De la data de 17 martie, fumatul va fi interzis in spatiile publice. Asta inseamna ca toate scrumierele din baruri, restaurante si cafenele vor avea rol decorativ. Asta pana se deschid terasele.
Legea a tot fost amanata pana cand si-a gasit o decizie finala, hotarare care a impartit publicul roman in tabere care mai de care mai vocale, mai suparate sau, din contra, multumite ca in sfarsit ne aliniem si noi la normalitatea altor state.
O companie de cercetare si de sondare a consumatorului modern a facut un studiu privind atitudinea romanilor fata in fata cu legea interzicerii fumatului. Au impartasit rezultatele studiului si cu noi si le puteti descoperi mai jos.
Ce idee generala: aproape 80% dintre romani sunt de acord cu legea impotriva fumatului in spatiile publice.
Aproape 8 din 10 romani din mediul urban (78%) sunt de acord cu legea interzicerii fumatului in spatiile publice. In acelasi timp, aproximativ jumatate (52%) dintre romanii din mediul urban, care utilizeaza internetul, sustin ca vor continua sa iasa in oras cu aceeasi frecventa ca pana acum.
Potrivit studiului, nefumatorii sunt de acord, intr-o proportie covarsitoare (92%), cu legea impotriva fumatului in spatiile publice. Mai mult decat atat, 71% dintre romanii din mediul urban (88% dintre nefumatori) sustin ca sunt multumiti sau foarte multumiti de noua lege.
„Este de remarcat faptul ca fumatorii, desi decizia le limiteaza posibilitatile de a fuma, par a constientiza, totusi, necesitatea acestei reglementari. Spre exemplu, peste jumatate dintre fumatori (56%) sustin ca sunt de acord cu noua lege, in timp ce 45% se declara chiar multumiti sau foarte multumiti de aceasta”, afirma Andrei Canda, Managing Partner iSense Solutions.
In schimb, datele iSense Solutions arata ca barbatii sunt intr-o proportie mai mare nemultumiti de aceasta decizie (19%), in comparatie cu femeile (16%).
„Dincolo de opinia generala cu privire la aceasta lege, foarte important va fi impactul resimtit in industria HORECA, intrucat ar putea fi afectata frecventa cu care oamenii vor alege sa isi petreaca timpul liber in baruri si restaurante. Am remarcat, insa, ca sunt mai multi cei care sustin ca vor iesi mai des in oras (21%) fata de cei care declara ca vor iesi mai rar (11%), in timp ce 15% nu sunt inca decisi, astfel ca impactul s-ar putea sa nu fie atat de dramatic precum era preconizat la initierea legii”, adauga Traian Nastase, Managing Partner iSense Solutions.
Studiul arata ca 30% dintre nefumatori vor iesi mai mult in oras, in timp ce tot 30% dintre fumatori spun ca vor iesi mai putin decat inainte. De asemenea, 4% dintre fumatori spun ca vor iesi mai mult, in timp ce doar 1% dintre nefumatori vor iesi mai putin. In cazul persoanelor care au afirmat ca vor iesi in aceeasi masura ca inainte, procentul dintre fumatori si nefumatori este aproximativ egal, de 50%, iar semnificativ mai multi fumatori decat nefumatori nu s-au decis inca (19% fata de 12%).
In Romania, un fumator consuma, in medie, 12 tigari pe zi, in conditiile in care 90% dintre persoanele care s-au declarat ca fiind fumatoare au afirmat ca fumeaza maximum un pachet pe zi, arata studiul iSense Solutions. Cel mai mult fumeaza persoanele din categoria de varsta 35-44 de ani (in medie, 15 tigari/zi). De asemenea, barbatii fumeaza mai mult decat femeile (14 versus 11 tigari pe zi). Mai mult decat atat, persoanele casatorite sau care se afla intr-o relatie fumeaza mai mult decat persoane celibatare (13 tigari vs. 10 tigari zilnic).
In ceea ce priveste preferintele fumatorilor, 84% dintre acestia fumeaza tigari normale, fara arome. Alti 16% aleg tigarile mentolate si 5% cele cu alte arome. De asemenea, 6% dintre fumatori prefera tutunul rulat si 5% tigarile electronice.
Studiul a fost realizat online de catre compania iSense Solutions pe un esantion de 893 de respondenti, membri ai Panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu varsta de peste 18 ani, din mediul urban din Romania, iar culegerea datelor a fost realizata in luna februarie, 2016. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3.2%, la un nivel de incredere de 95%.
Despre iSense Solutions:
iSense Solutions – The Modern Consumer Company foloseste cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din Romania si ofera servicii integrate de marketing: cercetare, consultanta in marketing si comunicare, digital si vanzari. Compania a fost fondata de Traian Nastase si Andrei Canda, specialisti cu peste 10 ani de experienta in domeniul cercetarii de piata si cu o expertiza academica solida, fiind doctori in Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informatii puteti gasi pe www.isensesolutions.ro si www.researchromania.ro.