Contrafacerea produselor alimentare si fenomenul de italian sounding – Ce reprezinta si cum le recunoastem?
Seminarul din data de 3 iunie, cu titlul “Protejarea produselor agroalimentare made in Italy in Romania“, are drept scop atragerea atentiei publicului asupra protejarii adevaratelor produse italiene prin intermediul unui eveniment informativ care prevede, de asemenea, participarea Coldiretti, una dintre cele mai importante asociatii italiene din sectorul agricol.
Contrafacerea produselor alimentare italiene si italian sounding sunt doua fenomene care pericliteaza buna-credinta a consumatorului, inducandu-l in mod constient in eroare. Imitatiile se materializeaza in Italia in costul aferent a circa 300.000 de locuri de munca si reprezinta o cifra de afaceri de aproximativ 60 miliarde de euro la nivel mondial, din care 22 miliarde de euro in Europa.
Unicul mod in care pot fi abordate aceste problematici este informarea publicului cu privire la importanta si la valoarea adevaratului produs italian prin utilizarea unui instrument foarte important si usor accesibil, eticheta
Pe durata evenimentului va fi prezentat “Raportul de constatare a cazurilor de italian sounding in Romania“, o cercetare realizata de Camera de Comert Italiana pentru Romania in cadrul marilor retaileri romani, prin care au fost identificate diferite cazuri de imitare a produselor italiene. In cadrul cercetarii au fost analizate produse supuse adesea proceselor de Italian sounding, precum salamuri, conserve de rosii, sucuri si paste, in 9 hipermarketuri rezultand prezente 32 de produse din categoria Italian sounding, dintre care 17 produse lactate, 5 cutii de paste, 4 salamuri si 6 conserve.
Seminarul este primul eveniment al CCIpR dedicat protejarii sectorului agroalimentar italian si reprezinta inceputul unei ample actiuni de monitorizare a produselor italiene prezente pe piata din Romania cu scopul identificarii fenomenelor de contrafacere si de italian sounding. Cu ocazia seminarului vor fi premiate restaurantele din Bucuresti care au primit marca “Ospitalità Italiana – Ristoranti Italiani nel Mondo” care certifica excelenta in cadrul restaurantelor italiene din strainatate ce se disting prin promovarea adevaratei bucatarii italiene prin folosirea produselor tipice.
CONTRAFACERE
Reprezinta imitarea ilegala a marcilor, design-ului, modelelor sau retetelor inregistrate efectiv de o firma. Are loc in momentul in care marci de firme, nume si origini de produse tipice se folosesc in mod neautorizat. Contrafacerile incalca legea italiana 350 din 2003 care prevede obligativitatea indicarii originii produselor si Regulamentul UE 1169/2011 privind transparenta informarii consumatorilor..
ITALIAN SOUNDING
Consta in evocarea unei false senzatii de „italienism” de produse care nu au nimic de-a face cu Italia, mai precis mancaruri si bauturi prezentate sub o marca cu rezonanta italiana, fara sa aiba insa si origini italiene. Aceasta senzatie poate fi evocata prin simboluri precum drapelul, un monument, numele unui faimos personaj italian, etc..
Italian Wine & Food Day pe 3 iunie la Novotel
Peste 150 de participanti, importatori, distribuitori, mari retele de retail, Ho.Re.Ca., Food & Bar Manager si magazine de specialitate vor putea degusta unele dintre cele mai bune produse italiene alimentare si vinicole si sa constate personal diferenta dintre italian sounding, falsul Made in Italy si gustul de neimitat al vinurilor italiene.
Evenimentul “Italian Wine and Food Day”, organizat de Agentia ICE Bucuresti si Camera de Comert Italiana pentru Romania, sub patronajul Ambasadei Italiei, va avea loc marti, 3 iunie, la Sala Paris a Hotelului Novotel Bucuresti, incepand cu ora 10:30.
Initiativa, parte din Festivalul Italian 2014 (festivalitalian.ro), se va desfasura sub forma unui seminar informativ despre combaterea fenomenului de contrafacere, organizat de Camera de Comert Italiana pentru Romania, urmat de o “mini-expozitie” destinata operatorilor de profil, prevazuta cu o degustare de produse italiene “veritabile” si cu intalniri intre producatori si potentialii clienti, organizate de Agentia ICE .
Seminarul CCIpR, intitulat “Protejarea produselor agroalimentare Made in Italy in Romania” si organizat cu participarea Coldiretti, una dintre cele mai importante asociatii italiene din sectorul agricol, are drept scop atragerea atentiei publicului asupra protejarii adevaratelor produse italiene. A doua parte a evenimentului se va deschide cu prezentarea publica a celor unsprezece societati italiene invitate de catre Agentia ICE – reprezentante ale mai multor regiuni viticole din Italia – si va continua cu o degustare de vinuri si alte produse, precum si cu intalniri B2B intre companii si operatori locali.
Contrafacerea produselor italiene si italian sounding (produse cu un nume italian, dar care provin din alte tari) sunt doua fenomene intr-o continua dezvoltare care constau in imitarea produselor italiene si care pericliteaza buna-credinta a consumatorului, inducandu-l in mod constient in eroare. Se estimeaza ca imitarea produselor Made in Italy se materializeaza intr-o cifra de afaceri de aproximativ 60 de miliarde de Euro la nivel mondial, din care 22 de miliarde numai in Europa.
Sectorul agroalimentar se claseaza pe locul al doilea in Italia dupa cel metalurgic, cu o valoare a productiei totale aproape egala cu PIB-ul Romaniei. Sectorul vitivinicol, in special, reprezinta 30% din exporturi, cu o valoare de 5 miliarde de euro. Italia concureaza de mai multi ani cu Franta pentru ocuparea primul loc in lume in ceea ce priveste productia de vin, oferind consumatorilor 73 de vinuri DOCG, 332 DOC, 405 DOP si 118 IGT.
(comunicat de presa)