Pandemia de COVID-19 a lovit întreaga lume ca un tsunami. Stilul de viață ni s-a schimbat complet, iar mediul de afaceri a fost nevoit să-și regândească complet strategiile. Dan Cantaragiu, Managing Director al Leadder, un om cu o bogată experiență managerială și background antreprenorial, ne vorbește despre raționamentul corect în adoptarea unei atitudini de business, în această lume „remodelată” de coronavirus.
În ultimele două luni am discutat cu mai mulți clienți, existenți sau potențiali, decât în tot anul 2019. Și nu cred că sunt singurul în situația asta. Oamenii au nevoie de puncte de referință, de certitudini, iar conversațiile cu partenerii sunt o formă de ancorare în universul familiar nouă.
Cum a reacționat mediul de afaceri la COVID-19
Dacă în martie sau la început de aprilie toate aceste discuții erau un amalgam amorf de incertitudine și temeri semi-mărturisite, pe măsură ce timpul a trecut am sesizat două direcții profund diferite în logica de business „coronanian” a organizațiilor.
Prima categorie cuprinde următoarele exemple (citate reale, auzite de mine!):
- În perioada aceasta nu facem nimic.
- S-au tăiat toate bugetele neesențiale.
- Prioritatea e siguranța, restul trebuie să aștepte!
- Nu putem discuta acum despre dezvoltare.
- Etc. etc. etc.
A doua categorie sună cam așa:
- Acum e momentul să dezvoltăm oamenii, să nu stea degeaba acasă.
- Am crescut bugetele de marketing/training/cercetare.
- Avem mai mult timp, îl investim în contactarea de prospecți noi.
- Accelerăm dezvoltarea de noi produse!
- E momentul ideal să investim în conținut de valoare în social media.
Bineînțeles că toți reprezentanții celei de-a doua categorii declară aceste lucruri conștienți fiind că asta înseamnă și costuri pe măsură! Deci iată contradicția despre care vă vorbeam. Pe de o parte există o serie de companii conservatoare, care respectă logica pre-Covid-19 de a „ține banii la saltea”. Pe de altă parte, sunt organizații care încearcă să fructifice toate oportunitățile apărute (și nu sunt puține!) așa cum cred ele că este posibil.
Există o explicație pentru fiecare
Înainte de a îi judeca pe unii sau pe ceilalți, haideți să încercăm să-i înțelegem. Unii dintre cei care au blocat tot, au interdicție de la „head-office-ul” din străinătate. Căci în prima categorie am regăsit multe mega-corporații, care nici măcar nu au înregistrat scăderi în vânzări. Așa cum am regăsit și antreprenori autohtoni care suflă și în iaurtul danubiano-pontic de frica că va exploda mămăliga americană.
Tot așa, există corporații mari care au crescut bugetele de training considerând că e mai bine să pregătești oamenii decât să îi ții degeaba pe acasă plătindu-le salarii (da, există, nici noi nu credeam!). Și tot în a doua categorie am regăsit proprietari de mici afaceri care caută soluții și își reamintesc că cei care au generat schimbări serioase au ieșit învingători în criza de acum zece ani.
Care este atitudinea de business corectă în contextul COVID-19?
Ambele atitudini pot fi susținute cu multiple argumente. Fiecare opinie poate fi bine justificată cu calcule, tabele și case-studies. Fiecare are dreptatea lui. Și atunci, cum să procedezi? Vă mărturisesc că nici eu nu am știut până deunăzi răspunsul la acestă întrebare complicată. Doar că în ultimele 24 de ore am avut șansa să ascult două opinii care mie personal mi-au luminat gândirea. Iată-le prezentate pe rând.
- Mai întâi, am participat la un webinar. Doar al doilea din ultimele două-trei luni (de ce nu particip la efluviul de informații gratuite de pe internet va fi subiectul altui articol!). De data aceasta, mi-a atras atenția magnitudinea speaker-ului principal – Martin Lindstrom, un super-specialist în marketing, autorul a două bestseller în domeniu. A meritat timpul și am rămas cu o super idee – oamenii nu mai cumpără nimic în criză nu pentru că nu mai au deloc bani (până la urmă, scăderea e de 5-10%, nu de 50%), ci pentru că le e frică. Si atunci, poți vinde dacă îi înțelegi, derulezi campaniile potrivite și aduci inovație! Exemplul lui Lindstom a fost celebru – cum Hyundai a crescut vânzările în criza din 2008 – 2009.
- Apoi, am avut o discuție cu un client, care mi-a spus cam așa: „Există două variante: să se distrugă întreaga civilizație, sau să ne salvăm. Dacă dispărem, nu mai contează nimic – și dacă tăiem costurile nu se va bucura nimeni de profit! Dacă ne salvăm, totul va fi diferit. Este ca la Formula 1, când se neutralizează cursa și are loc un nou start. De aceea, eu am decis să investesc în a avea cea mai competitivă mașină în noul pole-position: în marketing, în oameni, în inovație, în digitalizare”.
Aceste două momente mi-au dat o perspectivă care m-a ajutat să iau o decizie. Dar nu decizia mea este importantă. Important este că decizia se bazează pe o anumită logică. Pentru a ne întoarce la titlu, atitudinea față de business ar trebui să aibă o logică. De aceea vă îndemn să vă bazați rațiunea pe fapte și pe date. Și, indiferent ce hotărâți, să nu uitați că va veni și ziua de mâine. Așa cum v-am mai spus, sunt sigur că veți lua decizia corectă, pentru că Cititorii noștri sunt mai deștepți decât ai lor!
Succes în toate și acum, și după criză!
Dan Cantaragiu este Managing Director al Leadder, distribuitor de servicii de educație în business dedicate atât companiilor multinaționale, cât și antreprenorilor din România. Compania oferă produse și soluții pentru dezvoltarea abilităților manageriale și de leadership, de negociere, de supervizare și vânzări, managementul timpului, productivitate și multe altele.
Dan este pasionat de dezvoltarea oamenilor, are o bogată experiență managerială și background antreprenorial. Împreună, îți oferim o serie de articole dedicate dezvoltării personale, pe care le vei putea urmări pe Restograf.
Iar dacă vrei să afli mai multe despre compania și serviciile oferite de Leadder, vizitează pagina lor de internet.
Citești și alte articole semnate de Dan Cantaragiu: