Cu toții am trecut, la un moment dat, prin acel moment jenant când ni se aduce mâncarea la masă, doar că nu e chiar cum ne-am fi așteptat, din varii motive. Și de multe ori preferăm să nu spunem nimic, ca să nu fim genul acela de persoană dificilă. În realitate, e perfect ok să trimiți mâncarea înapoi, la restaurant. Bineînțeles, asta dacă o faci din motivele corecte.
Să iei masa în oraș ar trebui să fie o experiență plăcută, dar uneori mai ai parte și de mici neplăceri. Cu toții am pățit la un moment dat să primim în farfurie un preparat care să nu fie chiar ce trebuie. Poate friptura a fost prea arsă ori prea în sânge, poate ai cerut să nu-ți pună ciuperci pe pizza, dar au uitat, ori poate sosul pastelor e prea picant pentru gustul tău.
Unii oameni nu au nicio problemă să cheme ospătarul și să trimită farfuria înapoi la bucătărie. Dar mulți se simt jenați să o facă. Dacă și tu te numeri printre ei, trebuie să ții minte un lucru: e absolut în regulă să refuzi mâncarea la restaurant, dacă circumstanțele sunt corecte. E important să știi că astfel de greșeli nu sunt voite și în general preferă să îndrepte lucrurile, decât să se aleagă cu un client nemulțumit, care nu îi va mai vizita pe viitor sau care le va lăsa un review negativ.
Dacă refuzi mâncarea nu înseamnă că ești un snob sau un client dificil. În unele cazuri, ai perfectă dreptate să procedezi așa. Ca de exemplu în situațiile de mai jos.
Motive pentru care să refuzi mâncarea la restaurant
„Clientul are întotdeauna dreptate”, se zice. Dar asta nu înseamnă că are mereu și cele mai bune intenții. Oamenii din industria ospitalității au de-a face cu tot felul de clienți, uneori dificili și cu pretenții care nu sunt întotdeauna îndreptățite – fie din lipsă de bună creștere, fie din motive de caracter ori dacă pur și simplu au avut o zi mai proastă și își varsă nervii acolo unde nu trebuie. Pe de altă parte, sunt și cazuri în care ai perfectă dreptate să zici „Îmi pare rău, dar asta nu e ceea ce am comandat”. Ca de exemplu, în situațiile următoare.
Când primești preparatul greșit
Ai comandat pulpă de pui și ai primit antricot de vită? Ai cerut o salată fără ceapă și au omis să facă modificarea? E clar că undeva a apărut o greșeală și nu există niciun motiv pentru care ar trebui să mănânci ceva care nu corespunde cu ce ai comandat. Atrage-le în mod politicos atenția și cere să-ți aducă mâncarea așa cum ai cerut-o.
Mâncarea conține un ingredient la care ești alergic
La fel ca în cazul obiectelor străine care nu ar trebui să fie în farfurie (vorbim imediat și despre asta), dacă mâncarea conține un ingredient care te-ar putea ucide (sau care te va face să te simți ca și cum ai vrea să mori), e clar că trebuie să refuzi preparatul. E posibil ca ospătarul să-ți spună că ar fi trebuit să le ceri din start să îl scoată din rețetă (și nu ar greși, ce-i drept). Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să-ți aducă altă porție. Fie că ingredientele nu au fost trecute în meniu (că poate preparatul nu conține un alergen frecvent, dar unii oameni sunt alergici și la ceapă), fie că ai trecut cu vederea și nu ai observat la timp, dacă e ceva care te va face să te simți rău, trimite mâncarea înapoi.
Dacă mâncarea e prea rece sau prea caldă
Aceasta este, probabil, cea mai frecventă situație care apare și de cele mai multe ori se întâmplă deoarece bucătăria este așa aglomerată încât mâncarea stă prea mult afară și burgerul ajunge să se răcească ori salata se încălzește. Nu e o scuză, e o explicație.
Sunt două motive principale pentru care ar trebui să refuzi mâncarea la restaurant dacă îți este servită la temperatura necorespunzătoare. Nu numai că gustul nu va mai fi același, dar mâncarea poate fi și alterată. Spre exemplu, multe restaurante prepară supe și sosuri în vase mari, care se reîncălzesc la nevoie. Cantitatea care rămâne trebuie reîncălzită la o temperatură de peste 70 de grade Celsius așa încât să nu reprezinte un factor de risc (din cauza înmulţirii bacteriilor şi microorganismelor). Așa că nu ezita.
Când nu a fost gătită corespunzător
Atunci când comanzi friptură de vită la restaurant, chelnerul ar trebui să te întrebe cum dorești să-ți fie preparată. Dacă ceri o porție medium-rare, ar trebui să se asigure că prin asta înțelegeți amândoi același lucru – adică o friptură care rămâne roșiatică la interior. Accidente se mai întâmplă, însă, așa că e posibil să o primești prea în sânge, sau din contră, atât de bine făcută încât pare un puc de hochei. Dacă ești la un restaurant elegant și plătești un preț destul de piperat pentru mâncare ta, atunci nu te feri să insiști ca preparatul să-ți fie servit exact așa cum l-ai dorit. Dacă ești într-un restaurant casual, atunci poate nu e neapărat nevoie să procedezi așa decât în cazul în care diferența e una mare – de exemplu ai comandat friptura în sânge și ai primit-o mai mult decât bine făcută.
