Care este secretul succesului celor mai mari branduri de restaurant din lume, al celor de care a auzit toată lumea? Îți spunem noi, iar tu te poți inspira din metodele lor.
Ok, nu avem pretenția că am aflat exact strategiile pe care ei le aplică, de la A la Z. Dar un lucru e sigur – știu exact cum să facă marketing. Marketing de calitate. Și nu se zgârcesc deloc la acest capitol. Starbucks, spre exemplu, magnatul cafelei în lume, a investit peste 260 de milioane de dolari în publicitate, în 2018. Și nu, nu spunem că ar trebui și tu acum să investești sume cât PIB-ul unei țărișoare în marketingul pentru afacerea ta. Dar asta nu înseamnă că nu poți învăța ceva din modul în care marile branduri abordează clienții.
Așadar, iată care sunt principalele direcții pe care să le iei în seamă, adaptându-le, bineînțeles, afacerii tale.
Oferă un program de loialitate
Probabil ai aflat deja pe propria piele, să zicem așa, că te costă mult mai mult să atragi un client nou decât să păstrezi unul deja existent – de fapt, cam de cinci ori mai mult. Brandurile mari sunt conștiente că trebuie să depună eforturi pentru a-i face pe oameni să revină. Ce înseamnă asta pentru tine? Că e timpul să te gândești la a pune în funcțiune un program de loialitate. Și asta pentru că majoritatea clienților sunt mai dispuși să rămână fideli unui restaurant dacă simt că primesc ceva în schimb.
Ia gândește-te, tu cum ai proceda în locul lor? De unde ți-ai cumpăra cafeaua – dintr-un loc în care prețul este mereu același, sau de la o cafenea care îți permite să acumulezi puncte de fidelitate în schimbul cărora să primești, la un moment dat, o cafea gratis? Cred că răspunsul este evident și la fel a fost pentru Starbucks. Ei au pus la punct un sistem pe bază de card de fidelitate care îți permite să acumulezi „stele” – câte o stea pentru fiecare 2 lei cheltuiți. La fiecare 100 de stele, clientul primește o băutură gratis, este printre primii care află noutăți despre noile produse, are reduceri și oferte speciale.
Dacă te gândești să le urmezi exemplul, să știi că nu e nevoie să investești foarte mulți bani pentru o aplicație, spre exemplu. Multe sisteme POS permit implementarea programelor de loializare. Sau folosește Restograf Manager, software dedicat gestionării oaspeților și rezervărilor, care îți dă posibilitatea (printre altele) de a trimite oferte personalizate clienților tăi.
Încurajează conținutul generat de clienți
Oamenii pot „mirosi” de la distanță când încerci să le vinzi ceva și recunosc imediat conținutul publicitar de pe rețelele de socializare. Drept urmare, sunt mai reticenți la astfel de mesaje. Ce caută, în schimb, este conexiunea autentică cu brandurile pe care le preferă. Tocmai de aceea conținutul generat de clienți este atât de eficient – pentru că este, în primul rând, credibil, autentic.
Așadar, în loc să posteze imagini foarte „studiate”, brandurile de top au început să distribuie în paginile lor postările din social media ale celor care i-au vizitat (imagini din restaurantul respectiv, bineînțeles). Este ceea ce se cheamă User Generated Content (UGC). Clienții fericiți care apar în poze și mâncarea pe care o au la masă sunt reale, iar oamenii răspund extrem de pozitiv la aceste postări – 79% spun chiar că le influențează major decizia de cumpărare. De ce? Pentru că le place să facă ce fac și alții, să aibă parte de aceleași experiențe interesante. Și cu cât mai multe poze de-ale clienților văd pe pagina unui restaurant, cu atât mai atractiv devine pentru ei. Este o abordare prietenoasă, umană, și astfel de postări obțin deseori mai multe like-uri și comentarii decât cele „oficiale”.
Iar dacă oaspeții tăi nu-ți furnizează atât de mult conținut pe cât ți-ai dori, oferă-le un stimulent. Spre exemplu, creează un hashtag personalizat și roagă clienții să-l folosească atunci când postează pe Facebook sau Instagram fotografii făcute la tine în restaurant. Sau organizează un concurs pe social media și cere-le urmăritorilor tăi să posteze conținut folosind hashtag-ul tău, pentru a intra în concurs.
Și încă ceva. Înainte de a distribuit pozele făcute de clienți cu preparatele tale, verifică dacă fotografiile sunt de calitate – renunță la cele prea întunecate sau în care mâncarea nu arată prea bine. Partea cea mai bună? Este o metodă 100% gratuită pentru tine. Asigură-te doar că ai permisiunea celui care a postat de a-i redistribui imaginea și întotdeauna menționează creditul foto.
Adoptă o temă pe Instagram
Spre exemplu, poți folosi doar imagini în anumite nuanțe cromatice, inspirate din logo-ul și culorile reprezentative pentru brandul tău. Atunci când există unitate și coeziune vizuală între postările tale pe Istagram, atragi imediat atenția oamenilor pentru că pagina se remarcă mult mai ușor. Astfel, devii ușor recognoscibil. Un exemplu în acest sens sunt McDonald’s (luminos și vesel) sau Taco Bell (vibrant și tineresc).
Desigur, a găsi o temă originară nu este suficient. Și în acest caz elemente precum conținut generat de clienți, video și (desigur) hashtags, joacă un rol important și îți aduc un reach mai mare.
Fii distractiv
A adopta un stil și o voce tinerească, autentică, s-a dovedit a fi o strategie câștigătoare pentru multe branduri. Spre exemplu, Taco Bell postează mereu meme-uri, glume și, în general, conținut distractiv. Desigur, au și postări standard, promoționale, prin care anunță produse noi sau de sezon. Dar această abordare jucăușă este cea care îi face pe oameni să revină mereu în paginile lor de social media. În plus, sunt în permanent contact cu abonații lor, repostează mereu conținut din paginile acestora și comentează la postările lor.
Practic, ideea principală de reținut este că social media poate fi distractivă. Și e mereu loc de o postare amuzantă, chiar și pentru un restaurant elegant.
Optimizează-ți site-ul
Care este principalul motiv pentru care cineva ți-ar putea părăsi site-ul? Nu este vorba de fotografii slabe. Sau de texte neatractive. 40% din oameni ies de pe un site dacă acesta nu se încarcă în 3 secunde.
Pot fi multe motive pentru care un website se încarcă greu – prea multe fotografii de mari dimensiuni sau fișiere video, ori prea multe plugin-uri. Dar dacă site-ul se încarcă greu, riști să pierzi potențiali clienți înainte ca aceștia să aibă măcar șansa de a testa ce le oferi. De aceea este foarte important să te asiguri site-ul că funcționează rapid – te poți ajuta de instrumente precum PageSpeed Insights oferit de Google pentru a determina dacă ai probleme la acest capitol. Și încă ceva… site-ul trebuie să fie ușor de navigat. Așadar, nu-l aglomera cu informații inutile.
Iată, așadar, 5 strategii care au funcționat foarte bine la localurile de top – și pentru care nici nu ești nevoit să cheltuiești sume mari de bani. Ba chiar unele sunt complet free of charge! Ține cont de aceste sugestii și încearcă să le implementezi pas cu pas. De la care începi?