Pe măsură ce ne pregătim pentru redeschiderea restaurantelor, proprietarii se confruntă cu sarcina dificilă de a găsi cea mai bună metodă pentru reluarea activității. De la siguranța personalului la cea a oaspeților, de la strategie de business la previziuni financiare, și până la metode de promovare – totul trebuie gândit dinainte.
De la 1 iunie s-au deschis terasele și acum așteptăm cu nerăbdare și redeschiderea spațiilor interioare. Deși era prevăzut ca acest lucru să se întâmple la data de 15 iunie, se pare însă că mai avem de așteptat. Cât? Nu se știe sigur. Teoretic, în primă fază, spațiile închise vor opera la 50% din capacitate. Apoi, în condițiile în care nu se constată o evoluție negativă a situației generate de COVID-19, vom avea și o relaxare majoră.
Odată trecuți însă prin această perioadă de încetare forțată a funcționării, în care a trebuit să ne confruntăm cu mari pierderi financiare și de personal (în fața cărora, din păcate, nu toți am supraviețuit), starea generală este, în mod firesc, una de îngrijorare. Teama de virusul COVID-19, responsabilitatea pentru starea de sănătate a angajaților și a oaspeților, găsirea celor mai bune soluții pentru supraviețuirea afacerii, pentru atragerea clienților înapoi în restaurant… toate sunt surse de stres care apasă greu pe umerii proprietarilor din industria HoReCA.
Aspecte importante de care trebuie ținut cont la redeschiderea restaurantelor
Ce poți face în fața tuturor acestor probleme? În primul rând, să rămâi un sprijin pentru angajații tăi. Și să îți faci în continuare planuri, să mergi înainte cu acele activități pe care în continuare le poți duce la bun sfârșit. Nu îți pierde timpul și energia cu lucruri asupra cărora nu ai niciun control. Acceptă faptul că viața nu va mai fi la fel – pentru o periodă de vreme, cel puțin –, și investește energia în acele lucruri asupra cărora ai control. Așa vei reuși să rămâi productiv.
Și cât așteptăm ca viața să-și reia cursul normal, iată câteva sugestii de ce ai putea face între timp, în perspectiva redeschiderii restaurantelor.
Re-evaluează finanțele
Marea majoritate a proprietarilor de restaurante se vor întreba, cel puțin pentru început, „cum fac să plătesc facturile și cât timp va dura această situație?”. Sunt întrebări dificle, iar pentru a găsi un răspuns va trebui să faci un triaj inițial în ceea ce privește finanțele:
- Fă-ți un cash-flow în care să ții cont de costuri fixe versus costuri variabile. Tot ceea ce implică costuri fixe înseamnă, de fapt, păstrarea ușilor deschise și trebuie plătite. Stabilește prioritățile, care sunt cele mai importante plăți pe care le ai de făcut, și pune deoparte bani pe care să-i ai la data scadenței.
- Fă o analiză și taie acele cheltuieli inutile, care nu îți aduc venituri și care nu afectează segmentele cheie ale afacerii.
- Găsește surse alternative de venit – aici va trebui să te bazezi foarte mult pe un marketing creativ.
- Ia în calcul orice economii ai putea face sau împrumuturi la care poți apela.
Important este să nu-ți face planuri pentru perioade prea mari de timp – reține că lucrurile sunt în continuă schimbare. Fă-ți o strategie pentru următoarele săptămâni, apoi pentru luna următoare.
Pune la punct (sau dezvoltă) serviciul de take away și delivery
Dacă este un serviciu pe care nu îl ofereai înainte, vei avea nevoie de un plan de marketing, de regândirea work-flow-ului, va trebui să instruiești personalul și să creezi un meniu special, să comanzi recipiente branduite și să pui la punct serviciul de livrări (sau să te parteneriezi cu un serviciu dedicat).