În cazul în care vorbim de carne de pui, atunci refuză de fiecare dată când carnea nu e făcută – bucătăria trebuie să afle că preparatul nu iese cum trebuie, deoarece carnea crudă este una din principalele cauze de toxiinfecții alimentare.
Dacă găsești în farfurie ceva ce nu ar trebui să fie acolo
Nu vei întâlni în lumea asta un ospătar sau un bucătar care să nu-ți dea dreptate că refuzi un preparat dacă ai găsit în farfurie un plasture, spre exemplu. Să știi că astfel de accidente apar chiar și în cele mai curate bucătării și majoritatea încearcă să reducă la minim șansele ca așa ceva să se întâmple. Un fir de păr, o muscă, o bucățică de plastic de la ambalaj aterizează cumva în farfuria ta. E adevărat că așa ceva îți poate tăia pofta de mâncare și te va irita, dar oricum ar fi trebuie să anunți ospătarul!
Mâncarea e prea sărată
Dacă ai impresia că restaurantul a desalinizat tot Oceanul Pacific ca să-ți prepare cina, ar trebui să refuzi mâncarea. Sarea în bucate e ca… sarea în bucate – cel mai important ingredient, care nu poate lipsi. Doar că uneori ai impresia că bucătarul a scăpat întreg drobul de sare în farfuria ta. În orice caz – fie că e o greșeală, fie rețeta nu e bine făcută, ar trebui să știe că mâncarea nu a ieșit cum trebuie.
Pe de altă parte, dacă ți se pare că e nesărată, nu căută nod în papură – ai pe masă o solniță și sigur te descurci să ți-o asezonezi și singur.
Când NU e ok să refuzi mâncarea
În mare, ar trebui ca lucrurile să fie destul de clare, căci sunt mai mult reguli de bun simț.
Evident, nu ar trebui să refuzi mâncarea dacă greșeala a apărut din vina ta. Spre exemplu, dacă ai cerut atât de multe modificări la un preparat care la final n-a avut un gust bun și s-a dovedit că bucătarul știa foarte bine ce face cu rețeta originală. (Dacă elimini toate legumele de pe pizza și rămâi doar cu mozzarella, clar că nu va fi bună! E o exagerare, dar ai prins ideea.). Sau dacă nu citești cu atenția descrierea preparatului din meniu și apoi ești surprins că sosul e dulce, nu picant.
La fel și dacă mâncarea îți este aducă la masă, te iei cu vorba și până te-apuci să mănânci se răcește. (Desigur, îi poți ruga să reîncălzească preparatul, dar nu să refuzi farfuria).
Dar ce se întâmplă dacă nu-ți place? Ei, aici limita devine neclară, deoarece gusturile sunt subiective. Poate bucătarul consideră că sosul lui de cartofi dulci e… țâță de mâță. Chiar dacă tu și cei de la masa 10 și masa 5 credeți că are gust de mâncare de bebeluși. Ce poți face în situația asta este să-i spui ospătarului, frumos, că mâncarea nu e chiar cum te-ai fi așteptat și să încerci să-i dai detalii despre ce anume nu-ți place – dacă primesc același feed-back de la mai mulți clienți, e posibil să modifice rețeta. Spre exemplu, sosul e prea lichid, sau prea amărui sau prea acru sau, sau, sau… Oricum ar fi, nu aștepta să termini aproape tot din farfurie și apoi să comentezi – altfel nu te mai crede nimeni că nu ți-a plăcut. Ia 2-3 guri și apoi zi dacă ai ceva de zis. De altfel, regula asta cu 2-3 guri se aplică în cazul oricărui motiv invoci să refuzi mâncarea. Nu poți spune că a prea rece, sau prea sărată sau că nu a fost ce ai comandat și să o refuzi când tu deja ai farfuria pe jumătate goală!
În concluzie…
… de cele mai multe ori, restaurantele vor accepta refuzul tău și îți vor aduce cât mai repede altă mâncare la masă. Intenția este de a avea clienți mulțumiți, care revin în local. Pe de altă parte, și oaspeții trebuie să fie rezonabili. Să trimiți o plăcintă înapoi doar pentru că ți se pare că are crusta prea tare, sau o porție de scoici doar pentru că una a rămas nedeschisă înseamnă, totuși, că ești prea… pricinos, să zicem așa.
Ca în orice situație, comunicarea e cheia. Dar comunicarea politicoasă (nu e nevoie să fii arțăgos sau exagerat de critic), directă (nu aștepta până la finalul mesei) și cât mai clară (explică motivul).
Citește și: