Acest articol nu este despre criza actuală și nu încearcă să ofere soluții pentru lucrul de acasă, regulile întâlnirilor virtuale sau investițiile financiare cât mai sigure. Încercă în schimb să ajute în a deveni mai pregătit pentru re-startul economic care începe deja să se întrezărească la orizont. Subiectul tratează, de fapt, universal și atemporal, tema învățării și dezvoltării personale, valabile oricând și nu numai în aceste vremuri incerte. Este despre leadership și căutarea succesului.
Probabil că fiecare om își imaginează diverse scenarii despre cum va arăta lumea după pandemie. Marile firme de consultanță, companiile din Big Four și mulți alții, mai cunoscuți sau mai obscuri, revarsă în spațiul virtual cantități impresionante de infografice, webinarii sau whitepapers, pentru a ne arăta nouă, simpli cetățeni, ce ne așteaptă peste trei luni sau doi ani. Nu voi încerca să concurez cu acești specialiști. Nici nu aș putea – cunoștințele și experiența mea și a colegilor mei se regăsesc în alte domenii. Ce mi-am propus în schimb este să readuc în memoria colectivă un model simplu și elegant, prezentat prima oară în SUA la sfârșitul anilor 60 de către un trainer specializat în programe de management, pe nume Martin Broadwell. El a numit acest concept „cele 4 niveluri de învățare”.
Leadership mindset: 4 niveluri de învățare pe drumul către succes
Cred că acest model bazat pe cele 4 niveluri de învățare poate fi de mare ajutor în perioada următoare pentru că totul va fi diferit. În ce sens? Nu știu, dar o dată îmbrățișată o opinie clară, vor fi la fel de clare și competențele necesare pentru a avea succes în noua organizare socială. Eu personal am experimentat deja această transformare, împărtășită în continuare.
Incompetent inconștient
Așa mă simțeam la început. În primele zile ale stării de urgență nici măcar nu recunoșteam că lumea s-a schimbat. Trăiam ca struțul, cu capul în nisip. Cu ce drept acest virus îmi strică universul atât de armonios? Închideam strâns ochii rugându-mă să mă trezesc dintr-un vis urât. Nu știam ce nu știu încă pentru a fi pregătit pentru noile reguli de funcționare. Care este ieșirea din acest blocaj? Măsurare, evaluări, benchmarking, testări, orice formă de comparare cu standardele, pentru a-ți descoperi limitările.
Incompetent conștient
Etapa următoare a sosit repede, din fericire! Am înțeles că visul urât este de fapt realitate și am constatat că îmi lipsesc abilitățile, nu pentru a avea performanță (aș fi vrut eu!) ci pentru a mă descurca la un nivel minim necesar. Neavând niciodată un cont de Facebook, m-am simțit profund nesigur cu abilitățile mele de Social Media, de multitasking digital, de contactare virtuală a clienților sau de adaptare rapidă a produselor și serviciilor la mediul online. Învățam ce nu știu!
Competent conștient
Acum sosise momentul alegerii! Să aștept liniștit, cu ochii pe Netflix, să revenim la vechea normalitate sau să mă apuc să deprind toate aceste competențe, străine de mine astăzi? Am ales a doua variantă. Am învățat să lucrez cu Zoom, Teams, Instagram, SnagIt, Survey Monkey și alte aplicații cu nume profund digitale. Au trecut trei săptămâni și acum știu că știu să mă descurc rezonabil în lumea digitală. Am devenit priceput! E oare de ajuns pentru a putea concura cu succes în noua paradigmă? Răspunsul e similar cu, de exemplu, conducerea mașinii. După terminarea școlii de șoferi ești capabil să conduci, dar se spune că devii șofer adevărat după ce ai parcurs minim 100.000 de kilometri la volan.
Competent inconștient
Pentru că doar după ce ai internalizat noile deprinderi, poți fi eficient și poți avea o performanță ridicată, fără a consuma resurse interne (atenție, concentrare, gândire conștientă). Modelul despre care discutăm arată calea spre excelență. Exercițiul practic, repetiția sistematică, exersarea susținută într-un ritm consistent sunt singurele mecanisme care te fac să devii pregătit cu adevărat într-un nou domeniu sau, altfel zis, să deprinzi competențele dorite. Așa am descoperit ce am de făcut în continuare: alocarea de timp pentru exersarea practică a tuturor acestor abilități, astfel încât să le pot practica în mod automat.
Se pare că am ajuns la finalul procesului. Dar nu am terminat! Frumusețea modelului constă în faptul că, internalizând noile competențe, se eliberează partea conștientă a gândirii pentru a începe, de la capăt, același proces cu o nouă abilitate. Ne trezim din nou în faza inițială – incompetent inconștient. De data aceasta, există soluția deja testată – evaluarea, compararea permanentă. Astfel, acest ciclu devine motorul dezvoltării personale.
Dan Cantaragiu este Managing Director al Leadder, distribuitor de servicii de educație în business dedicate atât companiilor multinaționale, cât și antreprenorilor din România. Compania oferă produse și soluții pentru dezvoltarea abilităților manageriale și de leadership, de negociere, de supervizare și vânzări, managementul timpului, productivitate și multe altele.
Dan este pasionat de dezvoltarea oamenilor, are o bogată experiență managerială și background antreprenorial. Împreună, dăm startul unei serii de articole dedicate dezvoltării personale, pe care le vei putea urmări pe Restograf.
Iar dacă vrei să afli mai multe despre compania și serviciile oferite de Leadder, vizitează pagina lor de internet.