A fost publicată în Monitorul Oficial procedura prin care se poate solicita și obține Certificatul de Situație de Urgență de către firmele care au fost afectate de epidemia de coronavirus. Iată ce pași trebuie să urmezi.
Update 31.03 – OUG 30, ordonanța privind șomajul tehnic suportat de stat a fost modificată printr-o nouă ordonanță. Astfel, NU mai este nevoie de obținerea unui certificat pentru situații de urgență. Mai multe detalii găsești aici.
Certificatul de Situație de Urgență (CSU) este documentul pe baza căruia firmele afectate economic și financiar de criza coronavirus pot obține facilități/măsuri de sprijin din partea statului. Pe baza acestui certificat poți solicita decontarea șomajului tehnic de către stat sau invoca situația de forță majoră (în cazul întreprinderilor mici și mijlocii).
Miercuri, ministrul Virgil Popescu a emis ordinul prin care este stabilită metodologia de solicitare și eliberare a CSU.
„Am finalizat și publicat în Monitorul Oficial metodologia de acordare a Certificatelor de Situație de Urgență (CSU) pentru societățile afectate de situația economică generată de criza COVID-19 în România.
Am dorit ca obținerea acestui document să fie un proces simplu, transparent, la îndemâna celor aflați în dificultate în acest moment. De aceea, el va fi eliberat online, fără costuri, pentru toți operatorii din sectoarele cele mai afectate de această criză”, a declarat ministrul Virgil Popescu.
Vor fi două categorii de Certificate de Situație de Urgență
CSU va fi emis în două forme:
- Albastru (tip 1) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;
- Galben (tip 2) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe proprie răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență.
Cum poți obține Certificatul de Situație de Urgență
CSU se solicită și se eliberează exclusiv electronic, prin intermediul platformei prevenire.gov.ro. Acest lucru se face în baza unei declarații pe propria răspundere, prin care îți asumi faptul că toate datele furnizate sunt complete, reale și corecte, sub sancțiunea falsului în declarații.
Modelul declarației va putea fi descărcat de pe platforma prevenire.gov.ro, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării. În termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, Ministerul Economiei va asigura funcționarea platformei. Aici va trebui să încarci următoarele informații:
- datele de identificare;
- declarația pe propria răspundere prin care se bifează tipul de certificat solicitat.
Documentele se încarcă sub semnătura electronică a reprezentantului legal al firmei sau a unui împuternicit, deținător de semnătură. În cazul în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platformă să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.
Ministerul Economiei va putea elibera certificatele doar pe perioada existenței stării de urgență în România. În cadrul acțiunilor de inspecție și control desfășurate de autorități, se vor verifica inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declarației pe propria răspundere de către firme. Dacă sunt identificate suspiciuni pentru nerespectarea dispozițiilor legale, vor fi sesizate organele penale.