Oferă sprijin angajaților
Comunică clar, în mod transparent, care sunt planurile tale legate de activitatea restaurantului, de modul în care va fi organizată activitatea, care va fi necesarul de personal, dacă urmează să iei anumite măsuri care îi va afecta. Arată că ești interesat de binele și de siguranța lor și ascultă ceea ce au de zis.
Găsește metode de a reduce cheltuielile
Acum este momentul să renegociezi contracte, să cauți furnizori care îți oferă prețuri mai bune, să schimbi sau să elimini din meniu acele preparate neprofitabile, să redistribui sau să combini rolul angajaților. Orice îți poate influența pozitiv profitul.
Include noi preparate în meniu
Fă o cercetare pentru a afla care sunt cele mai noi tendințe culinare și care sunt preparatele pe care oaspeții și-ar dori să le regăsească în restaurant. Pe baza acestor informații, gândește-te ce poți adauga în meniu și la ce ar trebui să renunți. De asemenea, ai putea „reinterpreta” acele produse care au succes, pentru a le da un aspect fresh sau un plus de savoare.
Ține cont de concurență
Evaluează ce fac celelalte localuri pe care tu le consideri a fi competitori direcți, vezi ce măsuri au luat și care a fost reacția clienților și gândește-te dacă se merită să adopți și tu o strategie asemănătoare.
Fă un upgrade în tehnologia folosită
În condițiile în care distanțarea socială va fi obligatorie și după redeschiderea restaurantelor și va trebui să faci tot posibilul pentru a evita aglomerarea de persoane, un sistem de rezervări on-line este exact ceea ce-ți trebuie pentru a optimiza fluxul oaspeților în restaurant. Prin Restograf oaspeții rezervă o masă on-line în doar câteva minute, iar tu gestionezi rapid rezervările, pe baza hărții personalizate a meselor. În plus, pentru că ne dorim să venim în sprijinul restaurantelor în această perioadă dificlă, poți beneficia de o ofertă specială pentru Restograf Manager.
Revizuiește planul de marketing și publicitate
Uită-te la datele pe care le deții și verifică dacă strategia de marketing și publicitate te ajută să-ți atingi obiectivele. Competitorii tăi au mai mult succes cu un alt tip de mesaje și promoții pe care le oferă oaspeților? Este nevoie să regândești campaniile avute până acum și să le adaptezi la momentul actual?
Fă o revizie la echipamente înainte de redeschiderea restaurantului
Înainte de a redeschide localul și a repune totul în funcțiune, fă o revizie de rutină la echipamentele pe care le ai – frigidere, congelatoare, stații de gătit, sisteme de ventilație, aer condiționat (de menționat că în situația de față, cel mai sigur ar fi să înlocuiești toate filtrele de aer folosite) etc.
Ia toate măsurile necesare pentru siguranța angajaților și a oaspeților
Absolut tot – de la podele la covoare, de la pereți la tavan, mobilier, spații de depozitare, birouri, toalete, obiecte și plante decorative… toate suprafețele trebuie dezinfecate! De asemenea, fă un regulament privind curățenia și dezinfectarea zilnică în restaurant și un plan de măsuri legate de siguranța angajaților și a oaspeților.
Nu ar strica nici să faci propria „inspecție sanitară”. Analizează întreg fluxul operațional și încearcă să identifici potențiali factori de risc în ceea ce privește siguranța alimentară.
În final, nu uita că suntem cu toții în aceeași situație, iar pandemia de COVID-19 a afectat grav întreaga industrie a restaurantelor. Acum este momentul să fim solidari și să ne ajutăm reciproc!
Noi te vom ține la curent cu toate deciziile luate de autorități și suntem gata de a-ți veni în ajutor! De asemenea, îți punem la dispoziție gratuit Restograf Reopening Guide, ghidul tău pentru reluarea activității în restuarant!
Nu uita că acum beneficiezi GRATUIT de Restograf, cel mai simplu și eficient sistem de rezervări on-line din România!