săptămână la săptămână, sau pur și simplu să incluzi doar două-trei preparate de sezon, ia-le în considerare pe cele care pot fi servite pe parcursul întregii ierni – de exemplu anumite tipuri de friptură, preparate românești sau deserturi cu arome specifice (măr, scorțișoară, portocale).
Nu uita să promovezi online noutățile din meniu, așa încât să stârnești interesul oaspeților. În Restograf, spre exemplu, poți anunța anumite promoții speciale pe care le ai în anumite perioade.
Fă-ți inventarul
Unul din situațiile care-ți poate strica reputația este ca un preparat din meniu să nu poată fi comandat din cauză că ai rămas fără ingrediente. Și e cu atât mai rău dacă asta se întâmplă cu unul din preparatele speciale, pe care le-ai promovat în această perioadă. Nu doar lași o impresie proastă oaspeților tăi, dar aceștia pot considera că ai făcut o reclamă mincinoasă și te vor trata ca atare. Asta înseamnă o mulțime de review-uri negative. Așadar, asigură-te că ai în „cămară” toate ingredientele necesare, în stoc suficient.
Pe de altă parte, perioada sărbătorilor îți dă ocazi să scapi de produsele care nu se consumă în cantitate mare, de obicei. Și astfel să le elimini din stoc. Spre exemplu, dacă în timpul anului oamenii sunt atenți la dietă, acum își permit să se mai răsfețe din punct de vedere culinar. Sunt mai dispuși să uite de regulile stricte ale dietei și să guste din prăjituri, patiserie etc.
Ai putea să faci tot felul de rețete de punch sau cocktail pentru a mai consuma din lichiorul care nu are prea mare căutare. Sau să le servești la desert, alături de o prăjitură.
Nu uita de decorațiuni!
Vrei, nu vrei, decorațiunile de Crăciun sunt obligatorii în această perioadă! Luminițe și beculețe, ornamente festive, brazi de Crăciun… totul pentru ca restaurantul să aibă un aer festiv. Însă înainte de a te apuca să pui de-a valma tot felul de accesorii, alege o temă care să se potrivească brandului tău. În plus, pe lângă rolul estetic pe care îl au, nu uita că decorațiunile (ca de altfel orice element de design interior) nu trebuie să încurce.
Spre exemplu, asigură-te că betelea agățată pe sus nu le va pica oaspeților în farfurie. Sau că omul de zăpadă artificială, în mărime naturală, nu va sta în calea ospătarilor.
Oferă promoții speciale
Se știe că în perioada sărbătorilor, oamenii sunt mai dispuși să cheltuiască bani. Și cu atât mai mult dacă li se oferă un discount sau o promoție specială. De ce crezi că peste tot sunt oferte în această perioadă?! Ba chiar, am putea spune că se așteaptă la astfel de gesturi.
Deși poate pare că astfel vei pierde ceva din profit, de fapt nu doar vei atrage mai mulți clienți, dar vei fi privit mai bine de cei deja existenți, fidelizându-i astfel (ceea ce înseamnă mai mult câștig pe termen lung).
În plus, poți gândi oferte speciale prin care să atragi corporațiile, așa încât să organizeze petrecerile de final de an la tine în restaurant. Este o ocazie de aur, pe care nu ar trebui să o ratezi!