Care este mecanismul prin care descoperă oaspeții un nou restaurant pe care să-l frecventeze? Cum poți atrage mai multe persoane în local?
Dincolo de o poftă anume pe care vor să și-o satisfacă, oamenii râvnesc la tot ce este… în trend. Popularitatea unei locații, renumele chef-ului, prezența în online – toate influențează decizia de a lua masa într-un anume local. Și asta nu e tot!
Atunci când oaspeții își fac rezervare la restaurant, de cele mai multe ori alegerea lor are un scop precis (cum este o aniversare ori un eveniment special). Sau detaliile sunt bine puse la punct (numărul de persoane, tipul de preparate pe care vor să-l servească etc.). Chiar și așa, uneori planurile lor sunt date peste cap. Babysitter-ul prietenilor nu mai poate ajunge și aceștia anulează întâlnirea, sau apar musafiri pe neașteptate și e nevoie de o masă mai mare etc. În astfel de cazuri, o scurtă căutare, de numai câteva secunde, le oferă alternativele potrivite. Iar pentru a se număra printre aceste alternative, restaurantele trebuie să fie prezente în online.
Există o serie de factori care influențează decisiv hotărârea cuiva de a rezerva o masă la restaurant. De la motoarele de căutare, la social media, fotografiile de calitate și strategiile de marketing care atrag căutări în site. Review-urile (atât cele avizate, cât și cele generate de oaspeți) au și ele un rol important în decizia finală. Dar hai să le luăm pe rând și să vedem cum poți să devii mai vizibil în online, așa încât să atragi mai mulți oaspeți care-ți descoperă restaurantul.
Totul începe de la căutare
Oaspeții caută online un restaurant fie când sunt acasă sau la birou, ori chiar când sunt deja în oraș. Și de multe ori își fac o rezervare chiar pentru seara respectivă. Sau chiar înainte cu doar câteva ore. Spre exemplu, știai că:
- 44% din oaspeți își fac o rezervare de pe computer? În cazul lor este important să găsească cât mai multe detalii despre locație – inclusiv fotografii, meniu, descriere etc.
- aproximativ 56% folosesc mobilul pentru a face o rezervare online? Asta pentru că este foarte simplu să cauți ceva direct pe telefon. Prin Restograf oaspeții fac o rezervare în numai câteva secunde și primesc confirmare pe loc. Ceea ce e grozav pentru un utilizator!
- 43% fac o rezervare pentru aceeași zi? Asta înseamnă că aproape jumătate din cei care ocupă online o masă la restaurant caută un loc în care să ia masa AZI.
- 48% din oaspeți caută un restaurant anume la care să rezerve masă? Asta înseamnă că au auzit deja despre localul respectiv fie din recomandările altor oaspeți, fie din review-uri ori alte căutări în online.
Tocmai de aceea, oferind la un loc cât mai multe informații și fotografii (cum este pagina dedicată fiecărui restaurantul în Restograf), vei deveni mai vizibil și vei atrage mai mulți clienți.
Urmează etapa în care descoperă un restaurant
Când vine vorba de a găsi un restaurant pe internet, oaspeții au câteva opțiuni. Unu: caută anumiți termeni pe Google – caz în care li se vor afișa sute de rezultate cu pagini care au legătură cu acei termeni și criterii de căutare. Doi: intră pe social media să vadă care sunt localurile cu multe like-uri sau review-ori pozitive. Trei: intră pe un site de rezervări online cum este Restograf, care adună la un loc mai multe restaurante, cu toate informațiile despre fiecare, plus review-uri.
Social Media
Marketingul pentru restaurante implică analiza datelor, atenție la comportamentul oaspeților, ajustarea mesajelor și plasarea lor acolo unde utilizatorii le pot vedea. Adevărul e că Social Media este vitală pentru restaurante. Și unul dintre cele mai importante canale pentru a atrage noi oaspeți. Așa că e important să ai un profil cât mai bine pus la punct, mai ales din punct de vedere vizual. De asemenea, ține cont de câteva tips-uri:
- Folosește hastgags. Acestea le „spun” site-urilor ce să afișeze când cineva caută „cină”, spre exemplu. O căutare de genul #food va genera peste 350 de milioane de rezultate pe Instagram. Folosește 5, maxim 7 hashtag-uri într-o postare, în secțiunea de comentarii, printre care include și numele restaurantului și specificul.
- Oferă date despre locație. Astfel, atunci când utilizatorilor li se afișează rezultate în funcție de vecinătate, să le apară printre rezultate și localul tău. În plus, astfel îți poți targeta mult mai bine ad-urile, pe criterii demografice și de geolocație.
- Spune o poveste de brand. Cel mai eficient marketing oferă o poveste care să le dea oaspeților motive să ia masa în restaurantul respectiv. Important e să fii constant în imaginea pe care ți-o construiești pe site și pe social media. Adică să folosești un anumit tip de imagini și ton al vocii. Pe lângă Facebook și Instagram, nu minimiza impactul și altor rețele, cum este Pinterest.
Motoare de căutare și website
Căutarea pe social media este în strânsă legătură cu persoanele pe care cineva le cunoaște sau le are în lista de prieteni. În schimb, motoarele de căutare presupun să te bazezi pe algoritmi și acuratețea unor străini. Acesta este un alt motiv pentru care trebuie să ai un site bine pus la punct și să apari în primele rezultate. Site-uri al căror domeniu are autoritate (precum Restograf) apar printre primele în lista de căutare, așadar potențialii oaspeți te pot găsi mai ușor.
La o căutarea pe internet se vor afișa atât rezultate plătite (ad-uri), dar și organice. În ceea ce le privește pe cele din urmă, sunt câteva lucruri pe care le poți face pentru a ieși în evidență:
- Fii la zi cu informațiile pe website și încearcă să vii mereu cu conținut nou. Astfel te vei clasa mai sus în căutări. Cu cât vei fi listat mai jos, sau pe pagini mai îndepărtate, cu atât scad șansele de a fi văzut.
- Pune-te în locul celui care face căutarea. Folosește cuvinte care să descrie preparatele, meniul, filozofia de brand, povestea localului – orice îți va optimiza site-ul pentru a fi cât mai relevant. Motoarele de căutare afișează rezultate (în mare parte) în funcție de cuvintele cheie pe care le folosești pe site-ul tău. Așa că asigură-te că nu omiți nimic din lucrurile esențiale. Spre exemplu, dacă ești un restaurant cu specific italian, menționează clar acest lucru. Sau, dacă ești un local de genul „farm-to-table”, scrie pe site că folosești ingrediente de la producători locali. În Restograf atribuim deja paginii tale cât mai multe informații, așa încât să apară în căutările eventualilor oaspeți – specific, rating și review-uri, precum și listarea în categorii multiple.
- Listează meniul într-o pagină dedicată pe site. Asta înseamnă să nu publici meniul ca pe o poză sau ca pe un pdf. Ar trebui ca, în momentul în care este accesat meniul, acesta să se afișeze într-o pagină distinctivă de pe site. Căutarea pe Google se face pe baza unor termeni și cuvinte care nu ar fi observabile de motoarele de căutare într-o imagine de tip .jpeg (ceea ce, din punct de vedere SEO, ar fi ca și cum nu există). Oaspeții caută deseori un preparat specific, iar dacă pe site cuvântul respectiv apare doar într-o imagine, el nu va fi detectat și, drept urmare, restaurantul tău nu va apărea în căutări.
Publicitatea
Pe lângă rezultatele organice, și publicitatea digitală joacă un rol important. Spre exemplu, un studiu din Statele Unite arată că cei care fac o achiziție în urma unei campanii plătite pe social media trebuie să vadă ad-ul respectiv de 2-4 ori înainte de a lua decizia de cumpărare. Cu toate acestea, nu e indicat nici să bombardezi publicul cu același produs (sau locație, în cazul de față). Este un echilibru fragil, iar cheia succesului stă în resursele tehnice și dozarea corectă. Tocmai de aceea, Restograf este o soluție de marketing care implică abordări multiple.
- Restaurantul tău este listat gratuit în platforma Restograf și este astfel mai ușor de găsit de potențialii oaspeți noi. În plus, promovarea proprie atrage mai mulți utilizatori pe site, care pot descoperi astfel și restaurantul tău.
- Facem constant recomandări de localuri, în funcție de anumite teme abordate în articolele noastre. Astfel, localurile respective au mai multă vizibilitate și le crește reputația.
- Pe Facebook sau Instagram, mâncarea este una dintre cele mai populare categorii. Iar Restograf este parte din această „conversație”, transformând poftele culinare ale utilizatorilor în ocazii concrete de a lua masa.
Ce impact au review-urile
Review-urile contează. Mult. Spre exemplu, un studiu realizat de TripAdvisor arată că 90% din americani și 87% din britanici sunt influențați de comentariile online. Și că 95% din consumatorii cu vârste între 18 și 34 de ani citesc review-urile și au încredere în ele ca și cum ar primi o recomandare personală de la cineva. În plus, 89% din oaspeți citesc răspunsurile pe care companiile/brandurile/restaurantele le dau celor care au lăsat un comentariu la adresa lor. Numărul de stele acordat unui restaurant contează, în egală măsură, în termeni de încredere.
La fel cum review-urile pot distruge reputația unui restaurant bun, la fel de bine pot atrage mai mulți clienți în restaurant. Bune sau rele, când vine vorba de rezultatele în căutări, părerile oaspeților devin o unealtă importantă de marketing. Așa că oferă-le experiențe pe care să-și dorescă a le împărtăși tuturor și încurajează-i să facă asta.
Acesta este și motivul pentru care Restograf este mai mult decât o platformă de rezervări online la restaurant – este o sursă de informații pentru toți cei care vor să ia masa în oraș. Numai oaspeții care au onorat o rezervare făcută de pe site sau din aplicația noastră au posibilitatea de a lăsa un review (ba chiar le reamintim asta) și tocmai de aceea prezintă credibilitate!
Ce ar trebui să știi mai departe este că le poți răspunde. Și chiar ar trebui să faci asta, mai ales în cazul în care cineva nu este mulțumit de serviciile restaurantului tău. Mulțumește-le că ți-au atras atenția asupra unei anumite probleme și încearcă să o rezolvi. Nu ignora astfel de comentari și niciodată nu le răspunde într-o manieră agresivă! Nu o lua personal și nici nu intra în defensivă – asta nu va face altceva decât să înrăutățească lucrurile!
În concluzie… ai o prezență în online suficient de bine pusă la punct încât să satisfacă curiozitatea oaspeților? Asigură-te că website-ul restaurantului tău este ușor de găsit și de navigat și ia-ți timpul necesar pentru a furniza informații la zi pe site-uri precum Google sau Restograf.